BOVAG
Minister Peijs hardleers over bromfietsleeftijd
BOVAG en RAI vinden dat minister Peijs van Verkeer en Waterstaat
hardleers is als zij haar plan om de minimumleeftijd van bromfietsers
te verhogen naar 17 jaar door zou zetten. Hoewel een kamermeerderheid
zich meerdere keren tegen dat plan uitsprak, wil zij dat aanstaande
vrijdag toch bespreken in de Ministerraad.
De organisaties zijn van mening dat andere maatregelen zeker zo
effectief zullen blijken, zonder dat een grote groep 16-jarigen van
deze vorm van mobiliteit verstoken hoeft te blijven. Vooral de jeugd
in de regio zou hierdoor zwaar gedupeerd worden.Voor grotere afstanden
naar school en werk zijn velen van hen op dit vervoermiddel
aangewezen.
BOVAG en RAI zijn verbijsterd dat de minister kennelijk niet eens
serieus wil kijken naar de alternatieve maatregelen die de branche
aanreikt. Juist vandaag heeft de tweewielerbranche aan de minister het
Akkoord Zelfregulering aangeboden. Daarmee neemt de branche
maatregelen om het opvoeren van brom- en snorfietsen nog verder tegen
te gaan.
Ook de door BOVAG en RAI ondersteunde vrijwillige praktijk- en
theorieopleidingen op tientallen plaatsen in het land zijn een groot
succes. Onderzoek laat zien dat die duidelijk een positief effect
hebben op de verkeersveiligheid.
Tot slot is de al in 1996 met Verkeer en Waterstaat afgesproken
kentekenregeling voor brom- en snorfietsen nog steeds niet ingevoerd.
Strengere controle op opvoeren en verkeersgedrag wordt daardoor
aanzienlijk gemakkelijker. En dat heeft absoluut ook een belangrijk
effect op de verkeerveiligheid
BOVAG en RAI roepen minister Peijs dan ook met klem op de
bromfietsleeftijd te handhaven op 16 jaar en ten minste tot 1 januari
2007 de tijd te nemen om de effecten van die alternatieve aanpak te
bekijken. Zij heeft organisaties ook tot 1 januari 2005 de tijd
gegeven om met alternatieve maatregelen te komen.