Belgacom
Pay&Go-klanten herladen waar en wanneer ze willen via hun gsm
Proximus biedt deze handige herlaadmogelijkheid aan in samenwerking met Banksys
Pay&Go-klanten met een bankrekening bij een bank die aangesloten is bij Banksys kunnen hun gsm-nummer linken aan hun bankkaart zodat zij met een eenvoudige code hun kaart rechtstreeks via hun gsm kunnen herladen. Eenmaal de dienst geactiveerd is, kan de Pay&Go-gebruiker zijn kaart 24 uur op 24, 7 dagen op 7, zelfs in het buitenland herladen. Sinds februari 2002 bestaat de mogelijkheid om een Pay&Go-kaart te koppelen aan een rekening van Fortis Bank of Krediet aan de Nijverheid. Proximus breidt de dienst nu uit voor klanten die klant zijn bij andere banken.
Pay&Go-klanten kunnen voortaan hun kaart herladen via 1-2-ring (rechtstreeks herladen via zijn gsm) ongeacht bij welke bank zij klant zijn. Proximus biedt deze toepassing in samenwerking met Banksys. Om de herlaadmogelijkheid via gsm te kunnen gebruiken, koppelt de Pay&Go-klant zijn gsm-nummer aan zijn bankkaart. Een gsm-nummer kan gekoppeld worden aan de eigen bankkaart van de Pay&Go-klant of bijvoorbeeld aan de bankkaart van een familielid.
Eenmaal de dienst geactiveerd is, kan de Pay&Go-gebruiker zijn kaart herladen via 1-2-ring, 24 uur op 24, 7 dagen op 7, zelfs in het buitenland. Hij heeft de keuze uit vier herlaadbedragen: 5 EUR, 15 EUR, 25 EUR of 50 EUR (5 EUR extra als hij herlaad voor een bedrag van 50 EUR). De maandelijkse herlaadlimiet van de dienst 1-2-ring via Banksys is vastgelegd op 125 EUR.
Activeren van 1-2-ring
De klant kan de activering zelf uitvoeren of een beroep doen op de klantendienst van Proximus (gratis nummer 1212 via een Proximus-gsm).
Om de dienst zelf te activeren, stuurt hij de code #124# via zijn gsm. Hij krijgt dan een geheime code via sms. Deze code heeft hij nodig om zijn Pay&Go-kaart te koppelen aan zijn bankkaart. Dit doet hij aan een Bancontact/Mister Cash geldautomaat: hij kiest de optie "gsm-diensten" nadien "activering m-banxafe" en volgt de instructies.
Via een sms krijgt hij de bevestiging van de activering van 1-2-ring. Vanaf dat moment kan de Pay&Go-klant zijn kaart herladen via zijn gsm.
Hoe herladen?
Om zijn Pay&Go-kaart te herladen, zal de gebruiker een code intoetsen op zijn gsm: bijvoorbeeld #124*25# als hij 25 EUR wil herladen en verstuurt hij de code. Onmiddellijk nadien ontvangt de gebruiker een bericht dat de herlaadtransactie bevestigt. De zichtrekening waaraan het gsm-nummer gekoppeld is, wordt vervolgens gedebiteerd met het overeenstemmende bedrag.
Wat te doen ingeval de gsm gestolen of verloren is?
De klant kan contact opnemen met de Proximus klantendienst (gratis nummer 1212 via de gsm) of met Cardstop (+32 70 344 344, ook vanuit het buitenland) om de herlaaddienst te laten blokkeren.
Naast de herlaadmogelijkheid via 1-2-ring heeft de Pay&Go-gebruiker nog andere mogelijkheden om zijn kaart te herladen:
1-2-surf: via internet
1-2-bank: aan een Bancontact/Mister Cash-geldautomaat;
1-2-public phone: via de publieke telefooncellen van Belgacom met Proton;
1-2-card: met een Pay&Go-herlaadkaart;
1-2-ticket: via een ticket dat net als de herlaadkaarten in verschillende verkooppunten te koop is.
Meer informatie over herladen van een Pay&Go-kaart: www.payandgo.be/nl/index.html .
Informatie voor de pers:
Jean-Luc Van Kerckhoven - 02 205 47 19
Frédérique Verbiest - 02 205 27 56
0476 60 60 10 - e-mail: press@proximus.net
Over Proximus:
Op 31 december 2003 telde Proximus 4.201.000 actieve klanten (1.759.000 abonnees en 2.442.000 Pay&Go-gebruikers). Proximus, de marktleider voor mobiele telefonie in België, is voor 75% eigendom van de Groep Belgacom en voor 25% van Vodafone. Belgacom is opgenomen in de notering van de Eerste Markt van Euronext Brussels, onder "BELG".
* Voor Proximus is een actieve klant de houder van een mobiele telefoon die in de loop van de laatste drie maanden een oproep heeft ontvangen of tot stand gebracht of een sms heeft verstuurd of ontvangen.
Over Banksys:
Banksys werd in 1989 opgericht door de Belgische banken, nog steeds de aandeelhouders van het bedrijf, en is het resultaat van de fusie van de Bancontact- en Mister Cash-netwerken. Het toelaten, beveiligen en waarborgen van elektronische betalingen is de voornaamste opdracht van Banksys. Naast haar processing activiteiten gebruikt Banksys haar ervaring om betaalterminals en betaaltoepassingen te ontwikkelen, zoals het concept banxafe en de betaalstandaard "Mobile banxafe". Om steeds beschikbaar te zijn voor haar klanten en alle kaarthouders heeft Banksys een belangrijk call center opgericht, waaronder het gekende Card Stop (070 344 344) dat 24u/24 en 7d/7 beschikbaar is. Vandaag telt Banksys meer dan 1000 werknemers. In 2003 voerde Banksys meer dan 882 miljoen transacties uit.