Contactpunten in de hersenen als basis van het geheugen
Lezing Cognitiestudies
dinsdag 6 juli 20.00 uur
Hoe stellen onze hersenen ons in staat om te leren en te onthouden? Deze vraag staat centraal tijdens de Frijda-lezing 2004, getiteld Elements of a neurobiological theory of the hippocampus: the role of activity-dependent synaptic plasticity in memory, door prof. dr. Richard Morris. In de afgelopen drie decennia heeft een bepaalde hypothese over de hersenmechanismen van het geheugen steeds meer terrein gewonnen. Deze hypothese stelt dat de contactpunten (synapsen) tussen hersencellen door een leerervaring langdurig veranderd worden en de cellulaire basis van het geheugen vormen. Morris, die een sleutelrol heeft gespeeld in de onderbouwing van deze hypothese, gaat in op de argumenten die deze neurobiologische theorie ondersteunen. Hij stelt daarbij vooral de rol van de hippocampus aan de orde en licht toe hoe deze hersenstructuur betrokken is bij de opslag en het in herinnering brengen van geheugensporen.
De lezing wordt georganiseerd door het Cognitive Science Center Amsterdam (CSCA). De lezing is in het Engels.
Universiteit van Amsterdam
Universiteit van Amsterdam