ROVZ / BIVV

Spreken we dezelfde taal in het verkeer?

Gezamenlijke Belgisch-Nederlandse campagne wijst op verschillen in verkeersregels

Middelburg, 5 juli 2004 - Vandaag wordt het startschot gegeven aan de grensoverschrijdende sensibilisatiecampagne Spreken we dezelfde taal in het verkeer? De campagne wil Nederlanders erop wijzen dat sommige verkeersregels bij de Zuiderburen anders zijn - en omgekeerd. Eerder onderzoek wees uit dat deze verwarrende verkeersregels voor ongevallen en schade zorgen, vaker dan nodig. De campagne Spreken we dezelfde taal in het verkeer? wil de reizende Belg en Nederlander galanter en veiliger de grens over helpen. Anita Witzier en Marcel Vanthilt, het bekende Belgisch-Nederlandse televisieduo zijn de blikvangers van de campagne.

Waarom deze campagne?
Spreken we dezelfde taal in het verkeer? is een initiatief van de provincies Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Zeeland en wordt door deze provincies en Euregio Scheldemond gefinancierd. Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) voeren het project uit. Zij onderzochten eerder de betrokkenheid van Belgen bij verkeersongevallen in Nederland - en omgekeerd.

Deze analyse bracht acht knelpunten aan het licht. Vier Nederlandse en vier Belgische verkeersregels die over de grens onbekend zijn of anders geïnterpreteerd worden: met alle gevolgen van dien. Naast de acht knelpunten, constateerden de onderzoekers een piek in het aantal ongevallen in de toeristische zomermaanden.

Wat moeten Vlamingen weten voor ze naar Nederland gaan?

Voorrang van rechts:
In Nederland behoud je steeds de voorrang van rechts - ook als je eerst even stil staat. De Belg gaat er van uit dat de voorrang dan verspeeld is.

Snelheid:
Op wegen buiten de bebouwde kom mag je in Nederland 80 km/u en in België 90 km/u rijden. Als de Belg dan nog wat harder rijdt, rijdt hij naar Nederlandse normen wel erg snel.

Status wielrenners:
Groepen wielertoeristen hebben in België een aparte status in het verkeer en mogen de rijweg op. In Nederland niet, daar moet elke fietser op het fietspad rijden.

Conflictvrije regeling:
Als je in Nederland linksaf wilt slaan bij een stoplicht in de vorm van een pijl en het is groen, kan je zowat altijd doorrijden. Je komt geen tegenliggend verkeer tegen op het kruispunt, want dat moet wachten voor het rode licht. In België is dergelijke regeling eerder uitzonderlijk. De Belg stopt op het kruispunt om tegenliggend verkeer voorrang te geven. Want hij of zij verwacht dat deze tegenliggers ook groen licht hebben gekregen.

Wat moet de Nederlander op bezoek in België beslist weten?

Niet conflictvrije regeling:
De Nederlander verwacht een conflictvrije regeling op een kruispunt met verkeerslichten. De Nederlander in België moet weten dat hij niet zomaar links kan afslaan als het groen is. Dat kan alleen bij verkeerslichten in de vorm van een groene pijl. Die zijn er wel in België, maar een stuk minder dan in Nederland. In alle andere gevallen moet hij eerst het tegenliggend, rechtdoorgaand verkeer voorrang geven.

Voorrang van rechts verloren na stoppen:
In Nederland behoud je bij kruispunten zonder haaientanden je voorrang van rechts. In België verlies je die zodra je stopt.

Oranje knipperend licht:
Dit staat gelijk aan groen, maar geeft aan dat je extra moet opletten bij het oprijden en verlaten van het kruispunt. De Nederlander kent dit type licht niet, en kan het daarom verkeerd interpreteren of negeren.

Onvoldoende afstand houden/snelheid:
In België verwacht de Nederlander nauwelijks snelheidscontroles. Hij durft daarom het gaspedaal eenmaal over de grens soms flink in te trappen. Te snel rijden is niet alleen onverantwoord, snelheidsovertredingen worden in België nu ook strenger aangepakt door recente veranderingen (verhoogde pakkans, superboetes).

Een gewaarschuwde grensreiziger telt voor twee, zegt gedeputeerde Toine Poppelaars van de provincie Zeeland Onwetendheid en verwarring vormen de oorzaak van een reeks ongevallen in de grensstreek. Die hopen we met deze campagne flink naar beneden te halen. Met een beetje goede wil maken zowel Belgen als Nederlanders straks minder brokken over de grens.

De campagne loopt in juli en augustus in de grensstreek van Oost-, West- en Zeeuws-Vlaanderen. In België worden de volgende informatiekanalen ingezet: grote billboards in de grensstreek , beplakking op de achterkant van bussen, huis-aan-huis verspreiding van een informatiefolder in de regio. In Nederland worden ingezet: billboards langs de grotere wegen, huis-aan-huis verspreiding van de informatiefolder en advertenties in de lokale media. Via de websites www.grensverkeer.be en www.grensverkeer.nl wordt ook de surfende grenstoerist geïnformeerd.

Over het ROVZ
Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) is een Nederlands samenwerkingsverband van zestien partners, die allen werkzaam zijn op het gebied van verkeer en verkeersveiligheid. Centrale taak van het ROVZ is het bevorderen van verkeersveiligheid in de provincie Zeeland. Het ROVZ probeert het verkeersbeleid van Zeeuwse organisaties op elkaar af te stemmen en vervult hierin een coördinerende rol. Het ROVZ heeft kennis en informatie in huis op het gebied van infrastructuur en gedragsbeïnvloeding. Ook houdt het ROVZ cijfers bij van verkeersongevallen, snelheden en andere verkeersonderwerpen. Als kennismakelaar analyseert en interpreteert het ROVZ de cijfers en stelt deze beschikbaar aan partners. Het orgaan neemt daarnaast zelf initiatieven om verkeerseducatie structureel in te bedden in het basis- en voortgezet onderwijs. Meer informatie op www.rovz.nl.

Over het BIVV
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is een officiële instelling die aanleunt bij de Federale Overheidsdienst Verkeer en Mobiliteit, met als taak het voorbereiden en in werking stellen van het verkeersveiligheidsbeleid. Haar voornaamste doelstelling is het bevorderen van de verkeersveiligheid en - leefbaarheid door voorlichting, opvoeding, onderzoek en advies. Meer informatie over het BIVV vindt u op www.bivv.be.

Voor meer informatie kunt u terecht bij:

ROVZ:
Henk Rhebergen, tel.: 0118-631293 (Secretaris ROVZ) Wendy Westerlaken, tel.: 0118-631894 of 06-23426284 (Communicatieadviseur ROVZ)

BIVV:
Werner De Dobbeleer, tel.: 0032 2 244 15 82, gsm: 0032 477 206 228 Pieter De Neve, tel.: 0032 2 244 15 56, gsm: 0032 495 82 62 88

Contact voor de media - Pride:
Arne Van Ongeval, tel.: 0032 2 788 38 90, gsm: 0032 476 817 671


05 jul 04 16:45