ROVZ / BIVV
Spreken we dezelfde taal in het verkeer?
Gezamenlijke Belgisch-Nederlandse campagne wijst op verschillen in verkeersregels
Middelburg, 5 juli 2004 - Vandaag wordt het startschot gegeven aan de
grensoverschrijdende sensibilisatiecampagne Spreken we dezelfde taal
in het verkeer? De campagne wil Nederlanders erop wijzen dat sommige
verkeersregels bij de Zuiderburen anders zijn - en omgekeerd. Eerder
onderzoek wees uit dat deze verwarrende verkeersregels voor ongevallen
en schade zorgen, vaker dan nodig. De campagne Spreken we dezelfde
taal in het verkeer? wil de reizende Belg en Nederlander galanter en
veiliger de grens over helpen. Anita Witzier en Marcel Vanthilt, het
bekende Belgisch-Nederlandse televisieduo zijn de blikvangers van de
campagne.
Waarom deze campagne?
Spreken we dezelfde taal in het verkeer? is een initiatief van de
provincies Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Zeeland en wordt door
deze provincies en Euregio Scheldemond gefinancierd. Het Belgisch
Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en het Regionaal Orgaan
Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) voeren het project uit. Zij
onderzochten eerder de betrokkenheid van Belgen bij verkeersongevallen
in Nederland - en omgekeerd.
Deze analyse bracht acht knelpunten aan het licht. Vier Nederlandse en
vier Belgische verkeersregels die over de grens onbekend zijn of
anders geïnterpreteerd worden: met alle gevolgen van dien. Naast de
acht knelpunten, constateerden de onderzoekers een piek in het aantal
ongevallen in de toeristische zomermaanden.
Wat moeten Vlamingen weten voor ze naar Nederland gaan?
Voorrang van rechts:
In Nederland behoud je steeds de voorrang van rechts - ook als je
eerst even stil staat. De Belg gaat er van uit dat de voorrang dan
verspeeld is.
Snelheid:
Op wegen buiten de bebouwde kom mag je in Nederland 80 km/u en in
België 90 km/u rijden. Als de Belg dan nog wat harder rijdt, rijdt hij
naar Nederlandse normen wel erg snel.
Status wielrenners:
Groepen wielertoeristen hebben in België een aparte status in het
verkeer en mogen de rijweg op. In Nederland niet, daar moet elke
fietser op het fietspad rijden.
Conflictvrije regeling:
Als je in Nederland linksaf wilt slaan bij een stoplicht in de vorm
van een pijl en het is groen, kan je zowat altijd doorrijden. Je komt
geen tegenliggend verkeer tegen op het kruispunt, want dat moet
wachten voor het rode licht. In België is dergelijke regeling eerder
uitzonderlijk. De Belg stopt op het kruispunt om tegenliggend verkeer
voorrang te geven. Want hij of zij verwacht dat deze tegenliggers ook
groen licht hebben gekregen.
Wat moet de Nederlander op bezoek in België beslist weten?
Niet conflictvrije regeling:
De Nederlander verwacht een conflictvrije regeling op een kruispunt
met verkeerslichten. De Nederlander in België moet weten dat hij niet
zomaar links kan afslaan als het groen is. Dat kan alleen bij
verkeerslichten in de vorm van een groene pijl. Die zijn er wel in
België, maar een stuk minder dan in Nederland. In alle andere gevallen
moet hij eerst het tegenliggend, rechtdoorgaand verkeer voorrang
geven.
Voorrang van rechts verloren na stoppen:
In Nederland behoud je bij kruispunten zonder haaientanden je voorrang
van rechts. In België verlies je die zodra je stopt.
Oranje knipperend licht:
Dit staat gelijk aan groen, maar geeft aan dat je extra moet opletten
bij het oprijden en verlaten van het kruispunt. De Nederlander kent
dit type licht niet, en kan het daarom verkeerd interpreteren of
negeren.
Onvoldoende afstand houden/snelheid:
In België verwacht de Nederlander nauwelijks snelheidscontroles. Hij
durft daarom het gaspedaal eenmaal over de grens soms flink in te
trappen. Te snel rijden is niet alleen onverantwoord,
snelheidsovertredingen worden in België nu ook strenger aangepakt door
recente veranderingen (verhoogde pakkans, superboetes).
Een gewaarschuwde grensreiziger telt voor twee, zegt gedeputeerde
Toine Poppelaars van de provincie Zeeland Onwetendheid en verwarring
vormen de oorzaak van een reeks ongevallen in de grensstreek. Die
hopen we met deze campagne flink naar beneden te halen. Met een beetje
goede wil maken zowel Belgen als Nederlanders straks minder brokken
over de grens.
De campagne loopt in juli en augustus in de grensstreek van Oost-,
West- en Zeeuws-Vlaanderen. In België worden de volgende
informatiekanalen ingezet: grote billboards in de grensstreek ,
beplakking op de achterkant van bussen, huis-aan-huis verspreiding van
een informatiefolder in de regio. In Nederland worden ingezet:
billboards langs de grotere wegen, huis-aan-huis verspreiding van de
informatiefolder en advertenties in de lokale media. Via de websites
www.grensverkeer.be en www.grensverkeer.nl wordt ook de surfende
grenstoerist geïnformeerd.
Over het ROVZ
Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) is een
Nederlands samenwerkingsverband van zestien partners, die allen
werkzaam zijn op het gebied van verkeer en verkeersveiligheid.
Centrale taak van het ROVZ is het bevorderen van verkeersveiligheid in
de provincie Zeeland. Het ROVZ probeert het verkeersbeleid van Zeeuwse
organisaties op elkaar af te stemmen en vervult hierin een
coördinerende rol. Het ROVZ heeft kennis en informatie in huis op het
gebied van infrastructuur en gedragsbeïnvloeding. Ook houdt het ROVZ
cijfers bij van verkeersongevallen, snelheden en andere
verkeersonderwerpen. Als kennismakelaar analyseert en interpreteert
het ROVZ de cijfers en stelt deze beschikbaar aan partners. Het orgaan
neemt daarnaast zelf initiatieven om verkeerseducatie structureel in
te bedden in het basis- en voortgezet onderwijs. Meer informatie op
www.rovz.nl.
Over het BIVV
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is een
officiële instelling die aanleunt bij de Federale Overheidsdienst
Verkeer en Mobiliteit, met als taak het voorbereiden en in werking
stellen van het verkeersveiligheidsbeleid. Haar voornaamste
doelstelling is het bevorderen van de verkeersveiligheid en -
leefbaarheid door voorlichting, opvoeding, onderzoek en advies. Meer
informatie over het BIVV vindt u op www.bivv.be.
Voor meer informatie kunt u terecht bij:
ROVZ:
Henk Rhebergen, tel.: 0118-631293 (Secretaris ROVZ)
Wendy Westerlaken, tel.: 0118-631894 of 06-23426284
(Communicatieadviseur ROVZ)
BIVV:
Werner De Dobbeleer, tel.: 0032 2 244 15 82, gsm: 0032 477 206 228
Pieter De Neve, tel.: 0032 2 244 15 56, gsm: 0032 495 82 62 88
Contact voor de media - Pride:
Arne Van Ongeval, tel.: 0032 2 788 38 90, gsm: 0032 476 817 671
05 jul 04 16:45