INSPECTIE VENW
IVW bevestigt:: machinist Amsterdam Centraal reed door rood
De treinbotsing op station Amsterdam Centraal op 21 mei 2004 tussen
een intercity en een lege dubbeldekstrein is veroorzaakt doordat de
machinist van de dubbeldekstrein door een rood sein reed. Dat
bevestigt vandaag de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in een
rapport dat zij vandaag heeft gepubliceerd naar aanleiding van het
ongeval waarbij 20 reizigers gewond raakten.
Het door rood sein rijden is de hoofdoorzaak van het ongeluk. Er zijn
echter meerdere omstandigheden die er toe leidden dat de machinist het
sein over het hoofd zag. Zo werd hij onder meer onbedoeld door de
treindienstleider op het verkeerde been gezet. De machinist kreeg
toestemming om met de trein te vertrekken terwijl kort daarna het
daarop volgende sein op rood stond om de intercitytrein doorgang te
bieden. Ook bleken de seinen geplaatst op een manier die tot
verwarring kan leiden bij machinisten.
Het rapport bevestigt de eerdere berichten dat de op station Amsterdam
Centraal geïnstalleerde Automatische Trein Beïnvloeding van de Eerste
Generatie (ATB-EG) een bijkomende oorzaak is. Het systeem heeft niet
kunnen voorkomen dat de trein door rood reed.
De IVW neemt de conclusies van het rapport mee in de werkgroep die in
maart 2004 op aandringen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat
is opgezet naar aanleiding van de trendmatige stijging van het aantal
door rood sein passages. De IVW meldde in haar jaarbericht 2003 over
de afgelopen 10 jaar een stijging van het aantal door rood sein
passages van rond de 150 naar 280 keer per jaar.
Naar aanleiding van het onderzoek doet de IVW een nadere inspectie om
te bepalen of machinisten voldoende op de hoogte zijn van plaatselijke
bijzonderheden.
Het rapport en de samenvatting zijn vandaag op internet geplaatst:
www.ivw.nl
Willard Elissen, 06 53824311
05 jul 04 14:13