Ingezonden persbericht



3-7-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Rio de Janeiro, circuit Nelson Piquet

ONTEVREDEN SCHOUTEN (29E) NIET BLIJ NA UITBLIJVEN PROGRESSIE

SMRZ (17E) PAKT HALVE SECONDE EN 3 PLAATSEN VOORWAARTS

Tijdens de 1e vrije training liet hij een tijd van 2.05 op de klokken noteren, om dat in de eerste tijdtraining op vrijdagmiddag met 3 seconden te verbeteren. "Maar als je dan op de 2e trainingsdag 'stil' blijft staan, of zelfs achteruit boert, dan zal je begrijpen dat ik in het geheel niet blij ben", opent Raymond Schouten, die tijdens de 2e trainingsdag in Rio de Janeiro in tegenstelling tot alle andere voorgaande GP's géén progressie wist te boeken. "Het zal wel aan mij liggen, want motorisch is er nauwelijks iets veranderd. Ik snap er niets van, maar het leek wel of ik niet goed rond kwam. Ik kwam weliswaar tot dicht bij mijn tijd van vrijdagmiddag, maar er onder duiken zat er niet in. En als het dan niet wil lukken is het ook net of je hand dan ook méér pijn gaat doen. Laten we het er op houden dat het even een dippie is. Na de 250cc training duiken we er met mijn vader en Hans Spaan volop in. Dan gaan we alle data van de onboard computer analyseren. Eens kijken of er echt niet iets aan de hand was", vervolgt Schouten, die samen met zijn collega's onder de brandende hitte in ruim 32 graden moest acteren. "Op deze hobbelige en fysiek zware baan is het met mijn hand niet zo bijster lekker. De clipon stuitert in mijn hand en ik kan hem niet effe lekker vasthouden. Ik vaal dat ik mijn stijgende lijn van gisteren niet kon voortzetten. Voor m'n gevoel reed ik super, maar qua tijden was dat het niet. Voor morgen willen we in de warm-up sessie nog wat aan de vering veranderen. We willen een heel andere weg inslaan. We laten de voorvork iets zakken en monteren een langere achterschokdemper met een andere setting. Hopelijk dat dat beter uitpakt", besluit de Powerfuse-Honda coureur, die nog aanvulde: "Ik heb mijn tijden van vandaag wel allemaal alleen gereden. Gisteren kon ik nog een slipstream vinden, maar vandaag niet".

Net als in de 125cc klasse kwamen ook bij de kwartliters een tiental rijders niet onder hun tijd van vrijdag. Jakub Smrz uit het Nederlandse team wel, al was het slechts een halve seconde. "Het was warmer dan gisteren en de grip leek wel wat minder", verklaarde "Kuba", die zijn trainingen perfect opbouwde. "Het is hier zoeken naar een juiste veringafstelling om zo een langere levensduur van de Dunlop achterband te kunnen krijgen. Onder deze extreme hete omstandigheden wordt het een bandenslijtageslag. Daar hebben we vandaag veel op uitgetest. Morgenochtend zijn er voor die levensduur nog een paar dingen te testen met de achtervering", meldt Smrz, wiens knie (val 2e training tijdens TT) niet meer opspeelt, maar net als teammaat Schouten wel wat last heeft van zijn eveneens in Assen gekwetste linkerhand op de hobbelige baan in Rio. Met het stijgende kwik loopt ook de motortemperatuur hoog op. "Daar hebben ze allemaal last van, maar we trachten nog wat extra koeling voor het Honda-blok te vinden", meldt de geroutineerde technicus Hans Spaan.

De voorlopig grootste verrassing vond plaats in de MotoGP-klasse, waarin Kenny Roberts jr voor het eerst sinds enkele jaren de pole position voor zichzelf en Suzuki opeiste, voor Biaggi en Hayden op de eerste startrij. TT-winnaar Valentiono Rossi kwam niet verder dan de 8e startplaats, achter Gibernau, Barros, Capirossi (op rij 2) en Tamada. Roberts pakte de eerste pole voor het bandenmerk Bridgestone, sinds ze 2 jaar geleden in de MotoGP-klasse hun intrede deden. Voor Roberts zelf was het zijn eerste pole na de GP in Valencia 3,5 jaar geleden in 2000.


125cc Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Merk

Tijd


1

H.BARBERA

SPA

APRILIA


1'57.323


2

A.DOVIZIOSO

ITA

HONDA


1'57.683


3

J.LORENZO

SPA

DERBI


1'57.793


4

M.PASINI

ITA

APRILIA


1'57.923


5

C.STONER

AUS

KTM


1'58.055


6

R.LOCATELLI

ITA

APRILIA


1'58.162


7

M.GIANSANTI

ITA

APRILIA


1'58.254


8

P.NIETO

SPA

APRILIA


1'58.639


9

A.BALLERINI

ITA

APRILIA


1'58.664


10

Y.UI

JPN

APRILIA


1'58.726


11

S.JENKNER

GER

APRILIA


1'58.779


12

G.BORSOI

ITA

APRILIA


1'58.782


13

J.SIMON

SPA

HONDA


1'58.806


14

A.BAUTISTA

SPA

APRILIA


1'58.828


15

S.CORSI

ITA

HONDA


1'58.847


16

M.DI MEGLIO

FRA

APRILIA


1'58.979


17

L.PESEK

CZE

HONDA


1'59.073


18

M.KALLIO

FIN

KTM


1'59.094


19

I.TOTH

HUN

APRILIA


1'59.180


20

M.SIMONCELLI

ITA

APRILIA


1'59.201


21

G.TALMACSI

HUN

MALAGUTI


1'59.663


22

G.PELLINO

ITA

APRILIA


1'59.817


23

S.GADEA

SPA

APRILIA


1'59.845


24

S.PERUGINI

ITA

GILERA


2'00.118


25

A.RODRIGUEZ

SPA

DERBI


2'00.352


26

F.LAI

ITA

GILERA


2'00.392


27

V.KALLIO

FIN

APRILIA


2'01.415


28

M.MANNA

ITA

MALAGUTI


2'02.226


29

R.SCHOUTEN

NED

POWERFUSE HONDA


2'02.229


30

J.CARCHANO

SPA

APRILIA


2'02.363


31

M.JANAKOVA

CZE

HONDA


2'02.885


32

M.KYYHKYNEN

FIN

HONDA


2'03.481


250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Merk

Tijd


1

S.PORTO

ARG

APRILIA


1'52.503


2

T.ELIAS

SPA

HONDA


1'52.823


3

R.DE PUNIET

FRA

APRILIA


1'52.929


4

M.POGGIALI

RSM

APRILIA


1'52.981


5

A.DE ANGELIS

RSM

APRILIA


1'53.157


6

D.PEDROSA

SPA

HONDA


1'53.227


7

S.GUINTOLI

FRA

APRILIA


1'53.602


8

F.BATTAINI

ITA

APRILIA


1'53.682


9

R.ROLFO

ITA

HONDA


1'53.776


10

F.NIETO

SPA

APRILIA


1'53.872


11

A.WEST

AUS

APRILIA


1'53.962


12

A.DEBON

SPA

HONDA


1'54.392


13

J.OLIVE

SPA

APRILIA


1'54.617


14

N.MATSUDO

JPN

YAMAHA


1'54.666


15

H.AOYAMA

JPN

HONDA


1'54.738


16

A.BALDOLINI

ITA

APRILIA


1'54.791


17

J.SMRZ

CZE

POWERFUSE HONDA


1'54.992


18

A.VINCENT

FRA

APRILIA


1'54.998


19

C.DAVIES

GBR

APRILIA


1'55.017


20

K.NÖHLES

GER

HONDA


1'55.059


21

G.LEFORT

FRA

APRILIA


1'55.105


22

E.BATAILLE

FRA

HONDA


1'55.109


23

H.MARCHAND

FRA

APRILIA


1'55.215


24

D.HEIDOLF

GER

APRILIA


1'55.723


25

E.NIGON

FRA

YAMAHA


1'55.799


26

J.STIGEFELT

SWE

APRILIA


1'56.029


27

H.FAUBEL

SPA

APRILIA


1'56.375


28

T.SEKIGUCHI

JPN

YAMAHA


1'56.550


29

M.SABBATANI

ITA

YAMAHA


2'00.125

MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:

Pl.

Naam

Land

Merk

Tijd


1

K.ROBERTS

USA

SUZUKI


1'48.418


2

M.BIAGGI

ITA

HONDA


1'48.572


3

N.HAYDEN

USA

HONDA


1'48.580


4

S.GIBERNAU

SPA

HONDA


1'48.618


5

A.BARROS

BRA

HONDA


1'48.675


6

L.CAPIROSSI

ITA

DUCATI


1'48.844


7

M.TAMADA

JPN

HONDA


1'48.848


8

V.ROSSI

ITA

YAMAHA


1'49.075


9

S.NAKANO

JPN

KAWASAKI


1'49.153


10

T.BAYLISS

AUS

DUCATI


1'49.546


11

C.EDWARDS

USA

HONDA


1'49.648


12

C.CHECA

SPA

YAMAHA


1'49.673


13

M.MELANDRI

ITA

YAMAHA


1'49.773


14

A.HOFMANN

GER

KAWASAKI


1'49.853


15

N.ABE

JPN

YAMAHA


1'50.128


16

R.XAUS

SPA

DUCATI


1'50.240


17

J.HOPKINS

USA

SUZUKI


1'50.350


18

J.McWILLIAMS

GBR

APRILIA


1'50.942


19

N.HODGSON

GBR

DUCATI


1'51.031


20

S.BYRNE

GBR

APRILIA


1'51.792


21

N.AOKI

JPN

PROTON KR


1'51.955


22

K.ROBERTS

USA

PROTON KR


1'52.054


23

C.BURNS

GBR

HARRIS WCM


1'54.092


24

D.DE GEA

SPA

HARRIS WCM


1'54.116

************

Ingezonden persbericht