Ingezonden persbericht
3-7-2004; Betreft 2e trainingsdag / startopstellingen Grand Prix Rio de Janeiro, circuit Nelson Piquet
ONTEVREDEN SCHOUTEN (29E) NIET BLIJ NA UITBLIJVEN PROGRESSIE
SMRZ (17E) PAKT HALVE SECONDE EN 3 PLAATSEN VOORWAARTS
Tijdens de 1e vrije training liet hij een tijd van 2.05 op de klokken noteren, om dat in de eerste tijdtraining op vrijdagmiddag met 3 seconden te verbeteren. "Maar als je dan op de 2e trainingsdag 'stil' blijft staan, of zelfs achteruit boert, dan zal je begrijpen dat ik in het geheel niet blij ben", opent Raymond Schouten, die tijdens de 2e trainingsdag in Rio de Janeiro in tegenstelling tot alle andere voorgaande GP's géén progressie wist te boeken. "Het zal wel aan mij liggen, want motorisch is er nauwelijks iets veranderd. Ik snap er niets van, maar het leek wel of ik niet goed rond kwam. Ik kwam weliswaar tot dicht bij mijn tijd van vrijdagmiddag, maar er onder duiken zat er niet in. En als het dan niet wil lukken is het ook net of je hand dan ook méér pijn gaat doen. Laten we het er op houden dat het even een dippie is. Na de 250cc training duiken we er met mijn vader en Hans Spaan volop in. Dan gaan we alle data van de onboard computer analyseren. Eens kijken of er echt niet iets aan de hand was", vervolgt Schouten, die samen met zijn collega's onder de brandende hitte in ruim 32 graden moest acteren. "Op deze hobbelige en fysiek zware baan is het met mijn hand niet zo bijster lekker. De clipon stuitert in mijn hand en ik kan hem niet effe lekker vasthouden. Ik vaal dat ik mijn stijgende lijn van gisteren niet kon voortzetten. Voor m'n gevoel reed ik super, maar qua tijden was dat het niet. Voor morgen willen we in de warm-up sessie nog wat aan de vering veranderen. We willen een heel andere weg inslaan. We laten de voorvork iets zakken en monteren een langere achterschokdemper met een andere setting. Hopelijk dat dat beter uitpakt", besluit de Powerfuse-Honda coureur, die nog aanvulde: "Ik heb mijn tijden van vandaag wel allemaal alleen gereden. Gisteren kon ik nog een slipstream vinden, maar vandaag niet".
Net als in de 125cc klasse kwamen ook bij de kwartliters een tiental rijders niet onder hun tijd van vrijdag. Jakub Smrz uit het Nederlandse team wel, al was het slechts een halve seconde. "Het was warmer dan gisteren en de grip leek wel wat minder", verklaarde "Kuba", die zijn trainingen perfect opbouwde. "Het is hier zoeken naar een juiste veringafstelling om zo een langere levensduur van de Dunlop achterband te kunnen krijgen. Onder deze extreme hete omstandigheden wordt het een bandenslijtageslag. Daar hebben we vandaag veel op uitgetest. Morgenochtend zijn er voor die levensduur nog een paar dingen te testen met de achtervering", meldt Smrz, wiens knie (val 2e training tijdens TT) niet meer opspeelt, maar net als teammaat Schouten wel wat last heeft van zijn eveneens in Assen gekwetste linkerhand op de hobbelige baan in Rio. Met het stijgende kwik loopt ook de motortemperatuur hoog op. "Daar hebben ze allemaal last van, maar we trachten nog wat extra koeling voor het Honda-blok te vinden", meldt de geroutineerde technicus Hans Spaan.
De voorlopig grootste verrassing vond plaats in de MotoGP-klasse, waarin Kenny Roberts jr voor het eerst sinds enkele jaren de pole position voor zichzelf en Suzuki opeiste, voor Biaggi en Hayden op de eerste startrij. TT-winnaar Valentiono Rossi kwam niet verder dan de 8e startplaats, achter Gibernau, Barros, Capirossi (op rij 2) en Tamada. Roberts pakte de eerste pole voor het bandenmerk Bridgestone, sinds ze 2 jaar geleden in de MotoGP-klasse hun intrede deden. Voor Roberts zelf was het zijn eerste pole na de GP in Valencia 3,5 jaar geleden in 2000.
125cc Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Merk
Tijd
1
H.BARBERA
SPA
APRILIA
1'57.323
2
A.DOVIZIOSO
ITA
HONDA
1'57.683
3
J.LORENZO
SPA
DERBI
1'57.793
4
M.PASINI
ITA
APRILIA
1'57.923
5
C.STONER
AUS
KTM
1'58.055
6
R.LOCATELLI
ITA
APRILIA
1'58.162
7
M.GIANSANTI
ITA
APRILIA
1'58.254
8
P.NIETO
SPA
APRILIA
1'58.639
9
A.BALLERINI
ITA
APRILIA
1'58.664
10
Y.UI
JPN
APRILIA
1'58.726
11
S.JENKNER
GER
APRILIA
1'58.779
12
G.BORSOI
ITA
APRILIA
1'58.782
13
J.SIMON
SPA
HONDA
1'58.806
14
A.BAUTISTA
SPA
APRILIA
1'58.828
15
S.CORSI
ITA
HONDA
1'58.847
16
M.DI MEGLIO
FRA
APRILIA
1'58.979
17
L.PESEK
CZE
HONDA
1'59.073
18
M.KALLIO
FIN
KTM
1'59.094
19
I.TOTH
HUN
APRILIA
1'59.180
20
M.SIMONCELLI
ITA
APRILIA
1'59.201
21
G.TALMACSI
HUN
MALAGUTI
1'59.663
22
G.PELLINO
ITA
APRILIA
1'59.817
23
S.GADEA
SPA
APRILIA
1'59.845
24
S.PERUGINI
ITA
GILERA
2'00.118
25
A.RODRIGUEZ
SPA
DERBI
2'00.352
26
F.LAI
ITA
GILERA
2'00.392
27
V.KALLIO
FIN
APRILIA
2'01.415
28
M.MANNA
ITA
MALAGUTI
2'02.226
29
R.SCHOUTEN
NED
POWERFUSE HONDA
2'02.229
30
J.CARCHANO
SPA
APRILIA
2'02.363
31
M.JANAKOVA
CZE
HONDA
2'02.885
32
M.KYYHKYNEN
FIN
HONDA
2'03.481
250cc Trainingstijden = startopstellingen na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Merk
Tijd
1
S.PORTO
ARG
APRILIA
1'52.503
2
T.ELIAS
SPA
HONDA
1'52.823
3
R.DE PUNIET
FRA
APRILIA
1'52.929
4
M.POGGIALI
RSM
APRILIA
1'52.981
5
A.DE ANGELIS
RSM
APRILIA
1'53.157
6
D.PEDROSA
SPA
HONDA
1'53.227
7
S.GUINTOLI
FRA
APRILIA
1'53.602
8
F.BATTAINI
ITA
APRILIA
1'53.682
9
R.ROLFO
ITA
HONDA
1'53.776
10
F.NIETO
SPA
APRILIA
1'53.872
11
A.WEST
AUS
APRILIA
1'53.962
12
A.DEBON
SPA
HONDA
1'54.392
13
J.OLIVE
SPA
APRILIA
1'54.617
14
N.MATSUDO
JPN
YAMAHA
1'54.666
15
H.AOYAMA
JPN
HONDA
1'54.738
16
A.BALDOLINI
ITA
APRILIA
1'54.791
17
J.SMRZ
CZE
POWERFUSE HONDA
1'54.992
18
A.VINCENT
FRA
APRILIA
1'54.998
19
C.DAVIES
GBR
APRILIA
1'55.017
20
K.NÖHLES
GER
HONDA
1'55.059
21
G.LEFORT
FRA
APRILIA
1'55.105
22
E.BATAILLE
FRA
HONDA
1'55.109
23
H.MARCHAND
FRA
APRILIA
1'55.215
24
D.HEIDOLF
GER
APRILIA
1'55.723
25
E.NIGON
FRA
YAMAHA
1'55.799
26
J.STIGEFELT
SWE
APRILIA
1'56.029
27
H.FAUBEL
SPA
APRILIA
1'56.375
28
T.SEKIGUCHI
JPN
YAMAHA
1'56.550
29
M.SABBATANI
ITA
YAMAHA
2'00.125
MotoGP (500cc 2-takt / 990cc 4-takt) Trainingstijden na de 2e dag:
Pl.
Naam
Land
Merk
Tijd
1
K.ROBERTS
USA
SUZUKI
1'48.418
2
M.BIAGGI
ITA
HONDA
1'48.572
3
N.HAYDEN
USA
HONDA
1'48.580
4
S.GIBERNAU
SPA
HONDA
1'48.618
5
A.BARROS
BRA
HONDA
1'48.675
6
L.CAPIROSSI
ITA
DUCATI
1'48.844
7
M.TAMADA
JPN
HONDA
1'48.848
8
V.ROSSI
ITA
YAMAHA
1'49.075
9
S.NAKANO
JPN
KAWASAKI
1'49.153
10
T.BAYLISS
AUS
DUCATI
1'49.546
11
C.EDWARDS
USA
HONDA
1'49.648
12
C.CHECA
SPA
YAMAHA
1'49.673
13
M.MELANDRI
ITA
YAMAHA
1'49.773
14
A.HOFMANN
GER
KAWASAKI
1'49.853
15
N.ABE
JPN
YAMAHA
1'50.128
16
R.XAUS
SPA
DUCATI
1'50.240
17
J.HOPKINS
USA
SUZUKI
1'50.350
18
J.McWILLIAMS
GBR
APRILIA
1'50.942
19
N.HODGSON
GBR
DUCATI
1'51.031
20
S.BYRNE
GBR
APRILIA
1'51.792
21
N.AOKI
JPN
PROTON KR
1'51.955
22
K.ROBERTS
USA
PROTON KR
1'52.054
23
C.BURNS
GBR
HARRIS WCM
1'54.092
24
D.DE GEA
SPA
HARRIS WCM
1'54.116
************
Ingezonden persbericht