TNS NIPO

Publicaties TNS NIPO onderzoek

2 juli 2004

Meerderheid Nederlanders (61%) voor opheffen BPM en MRB Betalen bij aanschaf of naar gebruik?

Historisch bezien lijkt de overheid er weinig consequent beleid op na te houden. Toen we van wegenbelasting naar MRB gingen, was het argument dat het autobezit ontmoedigd moest worden. Inmiddels is het tij gekeerd en moet juist het rijden ontmoedigd worden door het prijsinstrument. Wat is erger: geparkeerde auto's die niet gebruikt worden of auto's die juist kilometers maken?

Vanuit milieuoogpunt heb je bij een stilstaande auto natuurlijk geen emissies en geen verbruik van kostbare mineralen. Daar staat tegenover dat een stilstaande auto ruimte vergt en voor velen geen fraai uitzicht vormt. Nieuwsgierig naar de mening van Nederland, hield TNS NIPO een representatief onderzoek. Wat zouden de gevolgen zijn van het invoeren van een maatregel waarbij de automobilist betaalt naar gebruik?

Onderdeel van de maatregel is het afschaffen van zowel de motorrijtuigenbelasting (MRB) als de aanschafbelasting (BPM). Meer dan de helft verwacht een redelijke tot positieve bijdrage van zo'n maatregel op de bereikbaarheid van Nederland; over de fileproblematiek is men weinig eensgezind. Ruim eenderde denkt dat de maatregel geen bijdrage zal leveren aan de vermindering van het fileprobleem en het vergroten van de bereikbaarheid en zeven procent heeft geen mening.

Driekwart van de 616 respondenten is vóór de maatregel. Hierna wordt specifiek uitgelegd dat het schrappen van de aanschafbelasting ook gevolgen heeft voor de waarde van de huidige auto. Desondanks blijft 61 procent voor de maatregel. Respectievelijk drie en vier procent verandert van mening en is met deze kennis tegen dan wel voor de maatregel.

Inruilen
Overigens blijkt 63 procent na invoering van deze maatregel géén verdere actie te ondernemen. Slechts één procent is bereid de auto de deur uit te doen. Veertien procent denkt de auto vaker te laten staan ten gunste van ander vervoer. Negen procent denkt aan inruilen van de huidige auto voor een zuiniger en minder belastend exemplaar. Vier procent wil ook inruilen, maar dan tegen een zwaardere auto, omdat gewicht en belastingdruk niet meer gekoppeld zijn. De gevolgen van het extra gewicht voor zaken als brandstofverbruik worden hierin blijkbaar niet meegewogen. Zoals bij alle maatregelen is er ook bij deze maatregel een bijwerking te ontdekken. Drie procent is van plan om extra auto's te kopen. Immers, je betaalt voor gebruik en niet voor bezit. Liefhebbers en verzamelaars juichen dit toe.

Desgevraagd reageert de Stichting BPM Claim op de onderzoeksresultaten: "De Stichting is noch voor noch tegen het handhaven van de BPM; het enige waarvoor de Stichting zich inzet is dat de BPM op ingevoerde gebruikte auto's door de Belastingdienst/ Douane wordt geheven conform de regels zoals die blijken uit uitspraken van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschap en de Hoge Raad in Nederland. De Stichting helpt op no-cure-no-pay basis iedereen om teveel betaalde BPM bij de Belastingdienst/ Douane terug te vorderen."

Overigens verwacht de Stichting dat het vervangen van BPM en motorrijtuigenbelasting door "betaling naar gebruik" leidt tot lagere aanschafkosten van een auto, hetgeen zal leiden tot meer bezit van auto's: "Dat zal leiden tot meer autokilometers omdat de variabele autokosten niet zodanig zullen stijgen dat ander vervoer aantrekkelijk zal worden. Op individueel niveau zal dan de algemene regel 'elk aanbod schept zijn eigen vraag' opgeld doen. De auto staat er toch en dus wordt er mee gereden. In dit verband kan gekeken worden naar de aanbieders van mobiele telefonie: zij maken de aanschaf van een toestel goedkoop zodat iedereen er een kan kopen; heeft men zo'n ding dan gaat men vanzelf bellen."

C0580 | Methode: CASI (TNS NIPObase) | Het veldwerk heeft plaatsgevonden tussen 15 en 27 januari 2004. Hierbij zijn 616 Nederlanders van 18 jaar en ouder ondervraagd (n=616). De steekproef is representatief voor Nederland.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Neeske Abrahamse (tel: 020 522 54 19).