Publicaties TNS NIPO onderzoek
2 juli 2004
Meerderheid Nederlanders (61%) voor opheffen BPM en MRB
Betalen bij aanschaf of naar gebruik?
Historisch bezien lijkt de overheid er weinig consequent beleid op
na te houden. Toen we van wegenbelasting naar MRB gingen, was het
argument dat het autobezit ontmoedigd moest worden. Inmiddels is
het tij gekeerd en moet juist het rijden ontmoedigd worden door
het prijsinstrument. Wat is erger: geparkeerde auto's die niet
gebruikt worden of auto's die juist kilometers maken?
Vanuit milieuoogpunt heb je bij een stilstaande auto natuurlijk
geen emissies en geen verbruik van kostbare mineralen. Daar staat
tegenover dat een stilstaande auto ruimte vergt en voor velen geen
fraai uitzicht vormt. Nieuwsgierig naar de mening van Nederland,
hield TNS NIPO een representatief onderzoek. Wat zouden de
gevolgen zijn van het invoeren van een maatregel waarbij de
automobilist betaalt naar gebruik?
Onderdeel van de maatregel is het afschaffen van zowel de
motorrijtuigenbelasting (MRB) als de aanschafbelasting (BPM). Meer
dan de helft verwacht een redelijke tot positieve bijdrage van
zo'n maatregel op de bereikbaarheid van Nederland; over de
fileproblematiek is men weinig eensgezind. Ruim eenderde denkt dat
de maatregel geen bijdrage zal leveren aan de vermindering van het
fileprobleem en het vergroten van de bereikbaarheid en zeven
procent heeft geen mening.
Driekwart van de 616 respondenten is vóór de maatregel. Hierna
wordt specifiek uitgelegd dat het schrappen van de
aanschafbelasting ook gevolgen heeft voor de waarde van de huidige
auto. Desondanks blijft 61 procent voor de maatregel.
Respectievelijk drie en vier procent verandert van mening en is
met deze kennis tegen dan wel voor de maatregel.
Inruilen
Overigens blijkt 63 procent na invoering van deze maatregel géén
verdere actie te ondernemen. Slechts één procent is bereid de auto
de deur uit te doen. Veertien procent denkt de auto vaker te laten
staan ten gunste van ander vervoer. Negen procent denkt aan
inruilen van de huidige auto voor een zuiniger en minder belastend
exemplaar. Vier procent wil ook inruilen, maar dan tegen een
zwaardere auto, omdat gewicht en belastingdruk niet meer gekoppeld
zijn. De gevolgen van het extra gewicht voor zaken als
brandstofverbruik worden hierin blijkbaar niet meegewogen. Zoals
bij alle maatregelen is er ook bij deze maatregel een bijwerking
te ontdekken. Drie procent is van plan om extra auto's te kopen.
Immers, je betaalt voor gebruik en niet voor bezit. Liefhebbers en
verzamelaars juichen dit toe.
Desgevraagd reageert de Stichting BPM Claim op de
onderzoeksresultaten: "De Stichting is noch voor noch tegen het
handhaven van de BPM; het enige waarvoor de Stichting zich inzet
is dat de BPM op ingevoerde gebruikte auto's door de
Belastingdienst/ Douane wordt geheven conform de regels zoals die
blijken uit uitspraken van het Hof van Justitie van de Europese
Gemeenschap en de Hoge Raad in Nederland. De Stichting helpt op
no-cure-no-pay basis iedereen om teveel betaalde BPM bij de
Belastingdienst/ Douane terug te vorderen."
Overigens verwacht de Stichting dat het vervangen van BPM en
motorrijtuigenbelasting door "betaling naar gebruik" leidt tot
lagere aanschafkosten van een auto, hetgeen zal leiden tot meer
bezit van auto's: "Dat zal leiden tot meer autokilometers omdat de
variabele autokosten niet zodanig zullen stijgen dat ander vervoer
aantrekkelijk zal worden. Op individueel niveau zal dan de
algemene regel 'elk aanbod schept zijn eigen vraag' opgeld doen.
De auto staat er toch en dus wordt er mee gereden. In dit verband
kan gekeken worden naar de aanbieders van mobiele telefonie: zij
maken de aanschaf van een toestel goedkoop zodat iedereen er een
kan kopen; heeft men zo'n ding dan gaat men vanzelf bellen."
C0580 | Methode: CASI (TNS NIPObase) | Het veldwerk heeft
plaatsgevonden tussen 15 en 27 januari 2004. Hierbij zijn 616
Nederlanders van 18 jaar en ouder ondervraagd (n=616). De
steekproef is representatief voor Nederland.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden.
Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Neeske Abrahamse
(tel: 020 522 54 19).
TNS NIPO