Partij van de Arbeid


Stafdienst Voorlichting telefoonnummer 070-3183040


Den Haag, 2 juli 2004


PvdA: beursgang Schiphol overbodig en onverstandig


De PvdA Tweede-Kamerfractie is tegen de beursgang van Schiphol. Het kabinet heeft vrijdag besloten overheidsaandelen in de nationale luchthaven te verkopen, maar volgens de PvdA is deze stap overbodig en onverstandig.


Het maatschappelijk belang is niet gebaat bij privatisering van de luchthaven, zegt luchtvaartwoordvoerder Co Verdaas. De Nederlandse economie, de consument, de omwonenden, de veiligheid, het milieu, de belastingbetaler en de sturing van de luchthaven zijn beter af met de huidige situatie. Zorgen over het maatschappelijk belang bij coalitiefracties zouden zijn weggenomen door een onderzoek in het vooruitzicht te stellen. Dat is de wereld op zijn kop , aldus Verdaas.


Schiphol functioneert op dit moment uitstekend als internationale luchthaven: er wordt veel geïnvesteerd, de kwaliteit van de dienstverlening is hoog, Schiphol is zeer efficiënt, en de luchthaven heeft een aantal belangen in buitenlandse luchthavens.


Toekomstige besluiten over bijvoorbeeld de milieugrenzen van de luchthaven zullen direct van invloed zijn op de positie van Schiphol als beursgenoteerd bedrijf. Een ongewenste situatie, stelt de PvdA. Bovendien neemt het belang van een hoge winst toe, waardoor tarieven moeten worden verhoogd en/of investeringen achterwege blijven. Afhankelijk van de aard van de aandeelhouders zullen ook de inhoudelijke prioriteiten van de luchthaven verschuiven.


Voor de staat is de opbrengst van aandelenverkoop eveneens negatief. Waar de aandelen nu garant staan voor een dividendrendement van 7%, levert verkoop hooguit verlaging van de staatsschuld met een voordeel van 4% minder rentekosten op.


De argumentatie vóór een beursgang vindt de PvdA niet legitiem. Verdaas: Dat andere luchthavens beursgenoteerd zijn, is geen reden om met Schiphol hetzelfde te doen. Het verkrijgen van financiën voor investeringen in binnen- en buitenland is nu al mogelijk. Het is daarbij overigens de vraag wat het Nederlandse belang is van omvangrijke investeringen in het buitenland en of deze investeringen niet vanuit een afzonderlijke, private onderneming gedaan kunnen worden.


De grond en de infrastructuur van de luchthaven zijn, doordat Schiphol in 100% overheidshanden is, al eigendom van de overheid. Met een op handen zijnde wijziging van het Burgerlijk Wetboek neemt de zeggenschap van de overheid op bedrijven in overheidseigendom binnenkort overigens toe.


De PvdA heeft de voors en tegens van een beursgang van Schiphol afgewogen en komt tot een duidelijke conclusie: op dit moment is aandelenverkoop niet nuttig, niet nodig en niet verstandig.