Ministerie van Algemene Zaken

Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
2 juli 2004

SCHIPHOL NAAR BEURS: KABINET VERKOOPT MINDERHEIDSAANDEEL

De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat ingestemd met de verkoop van een minderheidsaandeel in de luchthaven Schiphol. Hiermee wordt de weg vrijgemaakt voor een beursgang van Schiphol. Het kabinet staat een krachtig herstel van de Nederlandse economie en een versterking van onze internationale concurrentiepositie voor. Bij deze doelstelling hoort een sterke nationale luchthaven. Op dit moment is Schiphol de vierde luchthaven van Europa en goed voor 120.000 arbeidsplaatsen. Schiphol krijgt door dit besluit de mogelijkheid haar positie te handhaven en uit te bouwen.

Het besluit is mede door de snelle ontwikkelingen in de internationale luchtvaartwereld tot stand gekomen. In de omringende landen zijn de belangrijkste luchthavens geprivatiseerd. Zo zijn Frankfurt (Fraport), Londen (BAA), Kopenhagen en Zürich op dit moment beursgenoteerde luchthavens. Het grote voordeel van een beursgang is het verkrijgen van ruimte om geld uit de kapitaalmarkt te kunnen onttrekken om zowel binnenlandse als buitenlandse investeringen te doen, bijvoorbeeld via aandelenuitgifte. Dat kan Schiphol nu onvoldoende. Om ervoor te zorgen dat Schiphol niet bij de concurrentie achterop raakt en daarmee zijn belangrijke functie voor de Nederlandse economie verliest, kiest het kabinet voor de verkoop van een minderheidsaandeel en een beursgang voor Schiphol.

Voor het kabinet staat voorop dat Schiphol niet zomaar een bedrijf is dat zich met andere Nederlandse bedrijven laat vergelijken. Belangrijke publieke belangen zijn gemoeid met Schiphol. Dit betekent dat de overheid haar rol als toezichthouder waar moet kunnen blijven maken. Voor de Nederlandse burger/reiziger is het van belang dat het hoge niveau van dienstverlening gehandhaafd blijft. De mainportfunctie van Schiphol moet gelegen blijven in het voldoende garanderen van het vluchtaanbod en een acceptabel prijsniveau van tickets. Luchtvaartmaatschappijen krijgen meer invloed op bijvoorbeeld de tariefstelling van de luchthaven om zo een monopoliepositie te voorkomen.

De overheid krijgt daarom een nieuwe rol als toezichthouder op de luchthaven Schiphol. De grond van Schiphol komt in handen van de overheid, Schiphol zal een exploitatievergunning krijgen. De overheid zal voortdurend in de gaten houden hoe het staat met de luchthavencapaciteit, het financiële beheer en het investeringsbeleid. De overheid kan haar rol als toezichthouder ook zuiverder vervullen als zij meer op afstand staat. Privatisering maakt een duidelijke en zakelijke verdeling van verantwoordelijkheden mogelijk doordat het aandeelhouderschap gescheiden wordt van regelgeving en handhaving. Wil Nederland een sterke internationale luchthaven houden dan zal Schiphol bedrijfseconomisch de ruimte moeten krijgen voor groei. Daar staat tegenover dat de publieke belangen goed moeten worden bewaakt. Beide doelstellingen worden door het genomen besluit bereikt.

De minister van Financiën zal op een financieel economisch opportuun moment een voorstel doen aan het kabinet om daadwerkelijk over te gaan tot de verkoop van een minderheidsaandeel in de luchthaven Schiphol.

RVD, 02.07.2004