Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Persbericht ministerraad
2 juli 2004
SCHIPHOL NAAR BEURS: KABINET VERKOOPT MINDERHEIDSAANDEEL
De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat
ingestemd met de verkoop van een minderheidsaandeel in de luchthaven Schiphol. Hiermee wordt de
weg vrijgemaakt voor een beursgang van Schiphol. Het kabinet staat een krachtig herstel van de
Nederlandse economie en een versterking van onze internationale concurrentiepositie voor. Bij deze
doelstelling hoort een sterke nationale luchthaven. Op dit moment is Schiphol de vierde luchthaven van
Europa en goed voor 120.000 arbeidsplaatsen. Schiphol krijgt door dit besluit de mogelijkheid haar
positie te handhaven en uit te bouwen.
Het besluit is mede door de snelle ontwikkelingen in de internationale luchtvaartwereld tot stand
gekomen. In de omringende landen zijn de belangrijkste luchthavens geprivatiseerd. Zo zijn Frankfurt
(Fraport), Londen (BAA), Kopenhagen en Zürich op dit moment beursgenoteerde luchthavens. Het
grote voordeel van een beursgang is het verkrijgen van ruimte om geld uit de kapitaalmarkt te kunnen
onttrekken om zowel binnenlandse als buitenlandse investeringen te doen, bijvoorbeeld via
aandelenuitgifte. Dat kan Schiphol nu onvoldoende. Om ervoor te zorgen dat Schiphol niet bij de
concurrentie achterop raakt en daarmee zijn belangrijke functie voor de Nederlandse economie verliest,
kiest het kabinet voor de verkoop van een minderheidsaandeel en een beursgang voor Schiphol.
Voor het kabinet staat voorop dat Schiphol niet zomaar een bedrijf is dat zich met andere Nederlandse
bedrijven laat vergelijken. Belangrijke publieke belangen zijn gemoeid met Schiphol. Dit betekent dat de
overheid haar rol als toezichthouder waar moet kunnen blijven maken. Voor de Nederlandse
burger/reiziger is het van belang dat het hoge niveau van dienstverlening gehandhaafd blijft. De
mainportfunctie van Schiphol moet gelegen blijven in het voldoende garanderen van het vluchtaanbod
en een acceptabel prijsniveau van tickets. Luchtvaartmaatschappijen krijgen meer invloed op
bijvoorbeeld de tariefstelling van de luchthaven om zo een monopoliepositie te voorkomen.
De overheid krijgt daarom een nieuwe rol als toezichthouder op de luchthaven Schiphol. De grond van
Schiphol komt in handen van de overheid, Schiphol zal een exploitatievergunning krijgen. De overheid
zal voortdurend in de gaten houden hoe het staat met de luchthavencapaciteit, het financiële beheer en
het investeringsbeleid. De overheid kan haar rol als toezichthouder ook zuiverder vervullen als zij meer
op afstand staat. Privatisering maakt een duidelijke en zakelijke verdeling van verantwoordelijkheden
mogelijk doordat het aandeelhouderschap gescheiden wordt van regelgeving en handhaving. Wil
Nederland een sterke internationale luchthaven houden dan zal Schiphol bedrijfseconomisch de ruimte
moeten krijgen voor groei. Daar staat tegenover dat de publieke belangen goed moeten worden
bewaakt. Beide doelstellingen worden door het genomen besluit bereikt.
De minister van Financiën zal op een financieel economisch opportuun moment een voorstel doen aan
het kabinet om daadwerkelijk over te gaan tot de verkoop van een minderheidsaandeel in de luchthaven
Schiphol.
RVD, 02.07.2004
Ministerie van Algemene Zaken