EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT


1 juli 2004

Dit is een gezamenlijk persbericht van EVO en TLN

EVO EN TLN VRAGEN VLAAMSE MINISTER OM HOGERE KORTING VRACHTVERKEER LIEFKENSHOEKTUNNEL

Verladersorganisatie EVO en vervoerdersorganisatie TLN hebben in een brief de Vlaamse minister Bossuyt (Mobiliteit) verzocht de korting op tol voor vrachtverkeer in de Liefkenshoektunnel te verhogen.

Als gevolg van werkzaamheden aan de Antwerpse ring is de Kennedytunnel gesloten. Het vrachtverkeer heeft hierdoor sinds donderdag 1 juli geen andere keuze dan de Liefkenshoektunnel te gebruiken. In mei dit jaar is definitief bekend gemaakt dat de tunnel niet tolvrij wordt gemaakt, maar dat er een korting van 15 procent aan abonnementshouders zal worden gegeven. Doordat er voor het vrachtverkeer geen enkele alternatieve route is, wordt het bedrijfsleven geconfronteerd met een aanzienlijke kostenpost.

De Vlaamse overheid heeft met het geven van een korting aangegeven niet extra te willen verdienen aan de toltunnel van de Liefkenshoek. Naast de directe korting van 15 procent, zal achteraf de meeropbrengst - ontstaan door de extra passages door de tunnel - aan de gebruikers worden teruggegeven. De suggestie van EVO en TLN is te kiezen voor het voorafgaand toekennen van een extra korting bovenop de 15 procent, in plaats van het terugstorten van de meerkosten achteraf. Overigens kunnen met het achterwege laten van de terugstorting terugboekingskosten worden uitgespaard. Vanuit deze besparing kan de Vlaamse overheid zelfs een nog hogere korting toekennen.

Deze vooraf toegekende korting moet niet alleen beperkt worden tot abonneehouders. Een omvangrijke groep chauffeurs koopt een los kaartje en kan hierdoor geen enkele aanspraak maken op een korting. Ook voor hen is er geen alternatief. Het onderscheid dat gemaakt wordt is willekeurig en leidt tot benadeling van een grote groep niet-abonneehouders.

Noot voor de redactie (