http://www.minez.nl
Kwaliteit vaste telefoonnet op orde
De kwaliteit van het Nederlandse vaste telefoonnet en de geleverde
diensten zijn op orde. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek en een
Europese vergelijking uitgevoerd door het bureau Diamond Cluster, in
opdracht van minister Brinkhorst van Economische zaken. De minister
ziet dan ook geen reden om aanvullende kwaliteitseisen te stellen. Wel
wordt de aanbeveling om de kwaliteit van de dienstverlening te blijven
monitoren overgenomen. Zo kunnen kwaliteitsveranderingen vroeg
gesignaleerd worden. Het huidige kwaliteitsniveau zal bij de
monitoring als uitgangspunt dienen. De minister zal geen
kwaliteitseisen vastleggen bij wet omdat dat innovatieve
ontwikkelingen in de weg zou staan. Dit is conform het advies van het
onderzoeksbureau.
Aanleiding voor het onderzoek was de onenigheid tussen KPN en de OPTA
over de groothandelstarieven (tarieven die KPN als eigenaar van het
vaste net in rekening brengt aan zijn concurrenten voor gebruik van
het vaste net). Groothandels tarieven worden oa berekend op basis van
de kwaliteit van de geleverde diensten. Een hogere kwaliteit vraagt
een hoger tarief.
De regulering van de zogenaamde toegangstarieven, waaronder
interconnectie-tarieven, is van belang voor het tot stand brengen en
verzekeren van effectieve en efficiënte concurrentie. Te hoge tarieven
kunnen leiden tot inefficiënties en monopoliewinsten; te lage tarieven
nemen de prikkel om te investeren weg (en leiden ook tot
inefficiënties doordat inefficiënte toetreders kunnen concurreren met
KPN).
Het onderzoeksrapport inclusief de reactie van de minister zijn
vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd.
02 jul 04 10:33
Ministerie van Economische Zaken