Gemeente Utrecht
Dit is een gezamenlijk persbericht van Bestuur Regio Utrecht, Provincie Utrecht en Gemeente Utrecht
Regio bereikt akkoord met minister peijs over aanleg randstadspoor
Minister K. Peijs van Verkeer en Waterstaat neemt 2 juli a.s. het projectbesluit Randstadspoor waarin alle onderdelen van het stadsgewestelijk spoornetwerk voor de regio Utrecht zijn opgenomen. Dat is de uitkomst van het bestuurlijk overleg dat de regio Utrecht gisteren met haar had. Tijdens het overleg werd verder afgesproken dat op korte termijn een planning wordt gemaakt van wanneer de beschikkingen voor de verschillende onderdelen van Randstadspoor door de minister zullen worden afgegeven. Uitgangspunt in deze planning is dat Randstadspoor uiterlijk in 2015 gereed is. Infraportefeuillehouder Bestuur Regio Utrecht en wethouder Verkeer van gemeente Utrecht Y. van den Bergh en gedeputeerde G. Mik reageerden na afloop van het overleg verheugd op het bereikte resultaat. Zij stelden dat met het projectbesluit van de minister een betere bereikbaarheid van de regio Utrecht aanzienlijk dichterbij is gekomen en dat bewoners en bedrijven in de toekomst verzekerd zullen zijn van aantrekkelijk openbaar vervoer.
In het gisteren bereikte overleg is verder afgesproken dat de stations Tiel Passewaaij, Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Houten Castellum, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn en Utrecht Vaartsche Rijn nog voor 2015 in gebruik worden genomen. Voor deze stations geeft de NS een bedieningsgarantie af waarbij nog ovelegd zal worden over hoe vaak bij deze stations de treinen zullen halteren. Naar de mogelijke aanleg voor 2015 van de stations Utrecht Majella en Utrecht Lage Weide wordt nog nader onderzoek gedaan. De stations die in de oorspronkelijke planning voor de tweede fase (na 2015) stonden gepland (Woerden Molenvliet, Maarssen-Noord, Utrecht Oudenoord, Bilthoven West, Amersfoort Koppel, Utrecht Koningsweg en Nijkerk Corlaer) komen op dit moment te vervallen. De minister zegde toe het geld dat hierdoor vrijvalt, wel ten gunste van de regio Utrecht beschikbaar blijft.
Met het nemen van het projectbesluit wordt een belangrijke stap gezet in het realiseren van Randstadspoor. Het besluit van de minister is de formele erkenning van nut en noodzaak van Randstadspoor als onmisbare schakel in het bereikbaarheidsoffensief voor de regio Utrecht. Het projectbesluit leek eerder nog aanzienlijke vertraging op te lopen doordat het rijk de prioriteit zou geven aan onderhoud van infrastructuur. Bovendien was de tegenvallende economie reden voor diverse bezuinigingsrondes bij het ministerie. Gevreesd werd dat dit zou leiden tot uitstel of zelfs het vervallen van essentiële delen van het voor de regio noodzakelijke Randstadspoor. Doordat de regio zich bereid heeft getoond zelf een bedrag van EUR 108 miljoen voor te schieten met een maximum van EUR 10 miljoen aan rentelasten, zal de realisatie van Randstadspoor toch niet vertragen.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Casper van Riet, Bestuurscommunicatie Gemeente Utrecht, tel. (030) 286 11 48 en Hans Veld, Communicatie Provincie Utrecht, tel. 06 546 52 879.
Utrecht, 4 juni 2004.