Code e-mail
Op 15 juni 2004 is een speciale code in werking getreden voor het
verzenden van e-mail door bedrijven aan consumenten: de Code
Verspreiding Reclame via E-mail (Code e-mail). Deze gedragscode is
door de brancheorganisaties die zich met direct marketing bezighouden
(DDMA, EMMA-NL en Thuiswinkel.org) onder voorzitterschap van ECP.NL en
in nauw overleg met VNO-NCW opgesteld. In de Code hebben de bedrijven
bovenop de huidige wetgeving nog regels gesteld met betrekking tot de
grootte van het e-mailbericht, het niet meesturen van uitvoerbare
bestanden, duidelijke en eenvoudige afmeldmogelijkheden en goede
informatie over het gebruik van het e-mailadres van de consument.
Consumenten kunnen bij de Reclame Code Commissie klachten indienen
over reclame via e-mail, die in strijd is met de Code. De Code zal
over een jaar worden geëvalueerd op basis van de ervaringen in de
praktijk en is via de website www.reclamecode.nl te raadplegen of op
te vragen bij het secretariaat van de Stichting Reclame Code.
Tweede-Kamerlid Van Dam (PvdA) heeft op 18 juni 2004 vragen gesteld
aan de minister van Economische Zaken over de Code e-mail. Hij vraagt
zich onder meer af, of de in de Code beschreven aanmeldingswijze (op
een website aanvinken van een vakje waarmee toestemming wordt gegeven
voor verzending van e-mail) wel voldoet aan de regels in de nieuwe
Telecommunicatiewet. Verder vraagt hij zich af, of door het naast
elkaar bestaan van de code (die voor klachten verwijst naar de Reclame
Code Commissie) en de Telecomwet (die de OPTA aanwijst als handhaver
met daartoe een speciale website www.spamklacht.nl), geen verwarring
ontstaat bij de consument. Van Dam vraagt de minister of deze bereid
is de initiatiefnemers van de Code hierop aan te spreken, om te
bewerkstelligen dat voor consumenten met klachten over de naleving van
het spamverbod slechts één meldpunt wordt gehanteerd. De minister
heeft deze vragen nog niet beantwoord.
Nederlands Uitgeversverbond