Nederlands Uitgeversverbond

Code e-mail

Op 15 juni 2004 is een speciale code in werking getreden voor het verzenden van e-mail door bedrijven aan consumenten: de Code Verspreiding Reclame via E-mail (Code e-mail). Deze gedragscode is door de brancheorganisaties die zich met direct marketing bezighouden (DDMA, EMMA-NL en Thuiswinkel.org) onder voorzitterschap van ECP.NL en in nauw overleg met VNO-NCW opgesteld. In de Code hebben de bedrijven bovenop de huidige wetgeving nog regels gesteld met betrekking tot de grootte van het e-mailbericht, het niet meesturen van uitvoerbare bestanden, duidelijke en eenvoudige afmeldmogelijkheden en goede informatie over het gebruik van het e-mailadres van de consument. Consumenten kunnen bij de Reclame Code Commissie klachten indienen over reclame via e-mail, die in strijd is met de Code. De Code zal over een jaar worden geëvalueerd op basis van de ervaringen in de praktijk en is via de website www.reclamecode.nl te raadplegen of op te vragen bij het secretariaat van de Stichting Reclame Code.

Tweede-Kamerlid Van Dam (PvdA) heeft op 18 juni 2004 vragen gesteld aan de minister van Economische Zaken over de Code e-mail. Hij vraagt zich onder meer af, of de in de Code beschreven aanmeldingswijze (op een website aanvinken van een vakje waarmee toestemming wordt gegeven voor verzending van e-mail) wel voldoet aan de regels in de nieuwe Telecommunicatiewet. Verder vraagt hij zich af, of door het naast elkaar bestaan van de code (die voor klachten verwijst naar de Reclame Code Commissie) en de Telecomwet (die de OPTA aanwijst als handhaver met daartoe een speciale website www.spamklacht.nl), geen verwarring ontstaat bij de consument. Van Dam vraagt de minister of deze bereid is de initiatiefnemers van de Code hierop aan te spreken, om te bewerkstelligen dat voor consumenten met klachten over de naleving van het spamverbod slechts één meldpunt wordt gehanteerd. De minister heeft deze vragen nog niet beantwoord.