Ingezonden persbericht
Upgrade van MSN Zoeken leidt tot betere prestaties en grotere nauwkeurigheid
MSN start met een Technology Preview van de volgende generatie zoekdiensten.
Schiphol-Rijk, 1 juli 2004 - MSN lanceert vandaag een serie van nieuwe en geüpdate diensten voor MSN Zoeken. Hiermee moeten MSN gebruikers sneller, duidelijker en gemakkelijker toegang krijgen tot de informatie die ze zoeken. De investering van 100 miljoen dollar, bedoeld om de online ervaring van MSN klanten verder te verhogen, zal voor een deel gebruikt worden voor de grootste update uit het bestaan van MSN Zoeken. Naast een nieuwe, gemakkelijker te navigeren MSN Zoeken homepage (http://search.msn.nl) is ook de resultatenpagina aangepast. In een heldere lay-out worden nu algoritmische zoekresultaten van betaalde (gesponsorde) resultaten gescheiden. Op deze manier hoopt MSN vergaande prestatieverbeteringen te realiseren.
'We zijn verheugd dat wij, met deze belangrijke upgrade van MSN Zoeken, de beste zoekdienst kunnen bieden aan onze 350 miljoen klanten. Naast alle andere verbeteringen, zijn we bijzonder ingenomen met de toegenomen relevantie van de resultaten', aldus Yusuf Mehdi, vice-president van MSN. 'De investering luidt een nieuw innovatietijdperk van MSN in, waarbinnen de volgende generatie zoekmachines zal worden geleverd, die zoeken op Internet een nieuwe dimensie zullen geven'.
Deze verbeteringen passen binnen de toekomstplannen van MSN en sluiten aan op de visie van MSN dat zoeken op Internet moet resulteren in relevante antwoorden. Als onderdeel van deze visie lanceert MSN wereldwijd, binnen een jaar, een nieuwe algoritmische zoekmachine. Vandaag bereikt MSN de eerste mijlpaal met de release van de initiële technologietest voor de toekomstige algoritmische zoekmachine. Deze test heeft als doel feedback van webmasters en enthousiaste gebruikers van zoekmachines te verzamelen.
Helder ontwerp leidt tot snellere, gemakkelijkere resultaten
De nieuwe MSN Zoeken homepage die MSN vandaag lanceert, wordt gekenmerkt door snelle downloadtijden en directe toegang tot de gewenste informatie. Met de nieuwe MSN Zoeken homepage zijn mensen slechts nog een klik verwijderd van hun favoriete MSN-diensten, zoals MSN Hotmail en MSN Messenger. En ook andere populaire informatie, zoals Nieuws, Geld & Ondernemen, Auto, Muziek en Film, is met de nieuwe MSN Zoeken homepage gemakkelijk te verkrijgen. Bovendien kunnen mensen de nieuwe MSN Zoeken homepage instellen als hun eigen startpagina om zo een nog groter gebruiksgemak te realiseren.
Ook de zoekresultatenpagina van MSN heeft aanpassingen ondergaan. Zo is de lay-out van de pagina aangepast om algoritmische zoekresultaten, de resultaten die op basis van relevantie gegenereerd worden, te kunnen onderscheiden van gesponsorde links. Vanaf vandaag worden alle door adverteerders betaalde links in gearceerde velden weergegeven. Deze velden worden duidelijk gemarkeerd door het kopje 'Gesponsorde sites', zodat klanten altijd het onderscheid kunnen blijven maken tussen algoritmische resultaten en gesponsorde links.
Volgende generatie zoekmachines is onderweg
Hoewel het zoeken op Internet tegenwoordig een van de populairste online activiteiten is, vinden mensen vaak niet de informatie die ze zoeken. Volgens het onderzoeksbureau Vividence leidt bijna de helft van alle complexe online vragen niet tot het gewenste resultaat. En zelfs wanneer men de gezochte informatie vindt, dan nog is men volgens een intern MSN-onderzoek gemiddeld 11 minuten per zoekopdracht bezig om de lange lijsten van links door te nemen. MSN biedt deze uitdaging het hoofd door zich te richten op de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve zoektechnologie die slimmere en relevantere resultaten kunnen genereren. Deze nieuwe en originele benadering is gebaseerd op jarenlange ervaring, inzicht in en feedback van gebruikers, verzameld sinds MSN in 1998 haar eerste zoekmachine lanceerde, en daarnaast op een decennium van expertise, opgedaan bij Microsoft Research, Windows, Office, en andere bedrijfsonderdelen.
De vandaag gepubliceerde Technology Preview staat voor de taak feedback over de zoekresultaten zoals die gegenereerd worden door MSN's eigen technologie, te verzamelen. De Technology Preview is een allereerste test van de 'ruwe', door MSN gebouwde, algoritmische zoekmachine. Deze machine maakt gebruik van Microsoft-technologie en bevat in haar index ruim 1 miljard documenten. Wanneer deze nieuwe zoekmachine volgend jaar op de markt komt, zal deze unieke kenmerken hebben. Kenmerken die de machine in staat moeten stellen om op gewone vragen van gewone mensen direct te antwoorden vanuit een verscheidenheid aan bronnen.
MSN
MSN, onderdeel van Microsoft, is 's werelds en Nederlands meest bezochte internetbestemming. MSN trekt wereldwijd meer dan 350 miljoen unieke gebruikers per maand. Gelokaliseerde versies zijn beschikbaar in 38 markten en 18 talen. MSN is wereldwijd leidend in het bieden van webdiensten aan consumenten (MSN Hotmail, MSN Messenger en MSN Zoeken) en digitale marketingoplossingen aan bedrijven. Meer informatie is te vinden op www.msn.nl.
Cijfers:
o MSN.nl trekt maandelijks ruim 6 miljoen unieke bezoekers.
o In Nederland zijn 4,7 miljoen Hotmail-accounts.
o In Nederland maken maandelijks ruim 4,4 miljoen mensen gebruik van MSN Messenger.
Voor meer informatie (