INSPECTIE VENW

IVW: 86% Nederlandse zeeschepen voert beveiligingscertificaat

600 van de 700 zeeschepen onder Nederlandse vlag (86 procent) hebben een international ship security certificate (ISSC) aan boord. Naar verwachting zullen de circa 100 resterende schepen die ISSC-plichtig zijn nog deze maand de beschikking krijgen over zo'n certificaat. Dat blijkt uit een inventarisatie die de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) vandaag heeft opgesteld.

Volgens de IVW scoort de Nederlandse scheepvaart daarmee aanzienlijk beter dan het internationale gemiddelde. Volgens ramingen is nu meer dan de helft van de wereldvloot voorzien van een certificaat. Daaruit blijkt overigens dat steeds meer rederijen het belang zien. Uit ramingen van 22 juni van de International Maritime Organisation (IMO) bleek dat nog maar een derde van de wereldvloot een certificaat aan boord had.

Internationaal (IMO, Port State Control) is bepaald dat in relatie tot beveiliging en eerlijke concurrentievoorwaarden niet zal worden afgeweken van de deadline van 1 juli 2004. Dat betekent dat ook de IVW vanaf vandaag Nederlandse en buitenlandse schepen (in het kader van Port State Control) controleert op de aanwezigheid van een certificaat aan boord.

Port State Control heeft sinds 1 januari 'letters of warning' afgegeven aan schepen die nog niet in het bezit waren van een geldig bewijs. Ook IVW heeft diverse malen gewezen op het naderen van de deadline.

De IVW heeft diverse handhavingsinstrumenten tot haar beschikking. Zo kan ze een ongecertificeerd Nederlands schip dat de haven wil uitvaren, aanhouden. Telkens zal de IVW gepaste maatregelen nemen waarbij het logistieke proces in de havens zoveel mogelijk wordt ontzien.