INSPECTIE VENW
IVW: 86% Nederlandse zeeschepen voert beveiligingscertificaat
600 van de 700 zeeschepen onder Nederlandse vlag (86 procent) hebben
een international ship security certificate (ISSC) aan boord. Naar
verwachting zullen de circa 100 resterende schepen die ISSC-plichtig
zijn nog deze maand de beschikking krijgen over zo'n certificaat. Dat
blijkt uit een inventarisatie die de Inspectie Verkeer en Waterstaat
(IVW) vandaag heeft opgesteld.
Volgens de IVW scoort de Nederlandse scheepvaart daarmee aanzienlijk
beter dan het internationale gemiddelde. Volgens ramingen is nu meer
dan de helft van de wereldvloot voorzien van een certificaat. Daaruit
blijkt overigens dat steeds meer rederijen het belang zien. Uit
ramingen van 22 juni van de International Maritime Organisation (IMO)
bleek dat nog maar een derde van de wereldvloot een certificaat aan
boord had.
Internationaal (IMO, Port State Control) is bepaald dat in relatie tot
beveiliging en eerlijke concurrentievoorwaarden niet zal worden
afgeweken van de deadline van 1 juli 2004. Dat betekent dat ook de IVW
vanaf vandaag Nederlandse en buitenlandse schepen (in het kader van
Port State Control) controleert op de aanwezigheid van een certificaat
aan boord.
Port State Control heeft sinds 1 januari 'letters of warning'
afgegeven aan schepen die nog niet in het bezit waren van een geldig
bewijs. Ook IVW heeft diverse malen gewezen op het naderen van de
deadline.
De IVW heeft diverse handhavingsinstrumenten tot haar beschikking. Zo
kan ze een ongecertificeerd Nederlands schip dat de haven wil
uitvaren, aanhouden. Telkens zal de IVW gepaste maatregelen nemen
waarbij het logistieke proces in de havens zoveel mogelijk wordt
ontzien.