IP/04/840
Brussel, 1 juli 2004
De Commissie dringt bij de lidstaten aan op een snellere openstelling van de
elektriciteits- en gasmarkt
Krachtens Europese wetgeving die vorig jaar is vastgesteld, krijgen
ondernemingen op 1 juli 2004 vrije toegang tot de elektriciteits- en
gasmarkt. Met ingang van vandaag moeten miljoenen bedrijven in de oude
en nieuwe lidstaten voor hun energiebevoorrading de vruchten kunnen
plukken van de concurrentie op de energiemarkt. Intussen blijkt
evenwel dat de meeste lidstaten vertraging hebben opgelopen bij de
tenuitvoerlegging van de wetgeving en dat nog n en ander moet worden
gedaan om de uitgangspositie voor alle spelers in de 25 lidstaten
gelijk te trekken. Vice-voorzitter van de Commissie, mevrouw de
Palacio, wijst erop dat de lidstaten in 2003 een overeenkomst hebben
bereikt over een wetgevingskader voor een concurrerende en eerlijke
elektriciteits- en gasmarkt, waarin doeltreffende regels zijn
opgenomen, onder meer over de scheiding van de netwerken en een
verregaande bescherming van de consument. Haars inziens is het nu de
beurt aan de lidstaten om hun verantwoordelijkheid op zich te nemen en
hun krachtige belofte om de markten tegen deze maand open te stellen,
gestand te doen.
Overeenkomstig de in juni 2003 door de Raad en het Parlement
vastgestelde richtlijnen mogen alle bedrijven met ingang van 1 juli
2004 vrij kiezen bij welke leverancier zij hun elektriciteit en gas
betrekken. Particuliere verbruikers krijgen deze mogelijkheid
uiterlijk in juli 2007. Ter bevordering van de concurrentie is in de
richtlijnen gestipuleerd dat er een scheiding moet bestaan tussen de
netwerkexploitanten en de onderdelen van de gas- en
elektriciteitssector waar concurrentie mogelijk is, met name productie
en bevoorrading. Bovendien moeten alle lidstaten een onafhankelijke
regelgevende instantie aanwijzen om discriminatie te voorkomen. Tot
slot mogen de lidstaten op grond van de richtlijnen
openbare-dienstverplichtingen opleggen op het gebied van zekerheid,
regelmaat, kwaliteit en prijs van de bevoorrading en op het gebied van
milieubescherming, en mogen zij met name een universele
dienstverlening garanderen voor kleine ondernemingen ? waarmee
wordt bedoeld dat deze bedrijven het recht hebben om tegen een
redelijke, gemakkelijk en duidelijk vergelijkbare en transparantie
prijs te worden voorzien van elektriciteit van een goede kwaliteit.
De Commissie betreurt dat de meeste lidstaten te laat zijn met de
tenuitvoerlegging van deze wetgeving, die nochtans essentieel is om
alle spelers in de EU dezelfde vertrekpositie te garanderen.
In de praktijk wordt de vrijheid van ondernemingen om hun
energieleverancier te kiezen, beperkt door de dominante marktpositie
van bepaalde energiebedrijven. Uit het Third Benchmarking Report on
the Implementation of the Internal Electricity and Gas Market komt
naar voren dat een groot aantal markten nog steeds wordt gedomineerd
door een beperkt aantal leveranciers, met een zeer krappe
onderhandelingsmarge voor de industrile verbruikers tot gevolg. Dit
alles neemt niet weg dat de openstelling van de markt een positieve
impact heeft gehad op de elektriciteitsprijzen, zoals blijkt uit de
rele prijsdalingen van 10-15% sinds 1995. De recente prijsstijgingen
ten opzichte van de scherpe daling die onmiddellijk na de eerste fase
van de openstelling optrad, is hierin verrekend. Net zoals op de
meeste markten waar de concurrentie voet aan de grond krijgt, zullen
de prijzen fluctueren onder invloed van marktgebonden en andere
factoren als de bescherming van de consument of het milieu en de
zekerheid van de bevoorrading. Op de lange termijn zullen de gevolgen
van de Verordening betreffende de grensoverschrijdende handel in
elektriciteit en een betere interconnectie mee bijdragen tot de
verdere openstelling van de markt.
---
Richtlijn 2003/54/EG betreffende gemeenschappelijke regels voor de
interne markt voor elektriciteit (PB L 176 van 15.7.2003) en Richtlijn
2003/55/EG betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt
voor aardgas (PB L 176 van 15.7.2003).
Ondernemingen met minder dan 50 personen in dienst en een
jaaromzet of een financile balans van ten hoogste 10 miljoen euro.
http://europa.eu.int/comm/energy/electricity/benchmarking/index_en.htm
Verordening (EG) nr. 1228/2003 betreffende de voorwaarden voor
toegang tot het net voor grensoverschrijdende handel in elektriciteit
(PB L 176 van 15.7.2003).
European Commission