Ingezonden persbericht



Bedrijfskaartgegevens kunnen resulteren in 9% extra besparingen op reis & representatiekosten

Bedrijven die maximaal gebruik maken van bedrijfskaartgegevens kunnen het meest besparen, aldus nieuw wereldwijd onderzoek van Accenture in opdracht van American Express

AMSTERDAM, 1 juli 2004 --Uit een onafhankelijk onderzoek dat onlangs is uitgevoerd door Accenture in opdracht van American Express blijkt dat, ondanks het klimaat van kostenbewustzijn, bedrijven over de hele wereld niet optimaal gebruik maken van de uitgebreide managementinformatie van Bedrijfskaarten voor onderhandelingen en het verwerken van kosten. Hierdoor lopen zij tot maximaal 9 procent aan besparingsmogelijkheden mis op hun totale Reis & Representatie (R&R) uitgaven. Dit percentage bestaat uit een additionele 7,2 procent aan prijsbesparingen bovenop de afspraken die ze al hebben lopen met luchtvaartmaatschappijen, hotels en autoverhuurbedrijven en een additionele 1,8 procent aan besparingen op het verwerken en betalen van R&R uitgaven.

Besparingen op de inkoop: een betere onderhandelingspositie

Van de drie belangrijkste categorieën bieden de onderhandelingen met hotels de grootste mogelijkheden tot besparing, bijna 22 procent. De totale besparingsmogelijkheid van 7,2 procent is een gewogen berekening op basis van het percentage dat elke categorie vertegenwoordigt in het R&R-budget van het gemiddelde bedrijf (zie het overzicht hieronder).

Gemiddelde additionele besparing bij optimaal gebruik van de bedrijfskaartgegevens

Belangrijkste uitgavencategorieën

% van R &R-budget

Additionele besparingen in %

Jaarlijkse besparingen** in $

Vliegreizen

43

4,0

$430.000

Hotel

21

21.9

$1,15 miljoen

Auto

5

12,5

$155.000

Overigen*

31

0,3

$20.000

In Nederland nam Philips deel aan het onderzoek van American Express/Accenture.. Uit het onderzoek blijkt dat Philips een gemiddelde besparing van 7,1% weet te realiseren door goed gebruik te maken van de bedrijfskaartgegevens. Wereldwijd maken 31.000 medewerkers van Philips gebruik van de American Express Bedrijfskaart. Zij gebruiken deze kaart voor het betalen van 75% van hun R&R uitgaven. Pierre van de Moosdijk, Global Commodity Manager Corporate Credit Card: "Door optimaal gebruik te maken van de bedrijfskaartgegevens kan ons bedrijf informatie verzamelen over de R&R uitgaven die buiten de normale boekingskanalen worden gedaan. Hierdoor kunnen wij ons een goed beeld vormen van de totale kosten, inclusief last-minute wijzigingen en annuleringen. Daarnaast krijgen wij met behulp van de kaartgegevens een beter beeld van de uitgaven in andere R&R-categorieën (meetings, maaltijden, taxi's, etc.), waardoor we meer grip kunnen krijgen op de uitgavenpatronen en de potentiële besparingsmogelijkheden."

American Express is uitgever van de Kaart, heeft een directe link met Kaartaccepterende bedrijven en maakt gebruik van haar wereldwijde netwerk om uitgebreide, accurate en gedetailleerde gegevens aan haar klanten te leveren. "Zo kunnen onze klanten beschikken over gegevens van bijvoorbeeld hun hoteluitgaven, samengevat op wereldwijd of landelijk niveau, of uitgesplitst op chain level- of individueel hotel property niveau. Hiermee biedt American Express haar klanten een aanzienlijk voordeel tijdens de onderhandelingen," aldus Marc Dumortier, Director Corporate Sales Benelux.

The American Express Corporate Card Data Value Study (Onderzoek van American Express naar het gebruik van bedrijfskaartgegevens) werd in 2003 in opdracht van American Express uitgevoerd door Accenture, het wereldwijd opererende bedrijf voor management consulting en technology services. Accenture onderzocht het uitgavenpatroon van meer dan 100 bedrijven in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific. De onderzochte bedrijven beschikten over zeer uiteenlopende R&R-budgetten en vormden een dwarsdoorsnede van de belangrijkste industriële sectoren; zij rapporteerden een grote verscheidenheid van jaarlijkse uitgavenniveaus op het gebied van R&R.

American Express Global Corporate Services

American Express Global Corporate Services, waaronder onder andere American Express Corporate Card, Corporate Travel en Corporate Purchasing Solutions vallen, ondersteunt bedrijven bij het beheersen en controleren van de reis- en inkoopkosten op bedrijfsniveau. Het is een onderdeel van American Express Travel Related Services Company Inc, een volle dochter van de American Express Company - een in 1850 opgericht gediversifieerd, wereldwijd opererend bedrijf dat diensten aanbiedt op het gebied van reizen, financieringen en netwerken. American Express is een van de marktleiders op het gebied van klantenkaarten en credit cards, Travellers Cheques, reizen, financiële planning, investeringsproducten, verzekeringen en internationale bankzaken.

Over Accenture
Accenture is een wereldwijd opererend bedrijf dat actief is op het gebied van management consulting, technology services en outsourcing. Het bedrijf streeft er voortdurend naar innoverend te zijn en werkt nauw samen met haar klanten om ze te helpen zeer goed presterende bedrijven en organisaties te worden. Met een diepgaande expertise op het gebied van industriële en bedrijfsprocessen, brede wereldwijde resources en een bewezen track record is Accenture in staat de juiste mensen, vaardigheden en technologieën te mobiliseren om klanten te helpen hun prestaties te verbeteren.


- EINDE PERSBERICHT -

Opmerking voor de pers:

Het volledige rapport biedt een gedetailleerd overzicht van R&R-budgetten, opgedeeld in de belangrijkste uitgavencategorieën, een overzicht van de R&R-uitgaven als een percentage van de omzet per industriesector en andere inzichten in de status van het huidige onkostenbeheer voor zakelijke reizen. De onderzoekers hebben de deelnemers ook een aantal vragen gesteld over hun reisbeleid en de onkostenbeheersprocessen. Bijgesloten vindt u de belangrijkste bevindingen en een beschrijving van de methode die is toegepast tijdens het onderzoek. U kunt een exemplaar van het volledige rapport opvragen door een e-mail te sturen naar: jdevroet@winkelmanenvanhessen.nl

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Marc Dumortier

Director Corporate Sales Benelux

Tel.: 020 - 504 83 01

E-mail: marc.j.dumortier@aexp.com