Onderzoek Accenture en Giarte toont aan:
Meerderheid Nederlandse bedrijfsleven overweegt uitbesteding
bedrijfsprocessen
Amsterdam, donderdag 1 juli 2004 - Bij een meerderheid van het
Nederlandse bedrijfsleven is uitbesteding van bedrijfsprocessen
onderdeel van de toekomststrategie. Tegelijkertijd is minder dan tien
procent van mening dat de markt voor Business Proces Outsourcing (BPO)
al een volwassen stadium heeft bereikt. Hoewel de toekomst er positief
uitziet, is BPO in Nederland nog nauwelijks de hype status ontgroeid.
Dit blijkt uit onderzoek van Giarte Media Group en Accenture,
wereldwijd marktleider op het gebied van consulting, technology en
outsourcing.
BPO, het uitbesteden van bedrijfsprocessen zoals financiën,
personeelszaken en inkoop, heeft de afgelopen jaren in met name de VS
en de UK een snelle vlucht genomen. In Nederland staat een ruime
meerderheid van het bedrijfsleven er wel degelijk voor open, maar het
fenomeen wordt met 'Hollandse nuchterheid' bekeken. Uitbesteding van
IT-infrastructuur gebeurt al wel op grote schaal.
'Vooral organisaties die hun kerntaken expliciet hebben geformuleerd
en deze succesvol vertalen naar organisatorische veranderingen, kiezen
vaak voor uitbesteding van bedrijfsprocessen. Maar vervolgens stuit
men op een nog onvolwassen markt van aanbieders. Er zijn veel
leveranciers die pretenderen BPO services te leveren, er zijn er
echter maar weinig met echt relevante ervaring en diepgaande kennis
van de betreffende bedrijfsprocessen' zegt Ernst-Jan Bergman, partner
Communications & High Tech bij Accenture.
De belangrijkste redenen voor uitbesteding van bedrijfsprocessen zijn
de verwachte kostenbesparingen (64%) en de mogelijkheid zich beter op
de kerntaken te richten (56%). Als derde reden wordt flexibiliteit in
afname van diensten opgevoerd (48%).
BPO in Nederland nog in de kinderschoenen
Ondanks de goede toekomstverwachtingen staat BPO in Nederland nog in
de kinderschoenen.
Verreweg het belangrijkste obstakel voor BPO is de bedrijfscultuur.
Dit wordt door 68% van de respondenten als een mogelijke faalfactor
opgevoerd.
Op het moment besteedt 80% van de ondervraagde bedrijven alleen nog
uit op het niveau van IT-infrastructuur en applicaties (ontwikkeling,
beheer, onderhoud). Eveneens ruim 80% heeft 'de nodige tot veel
moeite' om een externe leverancier de verantwoordelijkheid over een
totaal bedrijfsproces te geven. De belangrijkste verklaring hiervoor
is dat er nog te weinig vertrouwen is in de kennis die IT-leveranciers
hebben over deze processen.
Toch zal BPO de status van hype uiteindelijk ontgroeien: 'BPO kent
ontegenzeggelijk groeiende toepassingsmogelijkheden en heeft een
groeiend appeal, aldus Marco Gianotten, managing director van Giarte.
'Van een stormachtig snelle ontwikkeling, zoals veel onderzoeken
voorspellen, zal vooralsnog echter geen sprake zijn.'
Voor het onderzoek zijn 130 bedrijven uit de top-500 bedrijven in
Nederland benaderd. In alle gevallen ging het om respondenten op hoger
management niveau.
Over Accenture
Accenture is een wereldwijd bedrijf voor management consulting,
technology services en outsourcing. Zij werkt met haar klanten samen
om hen te helpen hun ambities te realiseren en tastbaar resultaat te
leveren. Dankzij diepgaande kennis van de markt, een wereldwijd
netwerk én bewezen ervaring in consulting en outsourcing, kan
Accenture de juiste mensen, vaardigheden, allianties en technologieën
inzetten. In 48 landen werken ongeveer 95.000 medewerkers, van wie
ruim 1000 in Nederland. De wereldwijde omzet bedraagt 11,8 miljard
dollar over het fiscaal jaar dat eindigde op 31 augustus 2003. Zie ook
www.accenture.com.
Over Giarte
Giarte Research, onderdeel van Giarte Media Group, is een
onderzoeksbureau gericht op vraagstukken op het snijvlak van
informatietechnologie en business. Door het onderhouden van
communities van besluitvormers en experts, zoals 'Topmanagement en IT'
en 'Digital
Boardroom', is Giarte in staat inzichten te bundelen en nieuwe kennis
te vergaren voor zowel topmanagers als de ICT-sector. Via de besloten
onderzoekscommunity 'Digital Boardroom' geven gekwalificeerde
besluitvormers hun mening en ervaringen weer op ICT-gerelateerde
managementvraagstukken.