Ingezonden persbericht
Gemeente Amsterdam - Zeehavens Amsterdam voldoet aan internationale veiligheidseisen
30/06/2004 - Zeehavens Amsterdam (Amsterdam, Beverwijk, IJmuiden/Velsen en Zaanstad) voldoet per 1 juli a.s. aan de eisen die gesteld zijn in de International Ship and Port facility Security (ISPS)-code van de International Maritime Organisation.
Het grootste deel van de havenfaciliteiten (bedrijven en openbare kaden) die hiertoe verplicht zijn, hebben een beveiligingsplan. Voor de bedrijven die op 1 juli nog niet zo ver zijn en die toch schepen willen laden en/of lossen, geldt een verplichte, aanvullende procedure.
Stand van zaken
Van de 86 havenfaciliteiten in de Amsterdamse havenregio die een beveiligingsplan moeten hebben, zijn er 29 goedgekeurd. Van 30 faciliteiten zijn de plannen ingediend en in behandeling. De overige (27) faciliteiten hebben wel een risicoanalyse van hun bedrijf ingediend, maar nog geen definitief beveiligingsplan. Dit zijn veelal kleinere bedrijven die pas later in 2004 ISPS-plichtige zeeschepen verwachten en een klein aantal faciliteiten, dat later dan de andere bedrijven als ISPS-plichtig is aangemerkt. Tenslotte is er onder de nog niet goedgekeurde havenfaciliteiten een aantal openbare kaden waarvoor het opstellen van een sluitend plan door de publieksfunctie lastiger blijkt dan aanvankelijk was voorzien.
Voor deze kleine groep faciliteiten is een aanvullende procedure vastgesteld, die zij moeten volgen als ze schepen willen laden en/of lossen zo lang zij nog niet over een goedgekeurd beveiligingsplan beschikken.
Veiligheid basisvoorwaarde
Volgens Mark van der Horst, wethouder voor de Haven en loco-burgemeester van Amsterdam, is de veiligheid in de haven een belangrijke factor geworden voor de economische bedrijvigheid. "Het predikaat 'veilige en betrouwbare' haven is een basisvoorwaarde om lading en bedrijven naar de haven te trekken en te behouden. Ik ben zeer verheugd over het resultaat dat door zeer hard werken en goede samenwerking tussen alle betrokkenen is bereikt. Een resultaat waar de Amsterdamse havenregio trots op kan zijn", aldus de havenwethouder.
Wettelijke verplicht
Vanaf 1 juli 2004 zijn alle haventerminals in de wereld die schepen ontvangen van meer dan 500 ton varend op internationale routes, verplicht een goedgekeurd beveiligingsplan te hebben. Deze wettelijke verplichting is ingesteld door de IMO (International Maritime Organisation) en overgenomen door de EU c.q. Nederland.
Het beveiligingsplan moet voldoen aan de eisen die gesteld worden in de International Ship and Port facility Security (ISPS)-code van de IMO. Deze ISPS-code spitst zich toe op de interactie tussen het schip en de faciliteit.
Gevolgen
Bedrijven die na 1 juli 2004 geen goedgekeurd Port facility Security Plan hebben, mogen geen schepen ontvangen van meer dan 500 ton als die internationale reizen ondernemen. Om toch schepen te kunnen laden en/of lossen zijn zij verplicht voor eigen rekening een beveiligingsbedrijf in te schakelen dat volgens een vastgesteld protocol voor een veilige interactie schip-wal zorgt.
Ondersteuning Havenbedrijf
Voor de realisering van de beveiligingsplannen heeft het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam in opdracht van de gemeente Amsterdam, als coördinerende gemeente voor de regio, in november 2003 een projectorganisatie Port Security ingericht. Hierin zijn de vier havengemeenten (Amsterdam, Beverwijk, IJmuiden/Velsen en Zaanstad) vertegenwoordigd en werken diverse disciplines van handhaving en veiligheid hierin samen. Naast beoordeling en goedkeuring van de beveiligingsplannen, adviseert en begeleidt de projectorganisatie de bedrijven bij de totstandkoming van de beveiligingsplannen. Ook fungeert ze als kenniscentrum voor de kleinere zeehavens in Nederland. De projectorganisatie blijft in stand tot het einde van het jaar om de nog niet gecertificeerde bedrijven te ondersteunen en uiteindelijk te toetsen.
Pb-132 Amsterdam, 30 juni 2004