DE VRIJWILLIGERSKAART

Introductie landelijke Vrijwilligerskaart

Amsterdam, 29 juni 2004

Introductie landelijke Vrijwilligerskaart

Donderdag 1 juli reikt Coevorden als eerste gemeente in Nederland de Vrijwilligerskaart uit aan diverse vrijwilligersorganisaties. Ook de voorzitter van Humanitas, Ineke van der Wel, reikt op 1 juli de Vrijwilligerskaart uit aan de bestuurlijke vrijwilligers van Humanitas. Daarmee is Humanitas de eerste landelijke organisatie die deelneemt aan dit nieuwe initiatief. Snel daarna zullen de provincie Drenthe en Stichting de Wilg volgen.

Er zijn in Nederland ruim 3 miljoen vrijwilligers die zich zo'n 600 miljoen uur per jaar inzetten voor initiatieven die ons land leefbaar, leuk, sociaal en beter maken. Met de Vrijwilligerskaart kunnen organisaties hun waardering uiten voor hun vrijwilligers. De kaart is een nieuw nationaal initiatief van Stichting LOVF (Loyaliteit en Ondersteuning van Vrijwilligers en Fondsenwerving).

Het aanbod van de Vrijwilligerskaart
Het totale aanbod van de Vrijwilligerskaart is samengesteld aan de hand van drie thema's: studie en persoonlijke ontwikkeling, ondersteuning vrijwilligerswerk en vrije tijd. Zo krijgen houders van deze kaart onder meer korting op cursussen en worden op nationaal en regionaal niveau gratis workshops georganiseerd. De Vrijwilligerskaart biedt ook instrumenten om het vrijwilligerswerk te ondersteunen en toegankelijker te maken voor vrijwilligers. Daartoe zijn ondermeer afspraken gemaakt voor voordelen op de aanschaf van computers en fietsen en zijn er speciale abonnementen voor mobiele telefonie en ADSL. Ook krijgen vrijwilligers bij het huren van een leenauto reductie op het abonnement. Een van de gedachten achter de kaart is om de vrijwilligers terug te kunnen geven wat ze aan anderen geven, namelijk tijd, energie en aandacht. Op vertoon van de kaart genieten vrijwilligers speciale voordelen bij o.a. klassieke concerten, musea en dierentuinen.


---


-