DE VRIJWILLIGERSKAART
Introductie landelijke Vrijwilligerskaart
Amsterdam, 29 juni 2004
Introductie landelijke Vrijwilligerskaart
Donderdag 1 juli reikt Coevorden als eerste gemeente in Nederland de
Vrijwilligerskaart uit aan diverse vrijwilligersorganisaties. Ook de
voorzitter van Humanitas, Ineke van der Wel, reikt op 1 juli de
Vrijwilligerskaart uit aan de bestuurlijke vrijwilligers van
Humanitas. Daarmee is Humanitas de eerste landelijke organisatie die
deelneemt aan dit nieuwe initiatief. Snel daarna zullen de provincie
Drenthe en Stichting de Wilg volgen.
Er zijn in Nederland ruim 3 miljoen vrijwilligers die zich zo'n 600
miljoen uur per jaar inzetten voor initiatieven die ons land leefbaar,
leuk, sociaal en beter maken. Met de Vrijwilligerskaart kunnen
organisaties hun waardering uiten voor hun vrijwilligers.
De kaart is een nieuw nationaal initiatief van Stichting LOVF
(Loyaliteit en Ondersteuning van Vrijwilligers en Fondsenwerving).
Het aanbod van de Vrijwilligerskaart
Het totale aanbod van de Vrijwilligerskaart is samengesteld aan de
hand van drie thema's: studie en persoonlijke ontwikkeling,
ondersteuning vrijwilligerswerk en vrije tijd. Zo krijgen houders van
deze kaart onder meer korting op cursussen en worden op nationaal en
regionaal niveau gratis workshops georganiseerd. De Vrijwilligerskaart
biedt ook instrumenten om het vrijwilligerswerk te ondersteunen en
toegankelijker te maken voor vrijwilligers. Daartoe zijn ondermeer
afspraken gemaakt voor voordelen op de aanschaf van computers en
fietsen en zijn er speciale abonnementen voor mobiele telefonie en
ADSL. Ook krijgen vrijwilligers bij het huren van een leenauto
reductie op het abonnement. Een van de gedachten achter de kaart is om
de vrijwilligers terug te kunnen geven wat ze aan anderen geven,
namelijk tijd, energie en aandacht. Op vertoon van de kaart genieten
vrijwilligers speciale voordelen bij o.a. klassieke concerten, musea
en dierentuinen.
---
-