Ook virtuele voetbalsupporter in mineur na uitschakeling
Emoties maken `embodied agents' geloofwaardig
De virtuele voetbalsupporter Obie is al even teleurgesteld als zijn
menselijke collega's, over de uitschakeling van het Nederlands elftal.
Obie is een voorbeeld van een `embodied agent' en heeft als kenmerk
dat hij levensechte gelaatsuitdrukkingen heeft meegekregen. Taalgevoel
en emoties maken zo'n interface geloofwaardiger, aldus promovendus The
Duy Bui van de Universiteit Twente. Hij heeft hiervoor een geavanceerd
spiermodel ontwikkeld dat taal-informatie gebruikt voor een
realistische weergave. The Duy Bui promoveert op 1 juli aan de
faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica.
Een agent zoals Obie is intelligente software die informatie aan de
gebruiker doorgeeft of juist aan de slag gaat met informatie die de
gebruiker hem doorgeeft. Agents zoeken bijvoorbeeld in een omvangrijke
database naar het antwoord op een gebruikersvraag, en representeren
dit antwoord ook weer op een natuurlijke manier. `Embodied agents'
voegen hier een component aan toe door een menselijk gezicht te laten
zien en met de gebruiker te communiceren in natuurlijke taal. De
virtuele nieuwslezer Ananova is een voorbeeld.
De mogelijkheden om spraakherkenning en -weergave aan zo'n agent mee
te geven, ontwikkelen zich snel. The Duy Bui stelt dat de agents nog
geloofwaardiger worden als ze ook emoties kunnen uitdrukken. Hij heeft
onderzoek gedaan naar het gebied tussen taal en emotie: hoe modelleer
je emoties vanuit taal, hoe vertaal je zo'n model vervolgens naar een
spiermodel van het hoofd? En hoe geef je dit vervolgens grafisch weer?
Verschillende disciplines komen in dit onderzoek bijeen.
Rimpels in real time
Het spiermodel geeft een realistische vervorming van het
gezichtsoppervlak: het zorgt `real time' voor rimpels. Daarbij worden
zogenaamde genetische algoritmen toegepast om een standaard
gezichtsmodel te vertalen naar het uiteindelijk weergegeven gezicht
met persoonlijke kenmerken. De gebruiker -of een collega-agent- heeft
soms al aan de non-verbale informatie genoeg om te begrijpen wat de
agent bedoelt.
Als actueel praktijkvoorbeeld kan de supporter Obie informatie die hij
krijgt uit een voetbalwedstrijd real time omzetten in een uitdrukking
van geluk of wanhoop. Een groot aantal wedstrijdacties, bij het eigen
team en de tegenstander- is daarvoor gemodelleerd en kan vertaald
worden naar gezichtsuitdrukkingen.
De toepassingen van `emotional embodied agents' liggen op vele
terreinen, aldus de promovendus. In serviceverlenende websites,
bijvoorbeeld, maar ook in het onderwijs en in computergames zullen
deze virtuele hulpjes opduiken.
Noot voor de pers
The Duy Bui (1978, Ha Nam Ninh, Vietnam) promoveert op 1 juli 2004 in
de groep Human Media Interaction van prof.dr.ir. Anton Nijholt. Een
samenvatting van zijn proefschrift `Creating emotions and facial
expressions for embodied agents' is beschikbaar.
Contactpersoon voor de pers: ir. Wiebe van der Veen, tel (053)
4894244, email w.r.vanderveen@utwente.nl
Laatst gewijzigd op 01-07-2004 © Universiteit Twente Printversie
Universiteit Twente