TPG Post en Rabobank introduceren nieuwe manier van facturen ontvangen
en betalen
Rabobank Nederland, 30/06/2004 08:59
---
Consumenten die gebruik maken van Rabobank Internetbankieren kunnen
vanaf 2005 digitaal acceptgiro's en facturen ontvangen, bekijken en
betalen. TPG Post en Rabobank hebben hiertoe een intentieverklaring
getekend voor een strategische samenwerking op dit gebied. Dit
initiatief maakt het voor het eerst mogelijk om een factuur van
deelnemende bedrijven en instellingen volledig digitaal te ontvangen
en te betalen.
Door de digitale brievenbus van TPG Post te koppelen aan het
internetbankierenpakket van de Rabobank ontstaat een simpel proces. De
consument ontvangt een digitale acceptgiro binnen Rabo
Internetbankieren, alle betaalgegevens inclusief de gewenste datum van
betaling worden klaargezet, de consument hoeft alleen nog maar te
bevestigen.
Het betaalgemak voor klanten van de Rabobank wordt met de digitale
brievenbus vergroot. Met één muisklik wordt de betreffende acceptgiro
of factuur betaald. Internetbankieren wordt hierdoor eenvoudiger en
sneller. Nu ontvangt de consument nog via de post facturen op papier
met een aangehechte acceptgiro. Deze acceptgiro's worden op dit moment
nog door gebruikers van internetbankieren handmatig overgetikt. Ook
kan gemakkelijk met een link in de acceptgiro worden doorgeklikt naar
de factuurspecificatie die bij TPG Post staat. Voor de consument is
dit een gemakkelijke manier van op tijd betalen met toch maximale
controle en grip op de betaling. Bedrijven en instellingen levert dit
een forse besparing ten opzichte van het versturen van papieren
facturen en acceptgiro's. Daarnaast wordt het administratieproces
efficiënter doordat de foutkans van verkeerd overtypen wordt
verminderd. Deze vorm van betalen is met name geschikt voor regelmatig
terugkerende acceptgiro's en facturen van telefoon- en
energiemaatschappijen, postorderbedrijven, gemeenten en belastingen.
Ook facturen waar de klanten middels een automatische incasso de
betaling al hebben geregeld kunnen langs deze digitale weg worden
verstuurd.
'Bijna 2 miljoen Rabobankklanten regelen hun bankzaken via internet.
Om onze klanten optimaal te blijven bedienen moeten we constant
inspelen op nieuwe toepassingen die ze extra service en gemak
leveren', alsdus Jac Verhaegen, lid van de raad van bestuur van
Rabobank Nederland: 'TPG Post heeft bewezen ook via het digitale
kanaal een betrouwbare partner te zijn voor het distribueren van post.
Door onze kennis en ervaring te bundelen met die van TPG bieden wij
ondernemers en consumenten nog meer gemak.'
Harry Koorstra, lid van de Raad van Bestuur van TPG en
verantwoordelijk voor de postactiviteiten: 'Dit partnership tussen
twee marktleiders is een belangrijke stap in de strategie van TPG
Post. Wij zijn het meest efficiënte postbedrijf van Europa en hechten
veel waarde aan innovaties die inspelen op behoeften van bedrijven en
consumenten. Ik ben dan ook blij dat Rabobank samen met ons de
digitale brievenbus aan haar klanten gaat aanbieden."
Het gezamenlijke concept zal waarschijnlijk medio 2005 voor klanten
van Rabobank beschikbaar zijn. Tot die tijd zullen beide partijen de
ICT-applicaties op elkaar af stemmen en zullen zij gezamenlijk grote
bedrijven gaan werven die hun post digitaal willen presenteren. TPG
Post heeft in 2001 zelf een digitale brievenbus geïntroduceerd onder
de naam Privver. Consumenten kunnen hierbij aangeven van welke
leveranciers zij hun post digitaal willen ontvangen. Uit
consumentenonderzoek is naar voren gekomen dat zij graag van meer
leveranciers hun post digitaal zouden willen ontvangen en dat zij een
integratie zouden willen tussen de digitale brievenbus en
internetbankieren. Op dit moment kunnen 135.000 consumenten van 13
verzenders (bijvoorbeeld KPN, Univé, Casema en VGZ) digitale post
ontvangen via www.privver.nl.
De eigen digitale brievenbus van TPG Post, Privver, blijft gewoon
bestaan naast de Rabobank brievenbus. Op termijn zullen de
electronische factuur en acceptgiro ook voor andere banken beschikbaar
zijn, zodat de consument bepaalt via welke site hij zijn digitale post
wil afhandelen.
Met bijna 2 miljoen unieke bezoekers per maand is www.rabobank.nl de
grootste internetbank van Europa. Meer dan 2,5 miljoen Rabobank
klanten regelen inmiddels hun bankzaken via internet, telefoon of
mobiel.
TPG N.V. verleent wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en
Koninklijke TPG Post, een breed scala aan post, express en logistieke
diensten. De onderneming heeft ruim 162.000 medewerkers in 64 landen
en is in meer dan 200 landen actief. De omzet in 2003 bedroeg EUR 11,9
miljard. TPG N.V. is genoteerd aan de beurzen van Amsterdam, New York,
Londen en Frankfurt.
Rabobank Nederland