- Minister de Graaf kondigt maatregelen aan na concrete
praktijkvoorbeelden te hebben gehoord
Minister de Graaf kondigt maatregelen aan na concrete praktijkvoorbeelden te
hebben gehoord
2 juli 2004
Tijdens de startbijeenkomst `Minder Last, Minder Regels' nodigde
minister De Graaf burgers uit om de last die zij van de overheid
ondervinden op tafel te leggen. In drie rondes hoorde de minister
achtereenvolgens concrete praktijkvoorbeelden van ouderen, langdurig
zieken, gehandicapten en van uitkeringsgerechtigden.
Vrijwilligersorganisaties kwamen niet expliciet aan bod, maar de
lasten die zij ondervinden worden meegenomen in het onderzoek dat de
minister één dezer dagen start, zo verzekerde hij zijn gehoor.
---
De aanwezige burgers en de organisaties die hun belangen
vertegenwoordigen bleken ondanks hun onderlinge verschillen op
vergelijkbare problemen te stuiten: ze moeten keer op keer dezelfde of
vergelijkbare gegevens aanleveren, ze klagen over het gebrek aan
samenhang en afstemming tussen overheden en instanties, ze waarschuwen
voor de lasten die nieuwe wet- en regelgeving met zich meebrengt en ze
pleiten voor mee vertrouwen en een meer marginale toetsing achteraf.
De Graaf, die zich stellig had voorgenomen zich te beperken tot
luisteren naar het veld, greep de bijeenkomst aan om te benadrukken
dat hij serieus werk maakt om de uren die burgers kwijt zijn aan het
voldoen van hun administratieve plichten omlaag te brengen. Met een
knipoog naar een stripverhaal over Asterix, die uiteindelijk de
bureaucratie overwint door zelf een nieuw formulier te introduceren en
alleen zo kans ziet de bureaucratie in beweging te brengen, merkt de
Graaf op dat `(...) de realiteit beter (moet) zijn dan de fictie: de
overheid moet dus klantvriendelijk, efficiënt en transparant zijn.
Mensen moeten weten waar ze met hun vragen terecht kunnen en moeten
zeker zijn van een duidelijk, relevant en tijdig antwoord. Nu lijkt
het wel eens of burgers meer last dan gemak hebben van de overheid.
Het invullen van een belastingaangifte, het aanvragen van
huursubsidie, een bouwvergunning, of zelfs maar een rollator: het kost
allemaal veel tijd en energie."
Er bestaan soms absurd veel regels waarvan het doel niet meer
duidelijk is. Vooral zieken, gehandicapten, ouderen en
uitkeringsgerechtigden zien door het administratieve bos de bomen vaak
niet meer. Een greep uit de klachten: formulieren zijn vaak in vaktaal
geschreven, een duidelijk aanspreekpunt ontbreekt, de telefonische
bereikbaarheid is slecht, rompslomp rond de eigen bijdrage, uitvoerige
controle op vermeende fraude, gebrek aan samenhang tussen regels, het
grote verschil tussen de sociale diensten van de gemeenten en de
bijzondere bijstand wordt vanwege de ingewikkeldheid amper gebruikt.
Ook lanceerde de Graaf het meldpunt Externe link
www.lastvandeoverheid.nl, waar mensen vanaf nu terechtkunnen met
ideeën, suggesties, klachten en ergernissen. Op korte termijn kunnen
burgers die een melding inbrengen, nog niet rekenen op een individuele
reactie of afhandeling. Wel kunnen ze over enige tijd via de website
een rapport aantreffen, waarin de meldingen geanalyseerd en gebundeld
zijn. En ook kunnen burgers er van overtuigd zijn dat de meldingen
zeer welkom zijn en zullen worden benut om erachter te komen waar en
hoe de overheid in haar regelgeving moet snoeien.
---
---
---
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties