Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties


- Minister de Graaf kondigt maatregelen aan na concrete praktijkvoorbeelden te hebben gehoord

Minister de Graaf kondigt maatregelen aan na concrete praktijkvoorbeelden te hebben gehoord


2 juli 2004

Tijdens de startbijeenkomst `Minder Last, Minder Regels' nodigde minister De Graaf burgers uit om de last die zij van de overheid ondervinden op tafel te leggen. In drie rondes hoorde de minister achtereenvolgens concrete praktijkvoorbeelden van ouderen, langdurig zieken, gehandicapten en van uitkeringsgerechtigden. Vrijwilligersorganisaties kwamen niet expliciet aan bod, maar de lasten die zij ondervinden worden meegenomen in het onderzoek dat de minister één dezer dagen start, zo verzekerde hij zijn gehoor.
---

De aanwezige burgers en de organisaties die hun belangen vertegenwoordigen bleken ondanks hun onderlinge verschillen op vergelijkbare problemen te stuiten: ze moeten keer op keer dezelfde of vergelijkbare gegevens aanleveren, ze klagen over het gebrek aan samenhang en afstemming tussen overheden en instanties, ze waarschuwen voor de lasten die nieuwe wet- en regelgeving met zich meebrengt en ze pleiten voor mee vertrouwen en een meer marginale toetsing achteraf.

De Graaf, die zich stellig had voorgenomen zich te beperken tot luisteren naar het veld, greep de bijeenkomst aan om te benadrukken dat hij serieus werk maakt om de uren die burgers kwijt zijn aan het voldoen van hun administratieve plichten omlaag te brengen. Met een knipoog naar een stripverhaal over Asterix, die uiteindelijk de bureaucratie overwint door zelf een nieuw formulier te introduceren en alleen zo kans ziet de bureaucratie in beweging te brengen, merkt de Graaf op dat `(...) de realiteit beter (moet) zijn dan de fictie: de overheid moet dus klantvriendelijk, efficiënt en transparant zijn. Mensen moeten weten waar ze met hun vragen terecht kunnen en moeten zeker zijn van een duidelijk, relevant en tijdig antwoord. Nu lijkt het wel eens of burgers meer last dan gemak hebben van de overheid. Het invullen van een belastingaangifte, het aanvragen van huursubsidie, een bouwvergunning, of zelfs maar een rollator: het kost allemaal veel tijd en energie."

Er bestaan soms absurd veel regels waarvan het doel niet meer duidelijk is. Vooral zieken, gehandicapten, ouderen en uitkeringsgerechtigden zien door het administratieve bos de bomen vaak niet meer. Een greep uit de klachten: formulieren zijn vaak in vaktaal geschreven, een duidelijk aanspreekpunt ontbreekt, de telefonische bereikbaarheid is slecht, rompslomp rond de eigen bijdrage, uitvoerige controle op vermeende fraude, gebrek aan samenhang tussen regels, het grote verschil tussen de sociale diensten van de gemeenten en de bijzondere bijstand wordt vanwege de ingewikkeldheid amper gebruikt.

Ook lanceerde de Graaf het meldpunt Externe link www.lastvandeoverheid.nl, waar mensen vanaf nu terechtkunnen met ideeën, suggesties, klachten en ergernissen. Op korte termijn kunnen burgers die een melding inbrengen, nog niet rekenen op een individuele reactie of afhandeling. Wel kunnen ze over enige tijd via de website een rapport aantreffen, waarin de meldingen geanalyseerd en gebundeld zijn. En ook kunnen burgers er van overtuigd zijn dat de meldingen zeer welkom zijn en zullen worden benut om erachter te komen waar en hoe de overheid in haar regelgeving moet snoeien.
---

---

---

---