ICTU/BURGER@OVERHEID
Slecht rapportcijfer voor elektronische overheid
De Nederlandse overheid is digitaal nog steeds onvoldoende
transparant. In een steekproefonderzoek van burger@overheid scoren
verschillende overheidsorganisaties nog steeds een dikke onvoldoende
als het gaat om elektronische communicatie en dienstverlening. Een
aantal van de onderzochte instanties laat desgevraagd weten op
bepaalde onderdelen maatregelen ter verbetering te nemen.
Overheidsinformatie dient verkrijgbaar te zijn via internet en te
voldoen aan steeds hogere eisen van burgers. Mensen verwachten vooral
dat de informatie betrouwbaar, vindbaar en begrijpelijk is. Om
overheidsinstellingen daarbij te ondersteunen heeft burger@overheid
eind vorig jaar een gedragslijn 'online openbaarheid' opgesteld. Deze
is in de vorm van een nieuwjaarskaart met tien 'goede voornemens' naar
alle Nederlandse overheidsinstanties gestuurd. De vraag die daarbij
aan alle organisaties werd gesteld, was: 'Hoe transparant bent u?'
Tegelijk met het versturen van deze boodschap is burger@overheid
begonnen om ontwikkelingen op dit terrein op de voet te volgen. Aan de
InformatieWerkPlaats is daarom opdracht gegeven een steekproef uit te
voeren.
In de steekproef is een aantal overheidsorganisaties doorgelicht op
basis van tien transparantiekenmerken. Het onderzoek geeft zo een
betrouwbaar beeld van de gemiddelde stand van zaken. In de steekproef
zijn 28 overheidsinstanties van verschillende typen onderzocht: 14
gemeenten - waaronder de 10 grootste, 3 provincies, 5 GGD's, 5
politiekorpsen en een grote uitvoeringsorganisatie
(Belastingdienst).
Conclusies
Het rapportcijfer van alle onderzochte organisaties samen is een ruime
onvoldoende (4-min). De Gemeentelijke Gezondheidsdiensten blijken het
minst 'digitaal transparant' (2,5). Vier van de gemeenten en de
belastingdienst scoren het hoogst: tussen de 5 en een 6-min. Het
verstrekken van algemene informatie gaat de organisaties duidelijk het
gemakkelijkst af. Anders ligt dat bij het geven van op de persoon
toegesneden informatie en bij het verlenen van elektronische diensten:
hier voldoen overheden duidelijk niet aan de verwachtingen die burgers
hebben.
Reacties
Burger@overheid heeft de resultaten van de steekproef aan alle
onderzochte organisaties voorgelegd met het verzoek eventueel
commentaar te geven. Zeven instanties hebben van deze mogelijkheid
gebruik gemaakt. De algemene lijn uit de reacties is dat de
organisaties het onderzoek ter harte nemen en op sommige terreinen
verbeteringen aankondigen. Zo onderkent de Belastingdienst dat het
bedrijfsplan niet op de website staat; ze gaat dit alsnog doen. De GGD
Zeeland geeft te kennen 'zeker aan de slag te gaan met de aangegeven
suggesties.' De gemeente Rotterdam deelt op hoofdlijnen de conclusies
en aanbevelingen en zegt actief bezig te zijn met het ontsluiten van
op de persoon toegesneden informatie. De eerste resultaten hiervan
zullen nog dit jaar op internet zichtbaar zijn, aldus de gemeente.
Vervolg
Verschillende overheidsinstanties stelden de vraag of er
vervolgonderzoek komt, zodat getoetst kan worden of er verbeteringen
meetbaar zijn. Burger@overheid is dat inderdaad van plan. Daarnaast
wordt momenteel gewerkt aan het verbreden en verdiepen van de
kwaliteitscriteria waaraan de digitale contacten tussen burger en
overheid worden getoetst. Dit zal leiden tot een Handvest digitale
contacten.
Burger@overheid zet zich in voor verbetering van de digitale overheid.
Het platform inventariseert wensen van burgers en adviseert overheden.
De onafhankelijkheid van dit initiatief van het ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt gewaarborgd door een
forum onder voorzitterschap van Marjet van Zuijlen. Voor meer
informatie zie: www.burger@overheid.nl