STAP
Wetenschappers: hoge alcoholaccijns effectief
STAP roept op onderzoeksresultaten over alcoholbeleid in praktijk te
brengen
Maatregelen die de verkrijgbaarheid van alcohol beperken moeten vaker
worden ingezet om overmatig drinken van jongeren tegen te gaan.
Alcoholvoorlichting is een te beperkt wapen. Dat is de boodschap van
internationale alcoholonderzoekers die werd verwoord door o.a. de
Nieuw-Zeelandse professor Sally Casswell tijdens de Europese
alcoholconferentie Bridging the Gap in Warschau (16-19 juni 2004).
Een actief accijnsbeleid, het beperken van het aantal verkooppunten en
het verhogen van de verkoopleeftijd zijn de belangrijkste instrumenten
die moeten worden ingezet.
Overheden werden tijdens het congres opgeroepen om hun beperkte
preventiebudget niet alleen in voorlichting te steken.
Minder schade als het kopen van alcohol moeilijker is
Op het congres in Warschau werd het nieuwe boek Alcohol no ordinary
commodity (alcohol geen normaal verkoopproduct) gepresenteerd waarin
de nieuwste onderzoeken staan samengevat. De auteurs wijzen op een
hoge effectiviteit van maatregelen die ervoor zorgen dat alcohol
moeilijker te krijgen is. Een gericht accijnsbeleid heeft de hoogste
effectiviteit. Andere voorbeelden zijn het handhaven en zo nodig
verhogen van leeftijdsgrenzen, het beperken van het aantal
verkooppunten en het reguleren van verkooptijden. Het verbieden van
alcoholreclame heeft ook, maar in mindere mate, effect op vermindering
van alcoholschade. Alcoholvoorlichting dient een onderdeel te zijn van
een pakket aan maatregelen; voorlichting zonder meer heeft geen effect
op vermindering van alcoholschade.
Conclusies van onderzoekers steun in de rug voor Hoogervorst.
Professor Casswell, onderzoekster en mede-auteur van het boek, gaf aan
dat de relatief kleine budgetten die beschikbaar zijn voor preventie
het beste aan effectieve beleidsmaatregelen besteed kunnen worden. Men
moet niet alleen geld besteden aan voorlichting.
De conclusies zijn een steun in de rug voor Minister Hoogervorst
(Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en gemeenten die de nadruk leggen
op strenge handhaving van de Drank- en Horecawet. Uit een recent
gepubliceerd onderzoek in opdracht van de Voedsel en Waren Autoriteit
bleek dat het met de naleving van de Drank- en Horecawet in Nederland
nog steeds niet goed gesteld is.
STAP: besteed ook in Nederland budget aan effectieve maatregelen
Preventiewerkers en overheden moeten zich volgens STAP bezinnen op het
besteden van hun beperkte preventiebudget nu duidelijker is welke
maatregelen effectief zijn en welke niet. STAP pleit voor voorrang
voor maatregelen die het voor mensen moeilijker maakt alcohol te
kopen. Het preventiebeleid moet zo worden ingericht dat de
makkelijkste keuze, de gezondste keuze is. Voorlichtingsactiviteiten
moeten deel uit maken van een pakket effectieve beleidsmaatregelen en
niet op zichzelf staan.
Bron:
Casswell, Sally (17 juni 2004). No Ordinary Commodity: alcohol and
Public Policy. Lezing voor Bridging the Gap, European Alcohol Policy
Conference, Warschau, Polen.
STAP stuurde deze oproep naar preventie-afdelingen van de regionale
verslavingszorg, regionale GGDen en naar 98 wethouders
verantwoordelijk voor gezondheidsbeleid in grote gemeenten of
gemeenten met een specifieke alcoholproblematiek.
STAP (Stichting Alcoholpreventie), 29 juni 2004
dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur
STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de
overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve
voorlichting.
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl
29 jun 04 14:57