STAP

Wetenschappers: hoge alcoholaccijns effectief

STAP roept op onderzoeksresultaten over alcoholbeleid in praktijk te brengen

Maatregelen die de verkrijgbaarheid van alcohol beperken moeten vaker worden ingezet om overmatig drinken van jongeren tegen te gaan. Alcoholvoorlichting is een te beperkt wapen. Dat is de boodschap van internationale alcoholonderzoekers die werd verwoord door o.a. de Nieuw-Zeelandse professor Sally Casswell tijdens de Europese alcoholconferentie Bridging the Gap in Warschau (16-19 juni 2004). Een actief accijnsbeleid, het beperken van het aantal verkooppunten en het verhogen van de verkoopleeftijd zijn de belangrijkste instrumenten die moeten worden ingezet.
Overheden werden tijdens het congres opgeroepen om hun beperkte preventiebudget niet alleen in voorlichting te steken.

Minder schade als het kopen van alcohol moeilijker is Op het congres in Warschau werd het nieuwe boek Alcohol no ordinary commodity (alcohol geen normaal verkoopproduct) gepresenteerd waarin de nieuwste onderzoeken staan samengevat. De auteurs wijzen op een hoge effectiviteit van maatregelen die ervoor zorgen dat alcohol moeilijker te krijgen is. Een gericht accijnsbeleid heeft de hoogste effectiviteit. Andere voorbeelden zijn het handhaven en zo nodig verhogen van leeftijdsgrenzen, het beperken van het aantal verkooppunten en het reguleren van verkooptijden. Het verbieden van alcoholreclame heeft ook, maar in mindere mate, effect op vermindering van alcoholschade. Alcoholvoorlichting dient een onderdeel te zijn van een pakket aan maatregelen; voorlichting zonder meer heeft geen effect op vermindering van alcoholschade.

Conclusies van onderzoekers steun in de rug voor Hoogervorst. Professor Casswell, onderzoekster en mede-auteur van het boek, gaf aan dat de relatief kleine budgetten die beschikbaar zijn voor preventie het beste aan effectieve beleidsmaatregelen besteed kunnen worden. Men moet niet alleen geld besteden aan voorlichting. De conclusies zijn een steun in de rug voor Minister Hoogervorst (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en gemeenten die de nadruk leggen op strenge handhaving van de Drank- en Horecawet. Uit een recent gepubliceerd onderzoek in opdracht van de Voedsel en Waren Autoriteit bleek dat het met de naleving van de Drank- en Horecawet in Nederland nog steeds niet goed gesteld is.

STAP: besteed ook in Nederland budget aan effectieve maatregelen Preventiewerkers en overheden moeten zich volgens STAP bezinnen op het besteden van hun beperkte preventiebudget nu duidelijker is welke maatregelen effectief zijn en welke niet. STAP pleit voor voorrang voor maatregelen die het voor mensen moeilijker maakt alcohol te kopen. Het preventiebeleid moet zo worden ingericht dat de makkelijkste keuze, de gezondste keuze is. Voorlichtingsactiviteiten moeten deel uit maken van een pakket effectieve beleidsmaatregelen en niet op zichzelf staan.

Bron:
Casswell, Sally (17 juni 2004). No Ordinary Commodity: alcohol and Public Policy. Lezing voor Bridging the Gap, European Alcohol Policy Conference, Warschau, Polen.
STAP stuurde deze oproep naar preventie-afdelingen van de regionale verslavingszorg, regionale GGDen en naar 98 wethouders verantwoordelijk voor gezondheidsbeleid in grote gemeenten of gemeenten met een specifieke alcoholproblematiek.

STAP (Stichting Alcoholpreventie), 29 juni 2004 dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur

STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve voorlichting.

STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl

29 jun 04 14:57