Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Leiding FIA-ETCC Independents Trophy 2004 nog steviger in handen Tom Coronel

Het racegekke Engeland en meer precies het Circuit in Donington Park vormde het decor van de elfde en twaalfde race om het FIA European Touringcar Championship 2004. Na de nodige problemen met de banden eindigde de training voor Tom Coronel uit Huizen met een twintigste startplaats. Vanuit deze positie wist de coureur met de Carly Motors BMW op te klimmen naar een 13e plaats in de eerste race. Dit vormde zijn uitgangspositie voor de tweede race over 12 ronden over het uitdagende circuit. Terwijl de strijd aan de kop dit keer tussen de topmannen van BMW en Alfa ging, concentreerde Tom Coronel zich op de medestrijders in de Michelin Independents Trophy. Daarin scoorde hij een tweede en een eerste plaats, waarmee hij zijn leidende positie in de tussenstand behield met een totaal van 96 punten.

Het raceweekend kenmerkte zich door typisch Brits weer. Nadat de vrije trainingen voor Tom Coronel in de Carly Motors BMW een aansprekende vijfde plaats opleverden, kwam die prestatie er tijdens de geklokte trainingssessie niet uit. Tom Coronel daarover: "Net voor de training had het flink geregend en wij dachten dat het door zou zetten. Ik ben dan ook op regenbanden uit gegaan, maar de ideale lijn bleek daar al snel te droog voor te zijn. In de bandenwarmers zaten toen zowel een set regenbanden als slicks. Ik heb het vervolgens even geprobeerd op koude slicks, in de hoop dat ik die voldoende op temperatuur zou krijgen. Dat lukte niet! Dus nog een keer naar binnen en nu voor de opgewarmde slicks. Juist toen ik tegen het einde van de training daarmee mijn tijd wilde verbeteren, vloog Priaulx (BMW) van de baan en hingen er meerdere vlaggen langs de baan. Al met al dus geen gelukkige training, die resulteerde in een twintigste plaats. En dat in de wetenschap dat we er qua snelheid wel helemaal bijzaten. Dat bleek ook tijdens de Warming-Up, waarin ik een zevende tijd liet klokken."

De start van race 1 verliep goed. "Voor mij gingen Zanardi en D 'Aste met elkaar de strijd aan. Ik bleef zoeken naar een mogelijkheid om er langs te komen. Dat leek te lukken op een moment dat D 'Aste er bijna af ging. Ik ging bijna mee, maar kon daarna aan een inhaalrace beginnen. Tijdens die opmars heb ik meerdere coureurs ingehaald. Jammer genoeg vielen er voor in het veld weinig mensen uit, om nog verder dan die dertiende plaats uit te komen. Daarmee was ik achter Tavano wel de tweede Privateer. Race nummer twee heb ik wat meer risico genomen en volop profijt gehad van de strijd, waarin de nodige koplopers buiten de baan raakten. Nadat ik in rondje vier Tavano inhaalde, klom ik op naar de achtste plaats in het veld. Dat betekende ook nog een punt voor het algemeen klassement. Maar daar leek Rickard Rydell met de Seat toch wat anders over te denken. Hij passeerde mij in de slotfase, waardoor ik negende lag. Gelukkig kon ik hem met een slimme actie in de laatste ronde toch weer terugpakken en naast beste Privateer ook achtste algemeen worden. Weer goed voor de punten!", aldus een dik tevreden Tom Coronel.

De eerste race werd gewonnen door James Thompson met een Alfa-Romeo 156, de zege in race twee ging naar de Brit Andy Priaulx in een BMW. Tom Coronel wordt in het ETCC gesteund door: McGregor, Autocentrum Beelen, Kruidvat, BBS, JBL en Apex. De volgende race is op Spa-Francorchamps en zal op zaterdag 31 juli 2004 verreden worden

Stand na 12 races in de Michelin ETCC Independents Trophy 2004:
1.Tom Coronel 96 punten en 2. Salvatore Tavano 61.
Stand algemeen kampioenschap ETCC 2004 na 12 races:
1.Andy Priaulx 72 punten, 2. Dirk Muller 68, 3. Jörg Müller 65 (allen BMW), 4. Gabriele Tarquini (Alfa-Romeo) 57 en 10. TOM CORONEL (Carly Motors BMW 16.

Huizen, 27 juni 2004.
Voor meer informatie kunt u bellen met Tom Coronel onder nummer 06.53.140.989
Foto: Vrij van copyright en beschikbaar gesteld door FIA-ETCC organisatie

---- --