Ingezonden persbericht


|                |Persbericht                                                      |
|                |          |                     |          |Noot aan de redactie |
|                |Datum     |24 juni 2004         |          |                     |
|                |Tijd      |                     |          |                     |
|                |Plaats    |Zwolle               |          |                     |
|                |          |                     |          |                     |
|                |          |                     |          |                     |
|                |                                                                 |
|                |Nachtelijke werkzaamheden op NS-station Apeldoorn                |
|                |                                                                 |
In opdracht van ProRail werkt aannemer Heijmans aan de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel naast de bestaande perrontunnel op het station Apeldoorn. In het weekeinde van 26 en 27 juni werkt de aannemer zowel overdag als 's nachts van zaterdag 00.00 uur tot maandag 05.00 uur. De werkzaamheden hebben geen gevolgen voor de treindienst.

Ten westen van de bestaande perrontunnel wordt een nieuwe tunnel gemaakt. Deze, door de gemeente gewenste tunnel, dient als verbinding voor fietsers en voetgangers tussen het centrum en Apeldoorn-Zuid. De tunnel vervangt de huidige overweg in de Arnhemseweg. Door het verdwijnen van de overweg wordt de veiligheid voor het trein- en wegverkeer op en rond het spoor verhoogd. Het verwijderen van de overweg als barrière tussen de wijken ter weerszijden van het spoor past eveneens in de visie van de gemeente voor het totale stationsgebied. De overweg verdwijnt zodra de nieuwe fietstunnel gereed is. De totale werkzaamheden duren tot medio 2006. Daarna is de tunnel te gebruiken voor fietsers en voetgangers.

Bouwput
De werken die aankomend weekeinde plaatsvinden, bestaan hoofdzakelijk uit het opbreken van sporen, het verplaatsen van een wissel en het in de grond trillen van damwanden. Hierdoor ontstaat er een 'bouwput' die van het grondwater is afgeschermd. Deze werken vinden plaats aan de zuidzijde van het station (P+R-zijde). Een gedeelte van de ter plaatse opgebroken sporen blijft weg tot november. Als voorziening voor de VSM en goederenvervoerder Railion legt de aannemer een wissel. Bij de uitvoering van de werken houdt de aannemer zoveel mogelijk rekening met de bereikbaarheid van het station en de perrons voor treinreizigers/bezoekers.

De omwonenden van het spoor zijn inmiddels schriftelijk geïnformeerd over deze (nachtelijke) werkzaamheden en de eventuele hinder/overlast die zij hiervan kunnen ondervinden.

Na het weekeinde start de aannemer met het ontgraven van grond in de bouwputten aan beide zijden van het station. Daarna bouwt hij de betonnen tunneldelen in de bouwputten om ze vervolgens in november op hun definitieve plek te schuiven.

Einde bericht

Nadere informatie:

Peter van der Steen, woordvoerder ProRail regio Noordoost Telefoon: 038 - 497 4640 Mobiel: 06 - 2959 8358
Fax: 038 - 497 4291
Email: peter.vandersteen@prorail.nl

Voor algemene informatie over ProRail zie www.prorail.nl -----------------------