RDW
http://www.rdw.nl

Diefstal motorfietsen steeds brutaler

Uit een analyse van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) blijkt dat in 2003 in Nederland van de 2.271 gestolen motorrijwielen veruit de meeste motoren (65%) werden gestolen vanaf de openbare weg. De gestolen motoren werden weggenomen door ze in een bestelbusje of op een aanhangwagen te laden of de daders lopen gewoon met de motor weg. De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit had om het achtergrondonderzoek gevraagd vanwege de grote stijging van het aantal diefstallen in dat jaar.

In 2003 werden 2.271 motoren gestolen. Een stijging van 18% t.o.v. 2002. 1.886 motoren waren voorzien van een Nederlands kenteken, 265 van een buitenlands kenteken en 120 waren (nog) niet gekentekend.

In bijna alle gevallen waren de gestolen motoren afgesloten met één of meer sloten. Uit de analyse van het LIV blijkt dat in 13% van de gevallen de motor voorzien was van een alarm en/of startonderbreker, maar dat de dieven dat probleem dan ook nog weten te overwinnen. Uit getuigenverklaringen blijkt dat de diefstallen over het algemeen door meerdere daders worden gepleegd en dat die brutaal te werk gaan.

Motoren worden vooral gestolen in en rond de grote steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht en in de politieregio Limburg Zuid. In al deze politieregio.s is het aantal diefstallen van motoren in 2003 gestegen. Alleen Utrecht laat een daling zien van 10,5% t.o.v. 2002.

De merken Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, BMW en Harley Davidson vormen al jaren de top 6 van gestolen motorrijwielen. Het diefstalrisico van motoren is veel hoger dan dat van personenvoertuigen. Van personenvoertuigen is het 0,28% en van motoren
0,4%. Het percentage dat wordt teruggevonden is slechts 23 %, terwijl van de personenvoertuigen 67% wordt teruggevonden.

Gezien de analyse wordt motorrijders geadviseerd de motor altijd aan de .vaste wereld. vast te maken. Speciaal
bevestigings/verankeringsmateriaal daartoe blijkt goed te beschermen. De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit adviseert gemeenten daarom meer en betere parkeervoorzieningen voor motoren te creëren.

Het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) is het expertisecentrum voor voertuigcriminaliteit en opsporingsbijstand in Nederland. In het LIV werken de RDW, de politie (KLPD) en de stichting VAR met elkaar samen.


---