Brandweer Amsterdam krijgt een 8-
23 juni 2004 - O+S
In een recentelijk uitgevoerd imago- en klanttevredenheidsonderzoek
heeft Brandweer Amsterdam een 8- als cijfer gekregen van bedrijven en
inwoners uit de hoofdstad. Het onderzoek werd uitgevoerd door O+S in
opdracht van Brandweer Amsterdam. Het onderzoek maakt onderdeel uit
van de `Meerjarenvisie Brandweer Amsterdam', die in februari 2002
officieel is vastgesteld door de Gemeenteraad.
kazerne hendrik (50 Kb)
Meer Rood op Straat
Eén van de speerpunten uit de visie is het onderdeel `Meer Rood op
Straat'. Dit staat voor de integrale aanpak om de dienstverlening van
de brandweer te verbeteren en meer aandacht aan voorlichting te geven.
Ook de presentatie van het korps naar buiten toe komt hierbij aan de
orde. Het overgrote deel van de ondervraagden heeft vertrouwen in het
werk en optreden van de brandweer en schat de deskundigheid van de
brandweermedewerkers hoog in. Ruim zeventig procent van de
ondervraagden wist niets negatiefs over de brandweer te zeggen.
Taken van de brandweer
Aan het imago-onderzoek hebben 509 burgers en bedrijven meegewerkt,
aan het klanttevredenheidsonderzoek deden honderd bedrijven mee. Met
behulp van stellingen is het imago van de brandweer onderzocht. De
helft van de respondenten weet dat de brandweer er de laatste jaren
nieuwe taken heeft bijgekregen, zoals de assistentie aan de
ambulancedienst (reanimatie en afhijsen), het geven van voorlichting
en preventie- en controlewerkzaamheden. Het feit dat de brandweer ook
nazorg verleent na een grote brand is bij veel mensen nog onbekend.
Informatiepunten Brandveiligheid
De Informatiepunten Brandveiligheid die sinds een jaar bij alle
kazernes in Amsterdam zijn te vinden, genieten nog weinig bekendheid.
Door middel van een campagne in zomer en najaar 2004 wil de brandweer
deze Informatiepunten promoten. Bij de Informatiepunten kunnen burgers
informatie krijgen over verschillende onderwerpen die met
brandveiligheid hebben te maken. Zo zijn er folders over rookmelders,
vluchtplannen, koolmonoxide, maar ook brochures die inspelen op veilig
barbecuen, kamperen en klussen. Als de bezoekers na het lezen van deze
informatie nog meer vragen hebben, kunnen ze terecht bij de
brandpreventiespecialisten bij uitstek: de brandweermensen van de
kazerne.
Eigen brandveiligheid
Ook de mate van persoonlijk bewustzijn op het gebied van
brandveiligheid is bij zowel burgers als bedrijven onderzocht.
Bedrijven zijn zich bewuster van hun eigen verantwoordelijkheid en
inbreng om hun pand brandveiliger te maken dan burgers. Bedrijven
maken zich met name druk om vluchtwegen, iets minder dan de helft van
de ondervraagde burgers is van mening dat men zelf weinig invloed
heeft op de eigen brandveiligheid. Het feit dat veel burgers geen
rookmelder of brandblusser in de woning hebben, komt over het algemeen
voort uit laksheid. Desgevraagd zien burgers wel duidelijk het belang
van dergelijke brandpreventieve maatregelen in.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam