RAI VERENIGING
RAI en BOVAG zijn tevreden over Nota Verkeersemissies
De RAI Vereniging en BOVAG herkennen en onderschrijven de lijn die
staatssecretaris Pieter van Geel kiest in zijn Nota Verkeersemissies.
Het stimuleren van de versnelde introductie van nieuwe technologie
verdient verre de voorkeur boven het ontmoedigen zoals dat in het
verleden vaak gebeurde.
De grote stappen die de auto-industrie gezet heeft op het vlak van het
reduceren van schadelijke emissies zijn indrukwekkend. De emissies
door dieselmotoren van NOx is sinds begin jaren negentig
teruggedrongen met 95 %. Voor CO en deeltjes zijn deze percentages
respectievelijk 98 % en 93 %. Dat wordt maar al te gemakkelijk uit het
oog verloren doordat de staatssecretaris en anderen steeds maar weer
praten over wat er nog niet is bereikt.
Hoewel de RAI Vereniging en BOVAG tevreden zijn over de gekozen
richting in de nota is het jammer te moeten constateren dat de
stimulering van roetreductie technologie wordt gevonden door te
rommelen in de BPM op nieuwe autos. Dit maakt het (op termijn)
afschaffen van deze achterhaalde weeldebelasting immers nóg
ingewikkelder. Daarnaast is het een gemiste kans dat, zeker ook met
het oog op de sterk verbeterde en schonere dieselmotoren die momenteel
op de markt komen, nieuwe dieselautos nog steeds bestraft worden met
een extra belastingheffing van 908 euro.
Eén op de vier nieuwe personenautos is in Nederland een diesel.
Autokopers kiezen hiervoor omdat de motortechniek met sprongen is
verbeterd. Van traag, luidruchtig en vies naar vlot, stil en
aanmerkelijk schoner.