AutoRai

16-6-2004

Nuova Fiat Multipla

Karakteristiek, spraakmakend, eigenzinnig. Daarnaast oogstte de Fiat Multipla veel lof omdat hij een riante interieurruimte wist te koppelen aan een maximale veelzijdigheid. Dezelfde kwaliteiten bezit de Nuova Multipla.

De nieuwe Fiat Multipla biedt volop zitruimte aan zes volwassen personen alsmede voldoende inhoud voor de bagage. De nieuwe Multipla is met een lengte van 409 centimeter precies 10 cm gegroeid ten opzichte van zijn veelvuldig bekroonde- voorganger.

De nieuwe Fiat Multipla meerdere malen door het vooraanstaande BBC Top Gear uitgeroepen tot Best Family Car- wordt uitgerust met twee zitrijen van drie stoelen en biedt binnen een handzaam formaat toch een enorme drie kubieke meter interieurruimte. Alle unieke, praktische eigenschappen blijven als gezegd behouden. Maar dan met een nieuw uiterlijk dat perfect past bij het karakteristieke, Italiaanse familiedesign van de andere nieuwe Fiat modellen. Zowel aan de voor- als achterzijde diverse optische wijzigingen. De neus, nu met koplampen achter helder glas en nieuwe grille met horizontale chroomstrips, maakt het uiterlijk van de nieuwe Multipla nóg krachtiger. Aan de achterzijde vallen met name de nieuwe achterlichtunits op, alsmede de over de volledige hoogte en breedte lopende achterklep.

Vanzelfsprekend krijgt de Nuova Multipla de nieuwste techniek mee. Veiligheid, milieubescherming, dynamiek en bijvoorbeeld communicatie staan op hoog niveau. Zo is de Multipla leverbaar met een in het dashboard geïntegreerde Bluetooth module. Zoals de kenners weten, creëer je op die manier een handsfree telefoonoplossing zonder dat een daarvoor geschikte mobiele telefoon uit de binnenzak hoeft te worden gehaald. De Multipla herkent de GSM op afstand en maakt draadloos contact. De werking is dan precies gelijk aan die van een speciale autokit met telefoonhouder.

Museumstuk
Met zijn zeer herkenbare ontwerp heeft de Fiat Multipla de afgelopen jaren een bijzondere rol gespeeld in de Europese autowereld. De compacte MPV rijdt op zijn zachtst gezegd niet onopgemerkt voorbij. Zelfs in Amerika is dat overigens opgevallen, waar een Multipla een tijd lang in het prestigieuze Museum of Modern Art in New York heeft gestaan. Het MoMA eerde daarmee het toekomstgerichte design van de Italiaanse oer-MPV. Die werd net als de nieuwe generatie strikt volgens de filosofie van vorm volgt functie ontworpen. De recht omhoog lopende flanken, de voor hoofdruimte op de buitenste stoelen optimale vorm van het dak, de brede bouw met twee rijen van drie stoelen, het grote glasoppervlak: alles is gericht op een zo effectief mogelijk gebruik van de beschikbare ruimte. Ondanks zijn compacte afmetingen biedt de Multipla -zelfs wanneer alle stoelen in gebruik zijn- nog steeds een uitstekende bagageruimte. Dat kunnen veel grotere MPVs hem niet nazeggen!

Gebruikt erg gewild
En het spraakmakende karakter van de eerste generatie Multipla? Er zijn mensen die nog steeds met de ogen knipperen, maar het maakt de Italiaan voor de liefhebbers tot een zeer gewilde auto. Een visitekaartje bijna. De beoogde productiedoelstelling van 40.000 per jaar is dan ook probleemloos gehaald en er rijden al 200.000 Fiats Multipla op de Europese wegen rond. Nog steeds glanst de huidige uitvoering door zijn unieke concept. Zo werd de Multipla in Groot-Brittannië dit jaar uitgeroepen tot MPV Mastermind 2004. Vrij vertaald: de slimste ruimtewagen die er is. Ruim 3.000 Nederlandse kopers zijn het daar overigens roerend mee eens. Dat weerspiegelt zich tevens in een hoge restwaarde. Gebruikte Multiplas zijn erg gewild.

Nieuwe generatie nog slimmer
In zijn nieuwe jas behoudt de tweede generatie Multipla dus al het goede van zijn voorganger en voegt daar nog een aantal verfijningen aan toe. De Nuova Fiat Multipla is indien mogelijk nog slimmer dan zijn oudere broer. Vanzelfsprekend blijft het totaalconcept behouden en wordt de Multipla weer volgens het Space-Frame principe gebouwd. Met een lengte van 409 cm is de auto zeer handelbaar en is de kleine draaicirkel (5,5 meter) heel handig voor stadsgebruik. Binnenin is als gezegd op twee rijen van drie stoelen ruim plaats voor zes personen. Daarbij zijn alle individuele stoelen even groot en heeft ook de passagier midden voorin een prima beenruimte door de hoog geplaatste schakelpook en de vlakke vloer. Iedereen zit dus prima. Voorin kan overigens ook worden gekozen voor een opstelling met twee stoelen plus een opbergbox met koelvak in het midden. De koeling meet dan 18 liter en kan drie anderhalveliter flessen bergen. Hij is trouwens ook geschikt om warm te houden. Bijvoorbeeld een afhaalmaaltijd op weg naar huis. Of warme drank.

Omklapbaar, uitneembaar, verplaatsbaar
Zowel de middenstoel voorin als de drie achterstoelen zijn omklapbaar en uitneembaar. Achterin kunnen de zitmeubels op twee posities (15 centimeter verschoven) worden geplaatst, zodat het accent wat meer op de beenruimte of de beschikbare bagageruimte komt te liggen. Zelfs in normale opstelling biedt de Nuova Multipla al een forse 430 liter bagageruimte; dat is van stationwagonformaat. Met de stoelen in de voorste positie neemt dat toe tot een indrukwekkende 540 liter en met de achterstoelen omgeklapt of verwijderd groeit dat naar behoefte naar een werkelijk immense laadruimte van 1.300 liter (1.850 liter tot aan het dak). Meer dan bestelautoformaat.

Veelzijdiger kan het bijna niet: bagageruimte op maat en de mogelijkheid om drie, vier, vijf of zes personen te vervoeren. Maar ook een perfect vlakke en uitstekend toegankelijke laadvloer zonder tilrand. In de Multipla zijn een compacte stadsauto, ruimtewagen, stationwagon en het individualistische visitekaartje voor de deur in één ontwerp samengebracht. Ook de nieuwe generatie volgt de succesformule vorm volgt functie. De talloze opbergmogelijkheden in het interieur waaronder een aantal grote verborgen vakken en kleinere vakjes achter de zonnekleppen passen helemaal in die filosofie.

Drie motoren
Bij de nieuwe Multipla is er een keuze uit drie motoren. Naast de 103 pk (76 kW) en 144 Nm sterke 1.6 Torque 16v benzinemotor is er de 115 pk (85 kW) en 205 Nm sterke 1.9 JTD direct ingespoten common rail turbodieselmotor. Ze halen respectievelijk een top van 170- en 176 kilometer per uur, sprinten naar honderd in 12,6- en 12,2 seconden. Gemiddeld verbruik: 8,6- en 6,4 liter op 100 kilometer. De speciale wafel bodemconstructie van de Multipla biedt optimale mogelijkheden om zonder ruimtebeslag extra tanks te monteren. Die optie wordt optimaal benut door de derde motorvariant: de innovatieve 1.6 Natural Power uitvoering, die op benzine én aardgas kan rijden. Hij is goed voor 92 pk (68 kW). Op benzine evenaart hij de 103 pk van de 1.6 16v benzineversie. Deze milieu-uitvoering heeft een actieradius van ruim 400 kilometer op de inhoud van de aardgastanks, drie cilinders die vrijwel onzichtbaar onder de vloer zijn bevestigd. De inhoud van deze tanks: 26,5 kilogram gas. Daarnaast is er 38 liter benzine aan boord. Zodat er ruim 800 km met de auto kan worden gereden voordat er getankt moet worden.

Maximale veiligheid
De veiligheidstechniek is van hetzelfde hoge niveau. ABS, ESP, intelligent werkende frontairbags, gordijnairbags, zij-airbags, 3-puntsgordel en hoofdsteun op alle 6 stoelen en Isofix stoelbevestiging, het hoort er allemaal bij standaard dan wel optioneel. Overigens zijn de achterhoofdsteunen zo geconstrueerd dat ze het zicht naar achteren niet blokkeren. Kortom, de nieuwe Multipla is in alle opzichten een doordacht ontwerp.

Optimaal zicht, cabrio-accent en sportieve mogelijkheden Het grote glasoppervlak, de lage heuplijn van het koetswerk, de dubbel uitgevoerde buitenspiegels (beperking van de klassieke dode hoek) en de ontspannen hoge zitpositie (bestuurdersstoel elektrisch in hoogte verstelbaar) zorgen voor een extra goed overzicht op het verkeer. Overigens kunnen de spiegels ook worden ingeklapt na het parkeren en biedt de rechter buitenspiegel de mogelijkheid om meer omlaag te kijken, zodat inparkeren wordt vergemakkelijkt. Design, veelzijdigheid, comfort, praktische details en rijplezier gaan hier hand in hand. Er is bijvoorbeeld optioneel een dubbel zonnedak leverbaar dat de Multipla naast alle reeds genoemde mogelijkheden desgewenst ook nog een zonnig en luchtig cabrio-accent meegeeft.

De rijeigenschappen van de Multipla één van zijn sterkste punten- staan op een zo mogelijk nóg hoger niveau dan die van zijn voorganger. In grote lijnen is de ondersteltechniek gelijk gebleven, maar het spreekt vanzelf dat de afstelling van onderstel en besturing nog verder zijn verfijnd. Dat geldt ook voor de remmen, zodat de toch al verrassend dynamische eerste generatie Multipla wordt overtroffen door de Nuova Multipla. Hij is weliswaar hoog, maar heeft door zijn concept toch een laag zwaartepunt zodat de carrosserie ook in pittig genomen bochten nauwelijks overhelt. Voeg je die karaktertrek aan het eerder genoemde lijstje talenten toe, dan wordt duidelijk dat het nieuwe gezicht weliswaar de meest opvallende innovatie is, maar in feite heeft de Nuova Multipla heel veel gezichten.

De nieuwe Fiat Multipla is vanaf september in ons land leverbaar in de volgende vier uitrustingsniveaus: Active, Active Plus, Dynamic en Dynamic Plus.