SBO

Duizenden ID-ers dreigen uit het onderwijs te verdwijnen

PERSBERICHT

Den Haag, 16 juni 2004

ID-ers verminderen de werkdruk van schoolleiders en leerkrachten in basisonderwijs
Duizenden ID-ers dreigen uit het onderwijs te verdwijnen

Door het ondersteunende werk van werknemers in een In- en Doorstroombaan (ID-ers) hebben schoolleiders en leerkrachten in het basisonderwijs meer tijd voor leidinggeven en voor leerlingen. Dat blijkt uit het onderzoek 'ID-ers in de school' dat het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) vandaag om 10.00 uur in Nieuwspoort presenteerde. Het SBO vreest dat door bezuinigingen ongeveer 3000 ID-ers uit het onderwijs verdwijnen. Philip Geelkerken, bestuurslid SBO en directeur VOS/ABB: 'Van ID-banen werkelijke doorstroombanen maken, levert winst op voor scholen én gemeenten. Beide laten nog te vaak kansen liggen om ID-ers aan regulier werk te helpen. Het gevolg is dat scholen straks handen tekort komen en gemeenten meer mensen met een uitkering krijgen.'

Onmisbaar
In opdracht van het SBO verrichtte Regioplan het onderzoek bij acht schoolbesturen in het primair onderwijs, die samen ruim 400 ID-ers in dienst hebben. De belangrijkste vraag ging over de mate waarin ID-ers (voorheen Melkertbaners) bijdragen aan een goed werk- en leerklimaat. Ook is onderzocht of scholen en gemeenten oplossingen vinden om ze te behouden. Leerkrachten en directeuren blijken bijzonder positief te zijn over het werk van de ID-ers. Doordat zij in de klas ondersteunend werk doen en bijvoorbeeld conciërgetaken verrichten, komen leerkrachten en schoolleiders veel beter aan hun eigenlijke taken toe. 'Ze zijn onmisbaar, ik zie het somber in als ze er niet meer zijn. Ik denk dat de werkdruk een stuk hoger wordt en het zal heel veel stress geven binnen de school', zei een ondervraagde tijdens het onderzoek.

Kansen liggen in meer doorstroom
In 2003 is het budget voor gesubsidieerde arbeid met 20 procent verminderd en overgeheveld naar de gemeenten, die toen zijn gaan korten op de ID-banen. Uit het onderzoek blijkt dat scholen vaak geen financiële mogelijkheden zien om ID-ers te behouden. Volgens het SBO zijn er wel degelijk kansen voor scholen om toch nog over ID-ers te kunnen beschikken. Scholen en gemeenten moeten zich dan gezamenlijk inspannen om ID-ers te laten doorstromen naar een reguliere baan in of buiten het onderwijs. Geelkerken: 'Laat scholen zorgen voor goede begeleiding en laat gemeenten bijdragen aan de opleidingskosten. Als de ID-er is doorgestroomd, kan de gemeente een nieuwe ID-er aannemen die een vergelijkbaar traject doorloopt.' Snel handelen is gewenst: tot 1 juli geeft het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een eenmalige subsidie van 17.000 euro per ID-er die een reguliere baan krijgt (zgn. Stimuleringsregeling).

EINDE BERICHT

Noot voor de redactie,