LIOF


Maakindustrie in actie!

De bedrijven in de maakindustrie van Brabant en Limburg zijn volop bezig in te spelen op veranderende omstandigheden. Bijna de helft van de toeleveranciers is bezig met de ontwikkeling van eigen producten. Tweederde van de toeleveranciers gebruikt al intelligente software systemen in de productie en in de producten. Kennis en innovatie staan op de agenda bij bedrijven: het merendeel ziet kennis en innovatie binnen het eigen bedrijf als de belangrijkste kans. Met de ontwikkeling van eigen producten en de toepassing en integratie van intelligente systemen worden de toeleveranciers niet alleen minder afhankelijk en kwetsbaar, ze versterken ermee ook hun internationale concurrentiekracht. Dit blijkt uit een recent telefonisch onderzoek onder 900 maakbedrijven uitgevoerd in opdracht van BOM en LIOF.

De conclusie is gerechtvaardigd dat de maakindustrie zich niet zonder slag of stoot laat oprollen onder druk van hevige concurrentie uit andere regios. Ondernemers weten wat er op het spel staat en kiezen voor offensieve maatregelen. Ondanks de Nederlandse relatief hoge arbeidskosten die als verreweg de grootste bedreiging worden gezien, is er volop ambitie en ondernemerszin. Ruim tweederde van de bedrijven denkt ook niet aan verkassen of verplaatsen.

Toch hebben de bedrijven zeker nog wel wat te wensen. Een derde deel heeft nog geen eigen R&D of ontwikkelafdeling. Ook zegt een kwart van de bedrijven niet of onvoldoende op de hoogte te zijn van beschikbare technologiesubsidies en financiële regelingen. Ruim 20% geeft aan wel behoefte te hebben aan financiële ondersteuning in de bedrijfsvoering. Knelpunten worden gesignaleerd op het gebied van productie en kostprijs. In mindere mate worden de waardeketen en de relatie toeleverancier uitbesteder als knelpunt genoemd.

Het telefonisch onderzoek dat door Unipartners/UM is uitgevoerd in de afgelopen maand, had tot doel duidelijkheid te verschaffen over enerzijds de mate waarin innovatie binnen de bedrijven leeft en wordt opgepakt, anderzijds over de noden en behoeften die individuele bedrijven hebben bij het verder doorvoeren van innovatie. BOM en LIOF spelen met hun gezamenlijke programma Make It hier op in.

Make It Kennis(sen)markt
Daarom organiseren BOM en LIOF in het kader van hun programma Make It op 16 juni a.s. de Make It Kennis(sen)markt in Thorn. Tijdens deze markt krijgen maakbedrijven zicht op subsidies, financiële regelingen en faciliteiten die speciaal voor hen in het leven zijn geroepen. Alle informatie hierover is vervat in de Make It Almanak die speciaal voor dit doel is samengesteld en die aan elke bezoeker wordt uitgereikt.

Ook zijn tijdens de Kennis(sen)markt de intermediaire organisaties aanwezig die ondernemers kunnen helpen succesvol een beroep te doen op financiële regelingen. BOM, Horizon, LIOF, Rede, SenterNovem en Syntens zullen aanwezig zijn. Verder biedt de Kennis(sen)markt informatie over het meedingen naar de militaire compensatieorders in het kader van de Joint Strike Fighter.

Last but not least geven BOM en LIOF tijdens de Kennis(sen)markt samen met enkele toonaangevende bedrijven inzicht in kansrijke business sectoren voor de regio. Zo is duidelijk te zien hoe deze bedrijven daar concreet op inspelen. Op de agenda staan de sectoren moleculaire imaging & medicine, portable intelligence & medical homecare, equipment microsystemen & nanotechnologie, polymere elektronica. De keuze voor deze sectoren komt voort uit de studie DeToekomst van de Maakindustrie in Zuid-Nederland die BOM en LIOF in december 2003 hebben laten uitvoeren door Berenschot.

Belangrijke economische factor
De maakindustrie in Brabant en Limburg bestaat uit zon 1500 bedrijven met in totaal ongeveer 140.000 werknemers. Driekwart van de bedrijven is toeleverancier (co-maker, jobber, system supplier of dienstverlener). De rest is uitbesteder. De maakindustrie in de zuidelijke provincies van Nederland is een krachtige economische motor die goed is voor 40% van de bruto toegevoegde waarde in ons land.

Make It
Make It is het programma van BOM en LIOF dat tot doel heeft de maakindustrie te ondersteunen op bepaalde terreinen van het ondernemen teneinde een bijdrage te leveren aan de versterking van de internationale concurrentiekracht van de bedrijven. Make It onderscheidt vijf actielijnen: toeleveren en uitbesteden, automotive, intelligente systemen, imago en strategie. In al deze actielijnen biedt het programma concrete projecten waaraan bedrijven kunnen deelnemen.


-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Maastricht/Tilburg, 11 juni 2004

Inlichtingen:

NV BOM
Erik van Oorschot
Telefoon: 013 463 44 00
Email: evanoorschot@bom.nl
Internet: www.bom.nl

NV Industriebank LIOF
Frans Ridderbeekx
Telefoon: 043 3 280 280
Email: FRidderbeekx@liof.nl
Internet: www.liof.nl

11-06-2004