ACB
Bedrijfsmatige benadering geschiloplossing levert winst op
Den Haag, 15 juni 2004 - Bedrijfsleven laat nog te veel kansen
liggen
Door conflicten beleidsmatig te benaderen kunnen bedrijven veel tijd
en geld besparen. Een slecht gemanaged conflict resulteert in
sub-optimale onderhandelingsresultaten en leidt tot afzien van (reële)
claims en tot het nodeloos juridiseren van bedrijfsmatige
vraagstukken. Ondernemingen laten hierdoor kansen liggen.
Aldus luidt de conclusie in het vandaag verschenen kritische
onderzoeksrapport 'Winst maken bij het oplossen van geschillen:
conflictmanagement en mediation in Nederlandse ondernemingen'.
In de introductie van het rapport benadrukt Kees van Lede, oud
voorzitter Raad van Bestuur Akzo Nobel en voorzitter van het algemeen
bestuur van ACBMedidation, dat efficiënt conflictmanagement één van de
bouwstenen van risicomanagement is. 'Conflicten die niet goed
gemanaged worden kunnen grote gevolgen hebben voor de onderneming.
Bijvoorbeeld financiële gevolgen, schade aan het imago, juridische
consequenties, onrust bij het personeel en een lager
bedrijfsresultaat'.
Het rapport is een initiatief van de stichting ACBMediation. Het is
tot stand gekomen na een kwalitatief marktonderzoek onder managers en
bedrijfsjuristen van Nederlandse topondernemingen. Doelstelling van
het onderzoek is inzicht te krijgen in de redenen waarom bedrijven bij
commerciële geschillen niet vaker gebruik maken van bedrijfsmatige
methoden om een geschil op te lossen, zoals mediation.
Manon Schonewille, directeur van ACB, betoogt dat mediation te kampen
heeft met vooroordelen en dat het belang van een bedrijfsmatige
benadering van conflicten onvoldoende bekend is. 'De belangrijkste
reden waarom mediation niet vaker ingezet wordt, is een gebrek aan
inzicht in de tijd en kosten die gepaard gaan met het oplossen van
commerciële geschillen. Daarnaast speelt het imago dat mediation heeft
een rol: veel mensen blijken te denken dat ze weten wat mediation is,
maar dat beeld wijkt vaak sterk af van de realiteit. Mediation wordt
te vaak als 'soft' gezien, en als een weg naar vage
Poldermodel-compromissen. Na kennismaking met mediation in de praktijk
blijken bedrijven vaak wel overtuigd te zijn van de effectiviteit van
mediation. Meer dan 90% van de bedrijven die via ACB mediation
beproefd hebben zegt het in de toekomst weer in te zullen zetten'.
De stichting ACBMediation adviseert bedrijven en organisaties op het
brede terrein van conflictmanagement. Bovenal is ACB de provider op
het gebied van business mediation in Nederland. Het initiatief tot
oprichting werd genomen door het bedrijfsleven en verschillende
(juridische) beroepsgroepen. Vanwege het belang van mediation voor het
bedrijfsleven ondersteunt VNO-NCW de stichting ACBMediation.
--------------------
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
ACB
Carina Wiegman, tel. 070 349 0490
ACB MediationLijn: 0800 222 6 334
http://www.ACBMediation.nl
ACB@vno-ncw.nl
15 jun 04 11:26