ACB

Bedrijfsmatige benadering geschiloplossing levert winst op

Den Haag, 15 juni 2004 - Bedrijfsleven laat nog te veel kansen liggen

Door conflicten beleidsmatig te benaderen kunnen bedrijven veel tijd en geld besparen. Een slecht gemanaged conflict resulteert in sub-optimale onderhandelingsresultaten en leidt tot afzien van (reële) claims en tot het nodeloos juridiseren van bedrijfsmatige vraagstukken. Ondernemingen laten hierdoor kansen liggen.

Aldus luidt de conclusie in het vandaag verschenen kritische onderzoeksrapport 'Winst maken bij het oplossen van geschillen: conflictmanagement en mediation in Nederlandse ondernemingen'.

In de introductie van het rapport benadrukt Kees van Lede, oud voorzitter Raad van Bestuur Akzo Nobel en voorzitter van het algemeen bestuur van ACBMedidation, dat efficiënt conflictmanagement één van de bouwstenen van risicomanagement is. 'Conflicten die niet goed gemanaged worden kunnen grote gevolgen hebben voor de onderneming. Bijvoorbeeld financiële gevolgen, schade aan het imago, juridische consequenties, onrust bij het personeel en een lager bedrijfsresultaat'.

Het rapport is een initiatief van de stichting ACBMediation. Het is tot stand gekomen na een kwalitatief marktonderzoek onder managers en bedrijfsjuristen van Nederlandse topondernemingen. Doelstelling van het onderzoek is inzicht te krijgen in de redenen waarom bedrijven bij commerciële geschillen niet vaker gebruik maken van bedrijfsmatige methoden om een geschil op te lossen, zoals mediation.

Manon Schonewille, directeur van ACB, betoogt dat mediation te kampen heeft met vooroordelen en dat het belang van een bedrijfsmatige benadering van conflicten onvoldoende bekend is. 'De belangrijkste reden waarom mediation niet vaker ingezet wordt, is een gebrek aan inzicht in de tijd en kosten die gepaard gaan met het oplossen van commerciële geschillen. Daarnaast speelt het imago dat mediation heeft een rol: veel mensen blijken te denken dat ze weten wat mediation is, maar dat beeld wijkt vaak sterk af van de realiteit. Mediation wordt te vaak als 'soft' gezien, en als een weg naar vage Poldermodel-compromissen. Na kennismaking met mediation in de praktijk blijken bedrijven vaak wel overtuigd te zijn van de effectiviteit van mediation. Meer dan 90% van de bedrijven die via ACB mediation beproefd hebben zegt het in de toekomst weer in te zullen zetten'.

De stichting ACBMediation adviseert bedrijven en organisaties op het brede terrein van conflictmanagement. Bovenal is ACB de provider op het gebied van business mediation in Nederland. Het initiatief tot oprichting werd genomen door het bedrijfsleven en verschillende (juridische) beroepsgroepen. Vanwege het belang van mediation voor het bedrijfsleven ondersteunt VNO-NCW de stichting ACBMediation.


--------------------
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: ACB
Carina Wiegman, tel. 070 349 0490
ACB MediationLijn: 0800 222 6 334
http://www.ACBMediation.nl
ACB@vno-ncw.nl

15 jun 04 11:26