Gemeente Dordrecht
---
Bewoners Schil uitgenodigd voor toelichting
Vincent Brinkhof
Het college van B & W heeft een aantal punten vrij gegeven voor
discussie, zodat het Verkeersplan Schil verder kan worden uitgewerkt.
De punten zijn onder meer ontstaan op basis van nieuw cijfermateriaal
en de inloopbijeen-komsten eerder dit jaar. Bewoners en
belanghebbenden zijn uitgenodigd voor een informatiebijeenkomst op 15
juni in Kunstmin.
Doelen van het Verkeersplan Schil zijn het creëren van een leefbare
woonomgeving en bereikbaarheid voor de diverse functies in de Schil en
binnenstad. Hiertoe moeten hoofdroutes voor auto, fiets en openbaar
vervoer in de wijk worden vastgesteld.
B&W voegen nu een aantal nieuwe uitgangspunten toe voor verdere
discussie over het verkeersplan Schil en die verder als basis kunnen
dienen voor de verdere uitwerking in het najaar.
Parkeren
Het parkeren voor bewoners moet - zo vindt het college - goed
gefaciliteerd worden om de Schil als woongebied aantrekkelijk te
houden. Het bewonersparkeren zal daarom zo veel mogelijk in de buurt
van de eigen woning opgelost worden. Hierbij bestaat de voorkeur voor
het parkeren op straat, maar indien noodzakelijk zijn ook kleine
hoeveelheden in garages een mogelijke oplossing. Bij nieuwbouw zal het
parkeren binnen het project zelf moeten worden opgelost. (De groei
van) het bezoekersparkeren wordt zoveel mogelijk opgelost door het
parkeren in de flanken (Energiehuis en Weeskinderendijk).
Leefbaarheid
De leefkwaliteit staat in de Schil voorop. Uitgangspunt is dat de
huidige en toekom-stige milieunormen niet overschreden zullen worden.
Ook zal het doorgaande verkeer, wat geen relatie heeft met de Schil
en/of de Binnenstad, geconcentreerd worden op de hoofdroutes.
Verkeer
De fiets is één van de belangrijkste vervoersmiddelen naar de
binnenstad. Het doorgaand autoverkeer wordt geconcentreerd op de
hoofdroutes. Gezien de groei van het verkeer in de Schil wordt verder
bekeken in hoeverre het mogelijk of noodzakelijk is bestemmingsverkeer
in Oost-West richting en andersom, dat nu door de Schil rijdt, via de
hoofdstructuur te leiden. Nieuwe doorbraken in de Schil (bijvoorbeeld
het doortrekken van de Spuiboulevard) zijn niet aan de orde.
Basisscenario tot 2010
Met alle nieuwe inzichten is opnieuw gekeken naar de scenario's die op
27 januari aan de bewoners werden voorgelegd. Het bleek dat de
verkeersproblemen in de Schil tot 2010 grotendeels opgelost kunnen
worden met relatief eenvoudige maatregelen. B&W noemen ze het
basisscenario. Als er méér maatregelen getroffen moeten worden,
spreekt het college van het plusscenario.
Plusscenario
Overigens gaat het college nu al werken aan het plusscenario. Nu al
is duidelijk dat ná 2010 meer nodig zal zijn dan alleen het
basisscenario, want het aantal auto's per huishouden zal nog toenemen,
waardoor ook de behoefte aan parkeren zal stijgen. Boven-dien worden
door de toename van het autoverkeer de milieugrenzen (geluid en lucht)
bereikt. Daarbij wordt nu al rekening gehouden met de extra
verkeers-stromen als gevolg van o.a. Stadswerven en Hofkwartier.
Eenvoudige maatregelen
B&W denken dat tot 2010 ongeveer 700 nieuwe parkeerplaatsen voor
bewoners nodig zijn. B&W denken met voorrang 300 plaatsen voor de
bewoners te vinden door de sectorindelingen in de Binnenstad aan te
passen en door het verbeteren van het dubbelgebruik in
parkeer-garages. Daarnaast willen B&W 400 nieuwe bewoners-plaatsen
aanleggen.
Voor bezoekers/forenzen zijn naar verwachting 1.000 plaatsen nodig.
B&W gaan er vanuit dat er met de plannen Achterom / Bagijnhof ca. 400
worden gerealiseerd en er in de parkeergarage Steegoversloot 200
kunnen komen. De overblijvende 400 komen op de parkeerplaatsen
Energiehuis en Weeskinderendijk.
Leefbaarheid
Het college van B&W denkt door het treffen van een aantal maatregelen,
zoals de afsluiting van de Cornelis de Wittstraat, het
snelheidsremmend inrichten van (delen van) de Singel te maken en het
treffen van maatregelen op de Achterhakkers de leefbaarheid in de
Schil te verbeteren.
Inloopbijeenkomsten
De bewoners zijn / worden per brief uitgenodigd voor de
informatiebijeenkomst Verkeersplan Schil op dinsdag 15 juni in
Kunstmin, Sint Jorisweg 76. De bijeenkomst is gesplitst in twee
tijdstippen om zoveel mogelijk mensen de gelegenheid te geven aanwezig
te zijn, namelijk van 15.30 tot 17.30 uur en van 18.30 tot 20.30 uur.