AutoRai

15-6-2004

Mitsubishi boekt recordwinst in Europa

Een heel mooi jubileumcadeau: Mitsubishi maakt zich op voor het dertigjarig jubileum in Europa en start de viering ervan met een recordwinst in Europa. In het fiscale jaar 2003, dat 31 maart 2004 eindigde, realiseerde het merk een operationele winst van 180 miljoen euro in Europa.

Nog maar een jaar eerder werd er een verlies van 174 miljoen euro in de boeken geschreven.

De Mitsubishi-verkopen in heel Europa (36 landen) stegen in het fiscale jaar 2003 tot 213.595 autos, wat overeenkomst met 6,97 procent groei ten opzichte van 2002. De recordwinst en de verkoopstijging onderstrepen dat het ambitieuze bedrijfsplan voor vernieuwing van het merk resultaten oplevert.

De opwaartse beweging wint aan snelheid. In Duitsland verkocht Mitsubishi in de eerste vijf maanden van 2004 zelfs 12,4 procent meer autos en Groot-Brittannië realiseerde een verkooptoename van 16,1 procent. Nederland waar Mitsubishi eveneens het dertigjarig jubileum viert laat ook een groeipercentage met dubbele cijfers zien. De personenwagenverkopen stegen in de eerste vijf maanden met 13,1 procent vergeleken met dezelfde periode van 2003.

Nieuw Mitsubishi
Martin van Vugt, Directeur van Mitsubishi Motor Sales Nederland, is niet helemaal verrast door de recordwinst en de verkoopcijfers. De afgelopen twaalf maanden hebben we feitelijk een heel nieuw Mitsubishi de showroom zien binnenkomen, met voorop de Outlander en later de Lancer, de Lancer Wagon, de Lancer Evo VIII, de Grandis en onlangs ook de nieuwe Colt. In een heel korte periode is het merk over de volle breedte ingrijpend vernieuwd. Dat vertaalt zich in stijgende resultaten, stelt hij vast.

De nieuwe modellen hebben met elkaar gemeen dat ze de uitkomst zijn van een nieuwe, radicaal gewijzigde designkoers. De tijd dat we bij elke autokoper in de smaak willen vallen, is wat ons betreft voorbij. Er is gekozen voor een design met eigenzinnige en opvallende lijnen. Nieuwkomers als de Outlander, Grandis en Colt zijn daardoor heel gedurfd. Sommige mensen vinden dat geweldig, andere niet. Wij richten ons op die eerste groep en met succes, aldus Van Vugt. Behalve het karaktervolle design zijn de sportieve kwaliteiten (Parijs-Dakar, WRC, Cross Country Rallies) en de betrouwbaarheid de pijlers onder het Mitsubishi anno 2004.

Winstgroei
De stijgende verkopen, in Nederland en Europa, bewijzen het gelijk van Mitsubishi. Van de Outlander, nieuwkomer in het SUV-segment, zijn er in minder dan een jaar tijd ruim 1.300 verkocht in Nederland. De Grandis is pas anderhalve maand op de markt en noteert meteen 150 verkopen. Van Vugt: De verwachtingen rond de Colt zijn hoog we denken er 2.500 te verkopen dit jaar. Al zijn tot nu toe al onze verwachtingen steeds weer overtroffen. In deze eerste week hebben we al meer dan 360 klant verkochte orders geschreven.

De omvangrijke serie nieuwe modellen vormt de kroon op Mitsubishis Turnaroundplan dat het merk nieuwe flair moet geven en winstgroei moet brengen. Beide doelen zijn in Europa ruimschoots gehaald. Het winstherstel was zelfs pas voorzien voor 2005. De omwenteling is nog niet afgerond: in de periode 2004-2007 arriveren nog eens tien nieuwe Mitsubishis die het eigenzinnige gehalte van het merk verder opvoeren met meer design, meer durf en meer emotie.