Gemeente Maassluis

Persberichten

14-6-2004

Maassluise reactie op Ruimtelijk plan regio Rotterdam 2020

Op maandagochtend 14 juni zijn de bestuurders van de regiogemeenten op de rechter Maasoever in het WTC-gebouw in Rotterdam bijeen om hun reactie te geven op het voorontwerp van het Ruimtelijk plan voor de regio Rotterdam 2020 (RR 2020). In dit plan maken de stadsregio en de provincie Zuid-Holland afspraken over de inrichting van de regio in de toekomst. Wethouder mr drs. Jan de Visser is bij de overlegbijeenkomst in Rotterdam aanwezig om de reactie van de gemeente Maassluis te geven. De reactie van de gemeente Maassluis is als volgt:

De gemeente Maassluis brengt in het kader van dit bestuurlijk overleg met betrekking tot het Voorontwerp RR 2020 één zeer belangrijk punt naar voren.
In het Voorontwerp RR 2020 wordt aangegeven dat er twee mogelijke tracés voor de aanleg van een nieuwe westelijke oeververbinding onder de Nieuwe Waterweg worden gereserveerd: het Oranjetracé en het Blankenburgtracé.

In het Voorontwerp RR 2020 wordt geen keuze gemaakt tussen beide tracés, echter het enkele feit dat in het Voorontwerp RR 2020 aangegeven wordt dat er ruimte gereserveerd moet worden voor een mogelijk tracé voor de Blankenburgtunnel stuit op grote weerstand in Maassluis en is ook onbegrijpelijk.

Immers, de discussie over de aanleg van de A4 Noord dwars door het Midden-Delflandgebied en het daarbij behorende plan Norder is nog niet achter de rug of er komt een volgende, vergelijkbare discussie aan: de mogelijke aanleg van het Blankenburgtracé dwars door het Midden-Delflandgebied tussen Vlaardingen en Maassluis. De discussie alleen al over dit onderwerp staat op zeer gespannen voet met de uitgangspunten zoals in het plan Norder door het provinciaal bestuur zijn vastgelegd.
Het is voor Maassluis dan ook onbegrijpelijk dat Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland dit tracé in het Voorontwerp RR 2020 hebben opgenomen.

Ook uit maatschappelijk oogpunt is dit een zeer ongewenste discussie; het valt met zekerheid te voorspellen dat maatschappelijke groeperingen en actiegroepen die zich al decennia lang verzetten tegen de aanleg van de A4 Noord door het Midden-Delflandgebied, zich ook tegen een verdere aantasting van het Midden-Delflandgebied door de aanleg van een rijksweg tussen Vlaardingen en Maassluis in alle hevigheid zullen verzetten.

Maassluis staat in zijn standpunt niet alleen, zeker gegeven het feit dat er een zeer goed alternatief voorhanden is: de aanleg van de Oranjetunnel.
Vanuit Maassluis hebben wij contact gezocht met de nieuwe gemeente Westland. Deze gemeente zal ons inziens ook bij deze discussie betrokken moeten worden, het is spijtig om te moeten constateren dat zij niet voor deze discussie zijn uitgenodigd en bovendien het Voorontwerp RR 2020 zelfs niet toegezonden hebben gekregen. De gemeente Westland heeft ons medegedeeld dat zij een duidelijke voorkeur heeft voor de aanleg van het Oranjetracé boven het Blankenburgtracé.
De aanleg van het Oranjetracé is van groot belang voor de verdere ontwikkeling van de gemeente Westland. Ook de gemeente Rotterdam spreekt in het ontwerp Havenplan 2020 op pagina 70 zijn voorkeur uit voor de aanleg van het Oranjetracé boven het Blankenburgtracé.
De gemeente Vlaardingen heeft in het verleden, evenals Maassluis, aangegeven tegen de aanleg van een Blankenburgtunnel tussen Vlaardingen en Maassluis te zijn.

Ik zal in het kort allereerst de nadelen van de aanleg van het Blankenburgtracé schetsen en vervolgens, ook puntsgewijs, de voordelen van de aanleg van het Oranjetracé aangeven.

De nadelen Blankenburgtracé zijn aanzienlijk: De aanleg van het Blankenburgtracé heeft tot gevolg dat het Midden-Delflandgebied tussen Vlaardingen en Maassluis ernstig aangetast wordt. Dit deel van Midden Delfland is inmiddels volledig ingericht en wordt gebruikt als Regiopark. Het is een cultuurhistorisch waardevolle locatie (Zuidbuurt) met oude boerderijen en monumenten, is een groene bufferzone tussen de beide steden Maassluis en Vlaardingen in en wordt recreatief intensief gebruikt.
De aanleg van het Blankenburgtracé maakt, zo staat in het maakt Voorontwerp RR 2020, een verdubbeling noodzakelijk van A20 tot aan het Kethelplein. Dit betekent een dubbele rijksweg dwars door Vlaardingen heen.
Het verkeer op de ruit van Rotterdam zal nog verder toenemen. De aanleg van het Blankenburgtracé maakt het risico van de aanleg van de A24 rondom Vlaardingen en Schiedam naar A13/A16 groter. Dit zou een onaanvaardbare verdere aantasting van het Midden-Delandgebied tot gevolg hebben. Bij aanleg van het Blankenburgtracé is het risico groot dat Maassluis en Vlaardingen in de richting van deze Rijksweg zullen verstedelijken.

De voordelen van de aanleg van het Oranjetracé zijn duidelijk: De mainport (Europoort/Maasvlakte) wordt minder afhankelijk van één achterlandverbinding, te weten de A15. Het Oranjetracé is van belang bij calamiteiten, de aanleg van dit tracé geeft een goede ontsluitingsmogelijkheid bij calamiteiten vanuit bijvoorbeeld Rozenburg.
Het Oranjetracé wordt aangesloten op de Veilingroute door het Westland en realiseert daarmee een directe verbinding met de A4 bij Den Haag.
Het verkeer op de ruit van Rotterdam zal ontlast worden; de mainport Rotterdam zal een rechtstreekse verbinding hebben met het Westland, Den Haag en Amsterdam buiten de Rotterdamse ruit om. Door de aanleg van het Oranjetracé zullen ook de Zuid-Hollandse eilanden een directere verbinding krijgen met het Westland, Den Haag en Amsterdam.
Het Oranjetracé gaat niet ten koste van een met Midden Delfland vergelijkbaar natuur- en recreatiegebied.

Voor ons is de identiteit van Maassluis als losliggend van het stedelijk gebied en omgeven door het groene Midden Delfland, reeds lang de drijfveer voor onze protesten tegen de eventuele aanleg van de Blankenburgtunnel het daarbij behorende tracé dwars door het Midden-Delflandgebied. Wij zullen ons dan ook tegen de aanleg van de Blankenburgtracé in het Midden-Delflandgebied verzetten.

De gemeenten Vlaardingen en Schiedam hebben met betrekking tot de aanleg van de A4 Noord dwars door het Midden-Delfland gebied aangegeven dat zij deze weg niet willen zien, niet willen ruiken en niet willen horen.
Het standpunt van de gemeente Maassluis met betrekking tot het Blankenburgtracé is nog steviger: een verdere aantasting van het Midden-Delflandgebied door de aanleg van het Blankenburgtracé is niet aanvaardbaar.

Ik geef u dringend in overweging het Blankenburgtracé dwars het Midden-Delflandgebied in het Voorontwerp RR 2020 te schrappen en de aandacht uitsluitend te richten op de aanleg van de Oranjetunnel.