CAPGEMINI
Opening energiemarkt EU uitdaging voor administratie
Utrecht, 11 juni 2004
Opening energiemarkt EU uitdaging voor administratie
Met de opening van de energiemarkt voor Nederlandse consumenten en die
van de zakelijk markt in de EU in zicht, laat de derde jaarlijkse
Global Utilities Survey van Capgemini duidelijk zien dat de
energiebedrijven nog druk doende zijn met hun administratieve systemen
om een geliberaliseerde markt goed zijn werk te laten doen.
De respondenten in het onderzoek (130 managers in de energiesector in
20 landen) hebben een aantal belangrijke aspecten genoemd die het
soepel opereren van echt open markten zouden kunnen belemmeren. Deze
aspecten zijn: het switchproces, beheer en uitwisselen van
metergegevens, invoering van verbruikersprofielen en de verrekening en
onderlinge afstemming van verbruiksgegevens.
Er is vooral kritiek op het switchproces. Men is van mening dat dit
niet voldoende overeenstemt met het idee van een open markt. Gevraagd
naar de reden antwoordt 40% dat men het switchproces als te langzaam
ervaart en niet betrouwbaar genoeg acht terwijl 50% zich kritisch
uitlaat over de hiermee gepaard gaande kosten. Ook wordt de kwaliteit
van klantgegevens als een probleem gezien met als oorzaak een vaak
onduidelijke regelgeving die ook nog aan verandering onderhavig is.
Kennelijk worstelt men met de marktordening in het
liberaliseringproces, hoe moet de informatievoorziening in zo'n markt
nu uiteindelijk ingericht worden en wie wordt waar verantwoordelijk
voor?
De respondenten zijn van mening dat er gezamenlijke
klantinformatiecentra moeten komen, met centrale gegevensopslag,
vereenvoudigde en geautomatiseerde processen, wat moet leiden tot
lagere transactiekosten voor switchende klanten. Tweederde van de
respondenten gaf aan dat concurrentie op de consumentenmarkt invloed
op de energieprijs zal hebben en bijna de helft ziet een groot effect
op de serviceverlening. In verband met deze uitdagingen zullen
energiebedrijven hun bedrijfsmodel aanpassen. Onlangs heeft TXU (Texas
Utilities) dit bijvoorbeeld in Noord-Amerika gedaan door in
partnership met Capgemini een nieuw zakelijk servicebedrijf te vormen
voor energiebedrijven om hen te helpen hun klantenservice te
verbeteren en de operationele efficiency te verhogen.
Leveringszekerheid is voor energiebedrijven ook in toenemende mate een
bron van zorg. De grote stroomstoringen vorige zomer in enkele
Europese landen hebben in één klap het gevaar van
elektriciteitstekorten op de middellange termijn op de agenda gezet.
Het onderzoek laat echter zien dat er grote onduidelijkheid heerst
over wie er nou precies verantwoordelijk is voor het waarborgen van
elektriciteitslevering. Zo geeft 55% van de elektriciteitsproducenten
aan dat het niet duidelijk is wie de verantwoordelijkheid draagt voor
randvoorwaarden en eisen omtrent investeringen in nieuwe
opwekkingscapaciteit.
Theo Fens, adviseur in de energiesector bij Capgemini in Nederland:
'Deregulering vormt op zichzelf nog geen duidelijk energiebeleid, en
markten bieden momenteel slechts prijssignalen voor de korte termijn,
die daarmee nog geen goede basis vormen voor investeringsbeslissingen
voor de lange termijn. Bovendien blijft het investeringsklimaat
moeilijk als het gaat om nieuwe elektriciteitscentrales, gezien de
grote onzekerheid over marktregels en milieuwetgeving. Ook al zijn de
politieke autoriteiten in Europa zich goed bewust van deze cruciale
issues, wil dat nog niet zeggen dat er een duidelijke visie is, laat
staan dat er oplossingen zijn waarmee de marktordening helder
vastgelegd wordt'.
Milieukwesties worden ook steeds belangrijker, zo is er het streven om
in 2010 in de EU 22% van de energie uit duurzame bronnen te
verkrijgen. Het Kyoto-protocol heeft dan ook gevolgen voor
vermogenswaarde en investeringsbeslissingen, vooral als op 1 januari
2005 het EU-systeem voor de handel in emissierechten in werking
treedt.
De respondenten hebben het gevoel dat de energiemarkt toch vooral het
domein is van de traditionele spelers, de voormalige monopolisten.
Bijna 85% van hen geeft aan dat er minder nieuwe spelers op de markt
zijn gekomen dan verwacht, waarbij de commentaren zich concentreren
rond twee thema's: de concurrentievoordelen van de zittende spelers
(bestaande relaties, schaalgrootte en marktkennis) en de aanzienlijke
risico's verbonden aan energiehandel op volatiele markten. De
toekomstvisie voor de sector is die van verticale integratie met een
beperkt aantal regionaal sterke spelers. Bijna 60% van de respondenten
verwacht binnen twee jaar vier tot zes grote spelers op hun
consumenten-markten te zien en op de iets langere termijn een verdere
concentratie: eenderde van de respondenten voorspelt dat er binnen
vijf jaar drie of minder grote partijen per regio zullen zijn
overgebleven.
Het algehele vertrouwen in liberalisering is al met al ongewijzigd
positief en er wordt niet gepleit voor het omkeren van de
liberaliseringsprocessen. Veelvoorkomende thema's bij de respondenten
die minder positief tegenover liberalisering zijn: de verwachting dat
de doelstellingen van liberalisering niet worden gerealiseerd (oftewel
dat de energieprijzen niet lager worden), frustratie met betrekking
tot de snelheid waarmee de veranderingen zich voltrekken en ongenoegen
over regelgeving. Zo merkte een respondent op dat liberalisering
helemaal niet tot meer vrijheid heeft geleid, omdat er nu veel meer
regelgeving is. Van degenen met een optimistischer houding kwamen
positieve opmerkingen over de toenemende aanwijzingen dat de markten
voor grootverbruikers beginnen te werken. Er is, volgend op de
prijsstijgingen, extra capaciteit beschikbaar gekomen en de
spotmarktprijzen volgen het vraag- en aanbod patroon.
Over Capgemini Group
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een
compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en
outsourcing-diensten. Daarbij werkt de onderneming op een
onderscheidende manier samen met zijn klanten aan het behalen van
snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative
Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door
een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en
hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de
dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe
groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie
optimaal te benutten.
Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 55.000 medewerkers in dienst. De
organisatie realiseerde in 2003 een omzet van 5,75 miljard euro.
EINDE PERSBERICHT
Voor meer informatie
Capgemini, Nanne van Nunen, woordvoerder
Telefoon: 030 689 69 13, Mobiel: 06 12 99 37 29
E-mail: nanne.van.nunen@capgemini.com
11 jun 04 09:42