CAPGEMINI

Opening energiemarkt EU uitdaging voor administratie

Utrecht, 11 juni 2004

Opening energiemarkt EU uitdaging voor administratie

Met de opening van de energiemarkt voor Nederlandse consumenten en die van de zakelijk markt in de EU in zicht, laat de derde jaarlijkse Global Utilities Survey van Capgemini duidelijk zien dat de energiebedrijven nog druk doende zijn met hun administratieve systemen om een geliberaliseerde markt goed zijn werk te laten doen.

De respondenten in het onderzoek (130 managers in de energiesector in 20 landen) hebben een aantal belangrijke aspecten genoemd die het soepel opereren van echt open markten zouden kunnen belemmeren. Deze aspecten zijn: het switchproces, beheer en uitwisselen van metergegevens, invoering van verbruikersprofielen en de verrekening en onderlinge afstemming van verbruiksgegevens.

Er is vooral kritiek op het switchproces. Men is van mening dat dit niet voldoende overeenstemt met het idee van een open markt. Gevraagd naar de reden antwoordt 40% dat men het switchproces als te langzaam ervaart en niet betrouwbaar genoeg acht terwijl 50% zich kritisch uitlaat over de hiermee gepaard gaande kosten. Ook wordt de kwaliteit van klantgegevens als een probleem gezien met als oorzaak een vaak onduidelijke regelgeving die ook nog aan verandering onderhavig is. Kennelijk worstelt men met de marktordening in het liberaliseringproces, hoe moet de informatievoorziening in zo'n markt nu uiteindelijk ingericht worden en wie wordt waar verantwoordelijk voor?

De respondenten zijn van mening dat er gezamenlijke klantinformatiecentra moeten komen, met centrale gegevensopslag, vereenvoudigde en geautomatiseerde processen, wat moet leiden tot lagere transactiekosten voor switchende klanten. Tweederde van de respondenten gaf aan dat concurrentie op de consumentenmarkt invloed op de energieprijs zal hebben en bijna de helft ziet een groot effect op de serviceverlening. In verband met deze uitdagingen zullen energiebedrijven hun bedrijfsmodel aanpassen. Onlangs heeft TXU (Texas Utilities) dit bijvoorbeeld in Noord-Amerika gedaan door in partnership met Capgemini een nieuw zakelijk servicebedrijf te vormen voor energiebedrijven om hen te helpen hun klantenservice te verbeteren en de operationele efficiency te verhogen.

Leveringszekerheid is voor energiebedrijven ook in toenemende mate een bron van zorg. De grote stroomstoringen vorige zomer in enkele Europese landen hebben in één klap het gevaar van elektriciteitstekorten op de middellange termijn op de agenda gezet. Het onderzoek laat echter zien dat er grote onduidelijkheid heerst over wie er nou precies verantwoordelijk is voor het waarborgen van elektriciteitslevering. Zo geeft 55% van de elektriciteitsproducenten aan dat het niet duidelijk is wie de verantwoordelijkheid draagt voor randvoorwaarden en eisen omtrent investeringen in nieuwe opwekkingscapaciteit.

Theo Fens, adviseur in de energiesector bij Capgemini in Nederland: 'Deregulering vormt op zichzelf nog geen duidelijk energiebeleid, en markten bieden momenteel slechts prijssignalen voor de korte termijn, die daarmee nog geen goede basis vormen voor investeringsbeslissingen voor de lange termijn. Bovendien blijft het investeringsklimaat moeilijk als het gaat om nieuwe elektriciteitscentrales, gezien de grote onzekerheid over marktregels en milieuwetgeving. Ook al zijn de politieke autoriteiten in Europa zich goed bewust van deze cruciale issues, wil dat nog niet zeggen dat er een duidelijke visie is, laat staan dat er oplossingen zijn waarmee de marktordening helder vastgelegd wordt'.

Milieukwesties worden ook steeds belangrijker, zo is er het streven om in 2010 in de EU 22% van de energie uit duurzame bronnen te verkrijgen. Het Kyoto-protocol heeft dan ook gevolgen voor vermogenswaarde en investeringsbeslissingen, vooral als op 1 januari 2005 het EU-systeem voor de handel in emissierechten in werking treedt.

De respondenten hebben het gevoel dat de energiemarkt toch vooral het domein is van de traditionele spelers, de voormalige monopolisten. Bijna 85% van hen geeft aan dat er minder nieuwe spelers op de markt zijn gekomen dan verwacht, waarbij de commentaren zich concentreren rond twee thema's: de concurrentievoordelen van de zittende spelers (bestaande relaties, schaalgrootte en marktkennis) en de aanzienlijke risico's verbonden aan energiehandel op volatiele markten. De toekomstvisie voor de sector is die van verticale integratie met een beperkt aantal regionaal sterke spelers. Bijna 60% van de respondenten verwacht binnen twee jaar vier tot zes grote spelers op hun consumenten-markten te zien en op de iets langere termijn een verdere concentratie: eenderde van de respondenten voorspelt dat er binnen vijf jaar drie of minder grote partijen per regio zullen zijn overgebleven.

Het algehele vertrouwen in liberalisering is al met al ongewijzigd positief en er wordt niet gepleit voor het omkeren van de liberaliseringsprocessen. Veelvoorkomende thema's bij de respondenten die minder positief tegenover liberalisering zijn: de verwachting dat de doelstellingen van liberalisering niet worden gerealiseerd (oftewel dat de energieprijzen niet lager worden), frustratie met betrekking tot de snelheid waarmee de veranderingen zich voltrekken en ongenoegen over regelgeving. Zo merkte een respondent op dat liberalisering helemaal niet tot meer vrijheid heeft geleid, omdat er nu veel meer regelgeving is. Van degenen met een optimistischer houding kwamen positieve opmerkingen over de toenemende aanwijzingen dat de markten voor grootverbruikers beginnen te werken. Er is, volgend op de prijsstijgingen, extra capaciteit beschikbaar gekomen en de spotmarktprijzen volgen het vraag- en aanbod patroon.

Over Capgemini Group
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcing-diensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met zijn klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten.

Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 55.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2003 een omzet van 5,75 miljard euro.

EINDE PERSBERICHT

Voor meer informatie
Capgemini, Nanne van Nunen, woordvoerder
Telefoon: 030 689 69 13, Mobiel: 06 12 99 37 29 E-mail: nanne.van.nunen@capgemini.com

11 jun 04 09:42