Verbond van Verzekeraars

Nieuwe regels voor elektronische handel binnenkort van start

De Eerste Kamer is onlangs akkoord gegaan met het Wetsvoorstel elektronische handel. De wet regelt onder meer aan welke voorwaarden elektronische overeenkomsten moeten voldoen. Ook voor verzekeraars heeft de wet, die binnenkort van kracht wordt, gevolgen.

Het wetsvoorstel is een implementatie van de Europese richtlijn Elektronische handel, die tot doel heeft om de elektronische handel binnen de EU te bevorderen. De wet hangt nauw samen met de Wet elektronische handtekeningen, die vorig jaar mei in werking trad, eveneens ter implementatie van een Europese richtlijn. In de nieuwe wet staat aan welke voorwaarden aanbieders van diensten via internet moeten voldoen en welke informatie ze moeten verstrekken. Ook voor de verzekeringsbranche heeft de wet dus gevolgen. Bij veel verzekeraars is het al mogelijk om het aanvraagformulier voor een verzekering elektronisch toe te sturen of om zelfs verzekeringen rechtstreeks via het net af te sluiten. In de nieuwe wet staat onder meer dat verzekeraars die deze mogelijkheid bieden, op hun website duidelijk moeten aangeven of de verzekeringsaanvraag elektronisch kan worden gedaan en welke handelingen de aspirant-verzekerde moet uitvoeren om tot een verzekeringsaanvraag te komen. Daarnaast moeten de polisvoorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst ter beschikking worden gesteld, en wel op een dusdanige manier dat de aspirant-verzekerde ze gemakkelijk elektronisch kan opslaan en nalezen.

Papier blijft!
De huidige verzekeringsregelgeving is niet volledig aangepast aan het elektronisch zakendoen. Zo moet de polis, het bewijs van de verzekering, nog steeds schriftelijk worden afgegeven. Dit is op grond van de polisvoorwaarden vaak ook het geval bij bepaalde eenzijdige rechtshandelingen, zoals een begunstiging. Vooralsnog blijven verzekeraars in sommige gevallen dus nog steeds gebruikmaken van de papieren weg.

Verzekerd!, juni 2004