Nieuwe fase voor de Zuidtangent-West
De gemeente Haarlem en de provincie Noord-Holland starten met de
volgende fase in het project Zuidtangent-West. Het tracé van de
Zuidtangent door Haarlem wordt nader uitgewerkt tot een definitief
ontwerp. Het doel hierbij is om het tracé op een goede wijze in de
binnenstad van Haarlem in te passen. Een belangrijk onderdeel van deze
uitwerking is de manier waarop het Spaarne gepasseerd gaat worden:
door middel van een tunnel of een brug. Tegelijkertijd wordt dankzij
financiering van het regionaal mobiliteitsfonds BONRoute gestart met
de versnelde aanleg van enkele tracéonderdelen die nu nog knelpunten
vormen in de doorstroming.
Vorig jaar is het definitieve tracé van de Zuidtangent in Haarlem
vastgesteld door de Gemeenteraad van Haarlem en Provinciale Staten van
Noord Holland. Daarnaast is tegelijkertijd ook het ambitieniveau
vastgelegd. Er is gekozen om de Zuidtangent in de toekomst op een
vrije busbaan door de Haarlems binnenstad te laten rijden. Het tracé
van de busbaan volgt hierbij de huidige route: Schipholweg
Schalkwijkerstraat Turfmarkt Gedempte Oude Gracht Nassaulaan Parklaan
- Stationsplein. De tracéonderdelen die versneld worden aangelegd,
zijn het Stationsplein, een deel van de Schalkwijkerstraat en de
Gedempte Oude Gracht. De gemeente en provincie gaan gezamenlijk aan de
slag om de definitieve financiering rond te krijgen.
De gemaakte afspraken zijn vastgelegd in het Plan van Aanpak
Zuidtangent-West (2^e fase planstudie), waarmee het College van
Burgemeester en Wethouders van de gemeente Haarlem en Gedeputeerde
Staten van de provincie Noord-Holland hebben ingestemd op hun
vergaderingen van respectievelijk 7 en 8 juni 2004.
Provincie Noord-Holland