[s?.nieuws.parlement.kamervragen_en_antwoorden.2004-06-10_antwoorden_o
p_kamervragen_van_het_lid_van_baalen_over_een_mogelijk_vertrek_van_de_
groep_maritieme_helikopters_van_marine_vliegkamp_de_kooy]
---
Kamervragen en antwoorden
---
Antwoorden op Kamervragen van het lid Van Baalen over een mogelijk vertrek
van de Groep Maritieme Helikopters van Marine Vliegkamp De Kooy
10-6-2004 16:10:00
Hierbij bied ik u de antwoorden aan op de schriftelijke Kamervragen
van het lid Van Baalen van 17 mei jl. over "een mogelijk vertrek van
de Groep Maritieme Helikopters van Marine Vliegkamp De Kooy" (uw
kenmerk 2030414440).
DE MINISTER VAN DEFENSIE
Bijlage:behorende bij antwoorden op Kamervragen van het lid Van Baalen
over "een mogelijk vertrek van de Groep Maritieme Helikopters van
Marine Vliegkamp De Kooy" (uw kenmerk 2030414440).
1. Wordt ook de Groep Maritieme Helikopters verhuisd naar Gilze-Rijen
als onderdeel van een concentratie van militaire helikopters op die
basis? 1)
2. Is dit het resultaat van een helikopterstudie, waarvan de
Marinevoorlichting heeft meegedeeld dat ook aandacht wordt besteed aan
de plaats van stationering? 2)
3. Waarom is aan de Kamer slechts meegedeeld dat de studie zich zou
richten op de samenstelling van de helikoptervloot? 3)
Thans wordt de in de Prinsjesdagbrief aangekondigde studie naar de
toekomstige integrale helikoptercapaciteit uitgevoerd. Daarbij gaat de
aandacht in de eerste plaats uit naar een effectieve taakuitvoering.
Maar ook andere aspecten, zoals een efficiënte belegging, zijn
onderwerp van studie. De aanleiding hiervoor is onder meer gelegen in
de noodzaak voor Defensie om de doelmatigheid verder te vergroten. De
studie bevindt zich nog in de voorbereidende fase en er zijn nog geen
besluiten genomen.
4. Bent u zich bewust van de succesvolle combinatie van militair en
civiel gebruik van De Kooy/Den Helder? Wat betekent een eventueel
vertrek van de Groep Maritieme Helikopters van De Kooy voor de
toekomst van de daarmee nauw verbonden luchthaven Den Helder? Houdt u
bij een beslissing over de locatie van de Groep Maritieme Helikopters
ook rekening met de aanzienlijke (civiele) investeringen in de
luchthaven Den Helder die in de afgelopen jaren zijn gedaan en die
zinloos zouden kunnen worden wanneer de Groep Maritieme Helikopters
zou verhuizen naar Gilze-Rijen? Hoe omvangrijk waren deze
investeringen? Houdt u tevens rekening met het verlies aan
arbeidsplaatsen voor Den Helder wanneer de Groep Maritieme Helikopters
zou verhuizen naar Gilze-Rijen en ook de luchthaven Den Helder
vervolgens onrendabel zou worden? Om hoeveel arbeidsplaatsen gaat het
dan?
5. Meent u dat een verhuizing van de Groep Maritieme Helikopters naar
Gilze-Rijen in lijn is met de Kamerbreed aanvaarde motie-Bakker c.s.
(Kamerstuk 29 200 X, nr. 38), waarin juist werd gevraagd marine-taken
optimaal te concentreren in Den Helder? Op welke wijze zal bij de
verdere besluitvorming over de Groep Maritieme Helikopters rekening
worden gehouden met deze wens van de Tweede Kamer?
Zoals in antwoord op vraag 1 e.v. is gesteld, bevindt de studie zich
nog in de conceptfase. Ik acht het in dit stadium niet opportuun om op
eventuele uitkomsten vooruit te lopen. In ieder geval worden bij de
studie alle relevante aspecten betrokken, waaronder ook bovengenoemde.
1) Vgl. uitspraken van de minister van Defensie bij het AO over de
MARPAT en Valkenburg d.d. 28 april jl.
2) Noordhollands Dagblad, 31 maart jl.
3) Kamerstuk 29 200 X, nr. 61
Nieuws
Nieuwsberichten