Maastricht Aachen Airport


Nieuwe toekomst Maastricht Aachen Airport mogelijk

Voorstel tot verkoop vliegveld

De Provincie Limburg en het Rijk hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt over een voorstel tot verkoop van Maastricht Aachen Airport aan een consortium, bestaande uit Omniport en Dura Vermeer. Het consortium heeft de intentie uitgesproken tot koop te willen overgaan, mits inderdaad volledige overeenstemming wordt bereikt. Gedeputeerde Staten leggen een concept-overeenkomst voor aan Provinciale Staten, ter bespreking op 25 juni. Met een mogelijke verkoop wordt het vliegveld geprivatiseerd en nemen Provincie en Rijk definitief afstand van de luchthaven.

Het voorstel tot verkoop wordt 1 juli 2004 voorgelegd aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders waarin het Rijk en de Provincie gezamenlijk een meerderheidsbelang vertegenwoordigen. Met de totale verkoop is een bedrag gemoeid van 5 miljoen, exclusief kosten. De kosten voor de reorganisatie en het exploitatieresultaat over 2004 zijn in het bod verwerkt en komen daarom voor rekening van de nieuwe aandeelhouders. Tevens is in de overeenkomst opgenomen dat de nieuwe aandeelhouders vanaf de eerste dag het eigen vermogen van het bedrijf met 7,5 miljoen zullen versterken.

De Algemene Vergadering van Aandeelhouders moet eerst nog met het voorstellen instemmen, waarna de verkoop bekrachtigd zou kunnen worden.

Naast Provincie en het Rijk hebben de verschillende gemeentes, waaronder Maastricht, NV Industriebank LIOF en de Kamer van Koophandel Limburg-Zuid een belang in de luchthaven. De verkoop betreft de Holding Businesspark Luchthaven Maastricht. Afgesproken is dat de luchthaven de gronden langdurig in erfpacht krijgt, waarbij het juridisch eigendom van de gronden in handen blijft van de huidige aandeelhouders. Bij de erfpachtovereenkomst is een aantal voorwaarden vastgelegd over het gebruik van de gronden, maar ook geregeld dat bij een eventueel faillissement van het bedrijf de erfpacht vervalt en de gronden vrij ter beschikking staan van de juridische eigenaren.

Van de Holding Businesspark Luchthaven Maastricht wordt in eerste instantie 70% verkocht. De overige 30% blijft gedurende vijf maanden gereserveerd voor de regionale aandeelhouders. In deze periode kunnen zij een besluit nemen of zij een belang willen nemen. Als dat niet het geval is, neemt het consortium onder dezelfde voorwaarden de resterende 30% van de Holding over. De te verkopen Holding omvat Maastricht Aachen Airport BV en Businesspark MAA BV.

In de eerste zijn de huidige luchthaven en luchthavenactiviteiten ondergebracht.

In Businesspark MAA BV zijn alle activiteiten ondergebracht voor de ontwikkeling van een bovenregionaal bedrijventerrein ter grootte van ongeveer 90 hectares. Deze gronden waren oorspronkelijk aangekocht of bestemd voor de Oost-West Baan. Het Masterplan voor het bedrijventerrein is inmiddels gereed. In het najaar wordt het Ontwerp-Bestemmingsplan hiervoor door de gemeenten Beek en Meerssen in procedure gebracht.

De belangrijkste reden om tot verkoop over te gaan vormt het Rijksbeleid. Provincies krijgen een grotere rol richting regionale luchthavens. Ze worden vergunningverlener en handhaver, het Rijk stelt kaders op hoofdlijnen vast. Om in de toekomst belangenverstrengeling te voorkomen wordt het belang in de luchthaven afgestoten. Daarnaast brengt het consortium expertise in om de regionale luchthaven zodanig te ontwikkelen dat een succesvolle exploitatie mogelijk is, binnen de van overheidswege gestelde randvoorwaarden. In 2002 is al besloten om de langdurige subsidierelatie met het vliegveld af te bouwen. Zowel Provincie als Rijk hebben toen een eenmalige afkoopsom van toekomstige verliezen betaald van ieder 2.677.303,-. Vanaf dat moment was er geen sprake meer van een subsidierelatie. In 2002 hebben zowel Provincie ( 10.527.701,-) als Rijk ( 32.399.907,-) een investeringsbijdrage toegekend voor verbetering van de infrastructuur rond de luchthaven.

Het consortium Omniport en Dura Vermeer heeft expertise op het gebied van regionale luchthavens ontwikkeld. Met name het bedrijf Omniport heeft een belangrijke rol gespeeld om de luchthaven Prestwick International Airport (bij het Schotse Glasgow) te ontwikkelen tot een winstgevend bedrijf. Recent is ook de Engelse luchthaven Norwich International Airport overgenomen. Bouw- en infraconcern Dura Vermeer werkt al jarenlang op verschillende luchthavens in Nederland. Daarnaast heeft de onderneming veel ervaring met het ontwikkelen van bedrijventerreinen en het uitvoeren van parkmanagement. 10-6-2004 12:13