Schiphol voorbereid op drukke en sportieve zomer
Persbericht / Press Release Schiphol, 10 juni 2004Amsterdam Airport Schiphol gaat een drukke zomer tegemoet. In de maanden juli en augustus zullen dagelijks zo'n 135.000 passagiers via Schiphol reizen. Daarmee wordt de zomer van 2004 de drukste uit Schiphols geschiedenis. In totaal reizen in de vakantiemaanden juni, juli en augustus ruim 12 miljoen passagiers van, naar of via de luchthaven. De drukste dag wordt verwacht op 1 augustus, met ruim 150.000 passagiers. Op deze zondag en de dagen ervoor en erna komen veel passagiers weer terug van vakantie, terwijl anderen nog naar hun vakantiebestemming vertrekken. Voor al deze reizigers, maar ook voor afhalers en wegbrengers biedt Schiphol deze zomer allerlei leuke faciliteiten. Het EK en de Olympische Spelen zorgen voor een vrolijke en sportieve sfeer. Het EU-voorzitterschap van Nederland geeft vanaf 1 juli aan Schiphol een extra internationaal tintje met veel arriverende ministers en parlementariërs.
Een aantal cijfers voor de zomer:
- 12 miljoen passagiers
- met zo'n 15 miljoen koffers
- reizend met 105 luchtvaartmaatschappijen
- vakantiegangers, EK-fans en Olympische sporters, Europarlementariërs, zakenreizigers, overstappers naar verre bestemmingen - op een luchthaven met 22.500 zitplaatsen,
- 7.300 bagagekarren en 3.600 See Buy Fly winkelwagentjes, - 1.325 toiletten en 1.225 balies,
- 61 rolpaden en 57 roltrappen,
- 24 uur per dag
Veel te doen in de terminal
Amsterdam Airport Schiphol zorgt er voor dat reizigers zich niet hoeven te vervelen en de tijd die zij moeten wachten voordat zij het vliegtuig instappen nuttig of aangenaam kunnen besteden.
Voor de voorpret
Schiphol.nl biedt vanaf medio juni informatie over de meeste vakantielanden en bestemmingen. De voorpret kan nu thuis beginnen met achtergronden en praktische informatie over landen, steden en regio's. Bezoekers van schiphol.nl kunnen bovendien vakantiefoto's en tips inzenden, waardoor de beschikbare reisinformatie steeds breder zal worden.
Geen wedstrijd van Oranje missen
In juni wordt Schiphol Plaza versierd met ballen en andere sportieve attributen. Alle wedstrijden van het Nederlands Elftal worden live uitgezonden op het grote scherm, het Vision Square, op het plein voor Schiphol Plaza. Afhalers, wegbrengers en dagjesmensen hoeven dus geen moment te missen van de prestaties van 'Oranje' in Portugal.
Ontspannen met massage, echte kunst kijken of een gokje wagen Wanneer de koffers zijn ingecheckt, de paspoort- en securitycontroles zijn gepasseerd, kunnen passagiers gaan shoppen, wat gaan eten of drinken of andere leuke dingen doen totdat het vliegtuig vertrekt.
Holland Boulevard, de verbindingsgang tussen de E en de F-pier, biedt reizigers verschillende mogelijkheden om zich te vermaken. Zo kan men hier een gokje wagen in het casino of een ontspannende massage nemen om soepel aan de vakantie te beginnen. Passagiers kunnen kiezen uit stoelmassage, waarbij rug, nek en armen uit de knoop worden gehaald, of aquamassage. Dit is massage door waterstralen, waarbij men niet nat wordt.
Op verschillende locaties in alle wachtruimtes staan 'snooze chairs' en grote rode 'big mama stoelen' klaar om nog even te 'loungen' voordat men in het vliegtuig stapt.
Reizigers naar de meeste bestemmingen in Zuid-Europa zullen deze zomer kennismaken met de vernieuwde Lounge 1. De uitbreiding van Lounge 1 is eind april in gebruik genomen. Middelpunt van de nieuwe lounge is de horecagelegenheid in de stijl van het beroemde voormalige 'Paleis van Volksvlijt', met magistrale ijzeren bogen, hoge plafonds en gekleurde ramen. Passagiers kunnen ook genieten van champagne en oesters in 'Bubbles' of hun geluk beproeven in het naast gelegen casino. Verder kunnen zij ook internetten in het Communication Center of de stijlvolle winkels bij het begin van pier bezoeken.
Rembrandt op Schiphol
Passagiers kunnen ook een bezoek brengen aan het Rijksmuseum Amsterdam Schiphol. Dit filiaal van het Rijksmuseum in Amsterdam is gevestigd in een opvallende gouden doos aan de Holland Boulevard. Naast een permanente tentoonstelling van tien meesterwerken uit de Gouden Eeuw is hier tot eind augustus de expositie "Rembrandt en exotische dieren" te zien, met prenten uit de vorige eeuwen toen men door ontdekkingsreizen de dierenwereld van verre oorden ontdekte. In de museumshop, waar zich ook de entree van het museum bevindt, zijn originele souvenirs te koop. Het museum is open van zeven uur 's ochtends tot acht uur 's avonds. De toegang is gratis.
Zomercampagne
In juni, juli en augustus kunnen passagiers hun vliegreis terugwinnen. Amsterdam Airport Schiphol verspreidt 3 miljoen kaarten met een nummer in streepjescode - de Shopping Pass. Vooraf zijn ongeveer 1000 winnende nummers geselecteerd. Passagiers die een winnend nummer hebben gekregen, krijgen het bedrag van hun vliegreis uitbetaald in See Buy Fly tegoed bonnen. De kaarten worden verspreid via de reisbureau's en touroperators en ze worden uitgedeeld in het gebied achter de paspoortcontrole. Bij de kassa's van de See Buy Fly winkels kan worden gecontroleerd of de Shopping Pass een gratis vliegticket waard is.
Pick up on return
Indien men reist naar een bestemming in de Europese Unie, minimaal 45 euro besteedt en binnen een maand weer op Schiphol terugkeert, hoeft men zijn aankopen niet mee te nemen naar de bestemming. Ze staan dan bij aankomst voor de reiziger klaar.
Ook voor reizigers binnen de Europese Unie blijft winkelen bij See Buy Fly voordelig. Hoewel het taxfree verkopen binnen de Unie in 1999 is afgeschaft, zijn alle producten - behalve drank en tabakswaren - tegen taxfree prijzen te koop.
Gidsen in het geel
Om passagiers tijdens de zomerdrukte te helpen hun weg te vinden, worden ook deze zomer weer 'service assistenten' ingezet. Deze gidsen zijn medewerkers van Schiphol Group die normaal een kantoorfunctie hebben en in de zomermaanden vrijwillig meehelpen om vragen van passagiers te beantwoorden. Ze lopen door de lounges en de aankomst- en vertrekhallen en zijn herkenbaar aan een geel vest met een groot vraagteken en de "I" van Informatie.
Verwenbeurt voor auto tijdens vakantie
Auto's die worden geparkeerd in P2, de parkeergarage voor kort parkeren naast de verkeerstoren, kunnen nu worden gewassen en schoongemaakt terwijl de bestuurder op reis gaat. Op de begane grond van deze parkeergarage verzorgt het bedrijf Parkpits ook de reparatie van sterretjes en zelfs het vervangen van een autoruit en het uitdeuken van kleine beschadigingen.
PRAKTISCHE REISTIPS
De X-ray machines voor het controleren van ruimbagage zijn inmiddels ingebouwd in het bagagesysteem in de kelders onder de vertrekhallen. De X-ray machines die in Vertrekhal 2 en 3 nog bovengronds staan, zullen pas na de zomer worden weggehaald. Wegbrengers hebben hier minder ruimte om afscheid te nemen. Om het inchecken in goede banen te leiden, zullen medewerkers van de luchthaven bij grote drukte passagiers en wegbrengers daarom al buiten van elkaar scheiden.
Nog een paar nuttige tips:
1. Controleer of uw paspoort geldig is. Voor sommige bestemmingen moet een paspoort nog een bepaalde periode geldig zijn en/of is een visum vereist. 2. Neem medicijnen mee in uw handbagage.
3. Het is verboden om scherpe voorwerpen in uw handbagage te vervoeren. Doe deze in uw koffer. Op Schiphol.nl is te zien wat in de handbagage mee mag en wat niet. 4. Voor verre bestemmingen zijn vaccinaties of andere voorzorgsmaatregelen aan te bevelen of zelfs noodzakelijk. Sommige vaccinaties geven alleen een effectieve bescherming als daarmee een bepaalde tijd voor aanvang van de reis is begonnen. Airport Medical Services is van 1 juli tot 1 september ook zaterdags geopend voor vaccinaties. Reizigers kunnen hier op werkdagen terecht van acht uur 's ochtends tot half vijf 's middags en in op zaterdag van tien tot half vier. Voor adviezen is 24 uur per dag het informatienummer 0900 109 1096 bereikbaar. 5. De invoer van souvenirs en artikelen vervaardigd van beschermde dier- en plantensoorten is verboden. Ook het invoeren van nagemaakte (beschermde) merkartikelen is niet toegestaan. 6. Volg de instructie van de luchtvaartmaatschappij op ten aanzien van het tijdstip dat u zich op Schiphol bij de incheckbalie moet melden. Vooral in de drukke zomermaanden is het belangrijk om op tijd op Schiphol te zijn. Indien u reist met KLM of een van haar partners, kunt u ook gebruik maken van de self service check-in automaten. 7. Wanneer u gaat parkeren op P3 Lang Parkeren, zet dan eerst uw mede-reizigers met hun bagage voor de vertrekhal af. Vanaf P3 rijdt iedere tien minuten een gratis shuttle naar de terminal. 8. Maak zoveel mogelijk gebruik van openbaar of collectief vervoer voor uw reis van en naar Schiphol. Gecombineerd taxivervoer (Schiphol Travel Taxi) kunt u bestellen via www.schiphol.nl 9. Geef uw vluchtnummer door aan achterblijvers. Actuele informatie- en vertrektijden is te zien op internet (www.schiphol.nl) , op teletekst en op te vragen via Schiphol Customer Contact, telefoonnummer 0900-SCHIPHOL (72 44 74 65, 30 Eurocent/min). Met Schiphol Travel Update krijgen achterblijvers zelfs een seintje per sms als vakantiegangers weer geland zijn op Schiphol. Schiphol Travel Update kan besteld worden via www.schiphol.nl
052-2004/mb
---- --
Voor informatie: pressoffice@schiphol.nl