Vrije Universiteit Amsterdam

Informatie voor de pers. Vrije Universiteit Amsterdam. 03/06/2004


---

Het Internet staat vol met onbetaalde winkelkarren

"Maar 20% van de volgeladen winkelkarren op het Internet wordt ook daadwerkelijk afgerekend. Daar is voor de webwinkel-ondernemer dus nog een wereld te winnen", zegt dr. Tibert Verhagen van SYNQ BV. Dit bedrijf, een spin-off van onderzoek dat sinds 1996 aan de Vrije Universiteit Amsterdam wordt uitgevoerd, beoordeelt de effectiviteit van websites en gaat op 10 juni officieel "de lucht in".

Tal van vooraanstaande personen uit het bedrijfsleven en de overheid zullen bij de opening aanwezig zijn. John Kraaijkamp jr. opent de middag als de virtuele ondernemer Mr. Digi Beet. Burgemeester Job Cohen zal om 16.00 uur de officiële launch van SYNQ verrichten. Kraaijkamp jr. zal de opening verrichten in zijn rol van de prototypische onhandige websurfer.

Vorig jaar promoveerde Verhagen aan de VU op het proefschrift Towards understanding online purchase behavior waarin hij webwinkels vergeleek met gewone warenhuizen. Verhagen: "We zijn nu een stap verder en kijken met onze methode Siteffects® ook naar de factoren die het verschil veroorzaken tussen het consumenten gedrag in de echte winkel en de webwinkel. In de echte winkel worden bijna alle volgeladen karren betaald. Op het Internet worden de meeste karren niet betaald.. Als een webwinkelier van 20% naar bijvoorbeeld 40% afgerekende winkelwagens gaat, dan verdubbeld hij letterlijk zijn omzet zonder kostenverhoging. Dat geldt voor web reisbureaus, web warenhuizen, web makelaars, noem maar op. Onze methode Siteffects® levert daarvoor per site de verbeter richtlijn", zegt Verhagen. "En overigens geldt dat niet alleen voor commerciële ondernemingen, maar ook voor overheden. Want een overheidsloket staat ook voor transacties op het Internet die je moet kunnen vertrouwen".

De opening wordt verricht ten kantore van SYNQ B.V., op de VU bij het Centrum voor Innovatie en Maatschappelijk verantwoord Ondernemen (CIMO), de zogeheten "incubator" van de VU. Het CIMO is een gezamenlijk initiatief van de VU en Hogeschool Windesheim. CIMO richt zich op onderwijs, onderzoek en ondernemerschap gebaseerd op innovatie en de 3 P"s: People, Planet & Profit. Zo wil CIMO een bijdrage leveren aan een duurzame samenleving door kennis over innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen toepasbaar te maken.