08-06-2004
Eerste MAN TGA met D20 Common Rail motor is voor E. van Wijk
Bij E. van Wijk Logistics BV is de eerste MAN TGA met D20 Common Rail
motor in Nederland feestelijk afgeleverd. De TGA was van top tot teen
ingepakt en kwam op een dieplader voorrijden. Ad van Wijk, algemeen
directeur en eigenaar van de onderneming, onthulde in bijzijn van een
MAN delegatie de nieuwe aanwinst.
Het hoofdkantoor van E. van Wijk Logistics BV staat in Giessen. Van
daaruit houdt het ruim 50 jaar oude familiebedrijf zich bezig met
groepagevervoer, bulk- en geconditioneerd transport en
distributievervoer naar uiteenlopende bestemmingen in West- en
Zuid-Europa. Het Roemeense zusterbedrijf E. van Wijk SRL opereert
vanuit Cluj-Napoca en bedient vandaar een aantal Oost-Europese landen.
In beide landen beschikt het bedrijf over uitgebreide op- en
overslagfaciliteiten. Het wagenpark van E. van Wijk bestaat uit meer
dan tweehonderd trekkende voertuigen.
Geavanceerde motor
De geavanceerde D20 Common Rail zescilinder turbodieselmotor (inhoud:
10,5 liter) onderscheidt zich door zijn geringe eigen gewicht, het
enorme koppel, zijn gunstig (tot 5% lager) brandstofverbruik en het
lage geluidsniveau. De technische levensduur van deze motoren ligt op
1,5 miljoen kilometer, wat de exploitatiekosten van de MANs nog verder
verlaagt. De automatische MAN TipMatic versnellingsbak neemt bij de
TGAs het schakelen voor zijn rekening en zorgt voor een verdere
beperking van de brandstofconsumptie. Door toepassing van
uitlaatgasrecirculatie voldoet de D20 motor moeiteloos aan de Euro 3
en verzekert de transporteur in de toekomst van Euro 4 en Euro 5.
E. van Wijk neemt, als vervolg op 2 eerdere leveringen vorig jaar,
drie TGAs met D20 Common Rail motor in gebruik. De trucks voor E. van
Wijk worden geleverd door MAN dealer ROSIERVANDENBOSCH BV in
Gorinchem. Van Wijk neemt zelf het onderhoud voor zijn rekening. Het
werkplaatspersoneel is door MAN geschoold. Daarnaast hebben de
chauffeurs bij MAN een rijvaardigheidstraining gevolgd. Het accent
ligt hierbij op economisch rijden.
BedrijfsautoRAI