Ingezonden persbericht


6 juni 2004

Christijan Albers scoort tweede plek in DTM-race Lausitzring


. Nederlander rijdt sterke race omdanks technische ongemakken
. Racewinnaar Gary Paffett uit de uitslag geschrapt
. Christijan Albers en Mattias Ekström gedeeld eerste in tussenstand kampioenschap

De Zweed Mattias Ekström is de uiteindelijke winnaar van de vierde DTM-race van 2004 op de Lausitzring. Gary Paffet kwam 's middags als eerste rijder over de finishlijn, maar de Engelsman uitkomend voor het HWA-Mercedes fabrieksteam werd later uit de uitslag geschrapt. Christijan Albers vertrok vanaf pole position - de eerste in zijn DTM-carrière - en pakte de tweede plek. Dit ondanks dat kort voor aanvang van de race zijn stuur nog werd verwisseld. De Larenaar moest zijn twee verplichte pitstops daarna afwerken zonder snelheidsbegrenzer. Bovendien werd na de Warm Up op de zondagochtend nog een nieuwe koppeling gemonteerd in Albers' bolide, wat met name zijn start bemoeilijkte. Albers: "Als je zag welke snelheid ik had in de race vergeleken met de anderen, dan was het mogelijk om te winnen vandaag. Ik had heel veel ongeluk en dat was jammer."

Het weekend begon zo goed voor Christijan Albers. Zijn tijd in de Super Pole op zaterdagmiddag was goed voor de eerste startplek in de race. Voor het eerst in bijna 3,5 jaar DTM wist de Nederlander dit te presteren. De omstandigheden waaronder Albers zijn tijd neerzette waren bovendien lastig. Tijdens de kwalificatie regende het, terwijl de Super Pole verreden werd op een opdrogende baan.

Desalniettemin was Albers gedurende beide sessies de snelste man op het circuit. "Die uiteindelijke pole was natuurlijk ook de beloning voor die eerste positie in de eerste kwalificatie", vertelde de Larenaar naderhand. Bij een opdrogende baan geldt immers dat deze steeds een beetje sneller wordt. Albers profiteerde dus optimaal van het feit dat hij in de Super Pole als laatste mocht starten. Albers beschrijft de enorme druk die er op het team kwam te staan tijdens de allesbeslissende sessie: "Er was best wel veel stress. Eerst hadden we regenbanden op de auto zitten. Daarna werd er geroepen: geen regenbanden, wel regenbanden, geen regenbanden, wel regenbanden." Uiteindelijk koos het team voor de slicks. Een juiste keuze, bleek even later. Albers noteerde een tijd van 1:45.026, de snelste van allemaal. Een lachende Albers naderhand: "Ik sta vaak bij de eerste drie, maar kwam nooit op pole. Het is toch wel fijn om dat een keer achter je naam te hebben. Ik kijk vaak naar het boekje met statistieken van de DTM-coureurs. Daar stond altijd: Christijan Albers, poles: nul. Daar werd ik gek van, dat nulletje!"

Een pole position is geen garantie voor de zege, weet Albers nu uit eigen ervaring. Al bij de start verloor de Mercedes-coureur de eerste plaats aan de als tweede gestarte Mattias Ekström. "Toen ik wegreed uit de pitbox functioneerde mijn dashboard niet. De snelheidsbegrenzer was kapot, de tijden kwamen niet meer door en heel veel dingen deden het niet meer. We hebben op de startopstelling echt alles geprobeerd om het toch nog in orde te krijgen. Daarnaast had ik ook een nieuwe koppeling gekregen waarmee ik helemaal geen proefstarts heb kunnen doen. Ik wist niet eens wat het punt was waarop hij aangreep. Dus ik was eigenlijk wel tevreden over mijn start. Maar ja, Ekström had een superstart en hij ging mij buitenom voorbij."

Achterin het veld werd er eveneens stevig gevochten. Enkele deelnemers belandden daarbij op het gras en bevuilden daarna de baan, iets waar de leiders in de race een ronde later de wrange vruchten van plukten. "Ekström kwam al met twee wielen naast de baan te rijden. Ik vloog er helemaal af omdat ik wat meer snelheid had. Daardoor kwam Gary Paffett me voorbij", legde Albers na de race uit.

Met een vroege pitstop hoopte Albers' team de rijder een klein voordeel te geven, maar helaas voor de Nederlander liep dat wat anders dan verwacht. "Ik had geen snelheidsbegrenzer, maar eigenlijk automatisch druk je dan toch op de knop. Toen reed ik honderdtien in plaats van de tachtig die is toegestaan. Dertig kilometer te hard dus, waardoor ik de rest van de pitstraat veertig moest rijden om geen stop & go-straf te krijgen. Anders verlies je tien seconden." Daarna leek de Larenaar echter op stoom te komen. "Ik heb heel veel tijd goedgemaakt omdat het team een goede beslissing maakte door me zo lang mogelijk te laten rijden. Daardoor kon ik tijden rijden waarmee ik dichter bij de kop kwam."

Na een tweede pitstop die wederom veel tijd kostte, was Albers echter ontketend. Een achterstand van vijf seconden op Mattias Ekström werd binnen tien ronden teniet gedaan. "Op een gegeven moment kreeg ik Ekström weer in het zicht. Toen kon ik hem eigenlijk voorbij, maar dat is niet gelukt. De enige keer dat ik er voorbij kwam, gaf hij me een tikje op mijn achterwiel waardoor ik dwars ging en hij er weer voorbij kwam. Dat was jammer, maar dat is DTM..."

Uiteindelijk stonden daarmee dus Gary Paffett, Mattias Ekström en Christijan Albers op het podium. De eerste had echter in de uitloopronde zijn motor uitgezet, omdat hij vreesde anders niet de vereiste anderhalve liter benzine in zijn tank over te houden. Paffett verliet zijn wagen en nam op het podium de bokaal en champagne in ontvangst. Uiteindelijk oordeelde de technische commissie onder andere dat er toch te weinig benzine in Paffetts auto achtergebleven was; hij werd gediskwalificeerd. Hiermee werd Mattias Ekström op zondagavond rond acht uur de officiële winnaar van de race.

Mercedes-Benz heeft beroep aangetekend tegen de diskwalificatie van Paffett. Dat beroep wordt de komende weken behandeld.

Uitslag DTM race Lausitzring, 6 juni 2004.

1. Mattias Elkström, Audi A4 DTM, 10 punten

2. Christijan Albers, AMG-Mercedes C-Klasse, 8 punten
3. Bernd Schneider, AMG-Mercedes C-Klasse, 6 punten
4. Laurent Aiello, Opel Vectra GTS V8, 5 punten
5. Jean Alesi, AMG-Mercedes C-Klasse, 4 punten
6. Emanuele Pirro, Audi A4 DTM, 3 punten

7. Marcel Fässler, Opel Vectra GTS V8, 2 punten
8. Manuel Reuter, Opel Vectra GTS V8, 1 punt

Stand in het kampioenschap na 4 races:

1. Christijan Albers, AMG-Mercedes C-Klasse, 34 punten

Mattias Elkström, Audi A4 DTM, 34 punten
3. Gary Paffett, AMG-Mercedes C-Klasse, 15 punten
4. Jean Alesi, AMG-Mercedes C-Klasse, 12 punten
5. Martin Tomczyk, Audi A4 DTM, 11 punten
6. Tom Kristensen, Audi A4 DTM, 10 punten
Bernd Schneider, AMG-Mercedes C-Klasse, 10 punten 8. Laurent Aiello, Opel Vectra GTS V8, 9 punten

9. Timo Scheider, Opel Vectra GTS V8, 8 punten
10. Emanuele Pirro, Audi A4 DTM, 5 punten

11. Peter Dumbreck, Opel Vectra GTS V8, 3 punten
12. Marcel Fässler, Opel Vectra GTS V8, 2 punten
13. Stefan Mücke, AMG-Mercedes CLK, 2 punten

14. Manuel Reuter, Opel Vectra GTS V8, 1 punt

Internet

Aanvullende informatie, nieuws en beeldmateriaal van DaimlerChrysler is beschikbaar via internet op: http://media.daimlerchrysler.com.

-----------------------

Contactpersoon:
Diane Kilian-van Dam tel. 030-2471920


---- --