Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Aandacht voor Europese verkiezingen op sites soms onder de maat

Coalitiepartijen winnen op internet, PvdA en LPF verliezen

Rotterdam, 8 juni 2004 CDA, D'66 en de VVD weten kiezers via het internet het beste te overtuigen van hun Europese standpunten. Dat blijkt uit onderzoek van het Rotterdamse internetbureau Intermax. De PvdA en de LPF slagen beduidend minder goed in hun missie. De website van de laatstgenoemde partij komt zelfs als slechtste uit de bus.

Intermax beoordeelde de websites van alle partijen uit de Tweede Kamer die ook deelnemen aan de Europese verkiezingen. CDA is de grote winnaar, op de voet gevolgd door D'66 en VVD. De sites van de drie coalitiepartijen bevatten duidelijke verwijzingen naar de Europese verkiezingen. Bovendien zijn de politieke standpunten snel en eenvoudig te vinden. Opvallend is dat de PvdA beduidend minder goed scoort dan GroenLinks en de SP. De sociaal-democraten eindigen op de vijfde plaats in de rangschikking.

De LPF geldt als absolute verliezer en komt uit het onderzoek naar de websites van politieke partijen als hekkensluiter naar voren. Hoewel de LPF in de Tweede Kamer ruim groter is dan de ChristenUnie en de SGP, wordt zij op internet voorbij gestreefd door deze kleine christelijke partijen. De Europese verkiezingen krijgen op de site van de LPF weinig aandacht. Bezoekers moeten informatie over Europa op een lange, onoverzichtelijke pagina zien terug te vinden.

Veilig internet
In het onderzoek werd specifieke aandacht besteed aan het thema 'veilig internet'. Alleen het CDA en de combinatie van ChristenUnie-SGP hebben hiervoor ruimte vrijgemaakt in hun programma. Met het oog op de toenemende overlast van cyberterrorisme en de maatregelen die hiertegen juist in Europees verband genomen kunnen worden, lijkt dit een gemiste kans voor de overige partijen.

Het onderzoek is door Intermax verricht op basis van een aantal vooraf bepaalde criteria. Zo is in algemene zin gekeken naar vindbaarheid en snelheid van de websites en meer specifiek naar visuele aantrekkelijkheid, navigatie en interactie. Bovendien werd de inhoudelijkheid van de politieke sites getest. Zo is gekeken of de Europese standpunten makkelijk te vinden waren en of aandacht werd besteed aan het thema 'veilig internet'.



Ingezonden persbericht