Kamerstuk, 7-6-2004
Toelichting extra kosten versnelde invoering acellulair kinkhoestvaccin
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
POG/ZP2.488.706
7 juni 2004
Zoals toegezegd tijdens het Voortgezet Algemeen Overleg over het
Rijksvaccinatieprogramma van 3 juni 2004 ontvangt u hierbij een nadere
onderbouwing van de extra kosten en de consequenties die vervroeging
van de invoering van het combinatievaccin met acellulaire
kinkhoestcomponent met zich mee brengt.
Zoals aangegeven in mijn brief van 28 april en de antwoorden op
kamervragen van de Vaste Commissie van VWS van 10 mei heb ik
weloverwogen besloten tot invoering van het combinatievaccin per begin
2005. Ik heb hierover overleg gevoerd met diverse betrokken partijen
en zowel Gezondheidsraad, Inspectie voor de Gezondheidszorg, RIVM,
NVI, Landelijke Vereniging van Entadministraties, Landelijke
Vereniging van Thuiszorg, Landelijke Vereniging van Huisartsen en
Nederlands Huisartsen Genootschap erkennen het belang van een
zorgvuldige voorbereiding en steunen invoering in 2005.
De kosten die gemoeid zijn met de aankoop van het combinatievaccin
DaKTP-Hib zullen ruimschoots de drempel overschrijden van EUR 154.014
excl. BTW waarboven Europese aanbesteding noodzakelijk is op basis van
de Richtlijn leveringen. Van deze Europese verplichting om de
voorgeschreven procedure te volgen, kan in dringende gevallen worden
afgeweken. Dit houdt in dat er sprake moet zijn van een acute
noodsituatie, die is ontstaan door een onvoorziene gebeurtenis, of dat
er anderszins sprake is van een uitzonderlijke, nieuw ontstane
situatie, die maakt dat het naar objectieve maatstaven onmogelijk is
om de toepasselijke termijnen in acht te nemen. Dergelijke situaties
zouden zich voordoen indien plotseling gebleken zou zijn dat ten
gevolge van het huidige vaccin kinderen blijvende schade oplopen of
zelfs overlijden. Gelukkig is hiervan geen sprake.
Het huidige cellulaire vaccin is veilig en nuttig. Het huidige
cellulaire vaccin beschermt evenals acellulaire vaccins tegen ernstige
gevallen van kinkhoest die leiden tot sterfte en ziekenhuisopnames. De
hogere effectiviteit van acellulaire vaccins betreft vooral minder
ernstige kinkhoest. Ook veroorzaakt het huidige vaccin evenals
acellulaire vaccins zelden of nooit ernstige bijwerkingen met
blijvende lichamelijke gevolgen. Wel is het zo dat bij acellulaire
vaccins minder als zeer belastend ervaren bijwerkingen van tijdelijke
aard voorkomen.
Op grond van deze feiten kan naar mijn mening niet geconcludeerd
worden dat er sprake is van dwingende spoed op basis waarvan afgeweken
kan worden van de verplichting tot het volgen van de voorgeschreven
Europese aanbestedingsprocedure.
Los van deze juridische argumenten acht ik het wenselijk om zekerheid
te hebben over de kwaliteit en leverzekerheid van het nieuw in te
voeren vaccin en vind ik het van belang om meerdere fabrikanten te
betrekken bij de procedure, zodat de best mogelijke kwaliteit tegen de
laagst mogelijke prijs verkregen kan worden. Op dit moment is er
slechts het produkt van één producent geregistreerd in Nederland.
Binnenkort wordt naar verwachting een tweede produkt in Nederland
geregistreerd, waardoor de huidige monopoliepositie doorbroken wordt.
Ook moet er voldoende tijd zijn om de organisatorische en logistieke
afhandeling en voorlichting aan ouders en beroepsgroepen zorgvuldig
uit te voeren.
Hoewel het zoals boven aangegeven niet mogelijk is om invoering per
september 2004 te realiseren heb ik in kaart gebracht wat de extra
kosten van vervroeging met 4 maanden zouden zijn. Deze kosten zouden
EUR 9,9 mln bedragen. Uitgangspunt daarbij is dat het nieuwe vaccin
geleverd zal worden tegen het huidige CTG-tarief en er daardoor geen
meerkosten voor aankoop van het vaccin zijn.
De meerkosten zijn als volgt opgebouwd:
Vernietigen voorraden NVI (4 maanden) 1.936.338
Vernietigen voorraad DKTP-Hib bij entadministraties (1 maand)
1.218.000
Kosten afkoop contract Hib-vaccin 3.980.088
Gederfde vaste kosten NVI (4 maanden) 2.800.000
Totaal extra kosten 9.934.426
De gederfde vaste kosten bij het NVI betreft de kosten die gemaakt
worden doordat de mensen en apparatuur bij het NVI aanwezig zijn en
daar geen inkomsten door de verkoop van vaccins meer tegenover staan.
Deze vaste kosten zullen wel doorlopen.
Indien de voorraad bij de entadministraties groter is dan 1 maand
worden de kosten hoger, bijvoorbeeld bij 1,5 maand veiligheidsvoorraad
die ze niet meer op kunnen maken zijn de extra kosten hiervan EUR 1,8
miljoen.
De medische kosten die bespaard kunnen worden door vervroeging met 4
maanden zijn niet bekend, maar zullen slechts een fractie bedragen van
de extra kosten.
De Gezondheidsraad heeft in zijn advies aangegeven dat er geen
onafhankelijke kosteneffectiviteitsanalyse is gedaan. Op korte termijn
is een betrouwbare berekening van de kosten niet mogelijk. Als ik
deskundigen vraag een schatting te geven komt deze niet hoger dan EUR
500.000 á 600.000.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport