OMAS BLIJ MET SCHARRELCAKE
Persbericht - 04 juni 2004
Bakkersland, marktleider in de brood en banketbranche en producent van
ondermeer Omas Cake, schakelt over op scharreleieren. Dit zal zij
vandaag aan de Wakker Dier omas laten weten die een maand geleden nog
uit protest tegen het gebruik van batterij-eieren voor de deur
stonden. Daarnaast hebben ook de marktleider in het vriesgebak Maître
Paul, Limburgse vlaaienspecialisten Multivlaai en Supervlaai, Zwarte
Kip advocaat, Quorn (vleesvervanger) en Bakker Bart (op de belegde
broodjes) aan Wakker Dier toegezegd over te schakelen op
scharreleieren. Daarmee heeft de Wakker Dier-campagne voor meer
scharreleieren in koekjes, cake, mayonaise en salades een succesvolle
start gemaakt. Uit de kontakten met andere producenten maakt Wakker
Dier op dat ook veel andere grote bedrijven op het punt staan om over
te schakelen. De campagne startte eind april met 30 omas voor de deur
van Bakkersland en ambassadeur Wim T. Schippers riep in radiospots op
protestmails te sturen naar de fabrikanten via de protestsite:
legbatterij.nl. Meer dan 6.000 protestmails zijn ondertussen verstuurd
naar koekenbakkers, mayonaisemakers en saladeproducenten.
Nu al 1 miljard betere eitjes
In 2002 startte Wakker Dier haar legbatterijcampagne gericht op
supermarkten met voorlichtingsacties bij supermarkten voor de deur,
met radiospots, ansichtkaarten, een website legbatterij.nl en
protest-emails. Meer dan 6 duizend mensen stuurden een protestmail
naar supermarkten. Mede daarmee behaalde Wakker Dier het grootste
succes in haar bestaan: alle supermarkten in Nederland stoppen nog dit
jaar met de verkoop van batterij-eieren en schakelen over op een
volledig scharrelschap. Ook supermarkten in het buitenland, als de
Aldi in Duitsland, zetten daarna dezelfde positieve stap. Daarmee
worden vanaf dit jaar meer dan 1 miljard batterij-eitjes vervangen
door biologische of scharreleitjes. Nu veel kippenhouders zijn
omgeschakeld kunnen dankzij de campagne meer dan 4 miljoen kippen
scharrelen: ze krijgen legnesten, zitstokken, stro of zelfs een
uitloop naar buiten. Ook horecagroothandels Makro, Lucas Klamer en
Sligro, cateringbedrijf Sodexho en totaalleverancier Deli XL zegden
toe over te schakelen. Een kwart van de eieren, bijna altijd
batterij-eieren, wordt verwerkt in producten als koekjes, mayonaise en
salades.
Balkenende 2 kiest voor kooien
De campagne van Wakker Dier is extra nodig omdat het huidige kabinet
de legbatterij weer toe wil staan. In maart van dit jaar kreeg zij
hierin de steun van het CDA, VVD, SGP en LPF, een kamermeerderheid. In
1999 hebben alle landbouwministers in Europa besloten dat de
legbatterij moest worden verboden. De kippensector wist echter via de
achterdeur de kooi aan te passen en daarmee een nieuwe legbatterijkooi
te introduceren. Dit is pure volksverlakkerij want een kip heeft
hierin nog steeds amper een A4tje ruimte (750 cm2 versus 600 van een
A4tje). Daarnaast zit er een zitstokje in die zo laag hangt dat die
meer in de weg hangt, hangen er 2 plastic flapjes in waarachter een
kip op draadgaas een ei moet leggen en staat er een leeg bakje in waar
zand in zou moeten zitten voor een stofbad.
Stichting Wakker Dier