Secretarie
Bestuurscommunicatie
persbericht
SCHETSONTWERP FLY-OVER 24 OKTOBERPLEIN IN INSPRAAK Het college van burgemeester en wethouders heeft het schetsontwerp van de fly-over voor het 24 Oktoberplein en het Integraal Programma van Eisen (IPVE) voor de herinrichting van het verkeersplein vrijgegeven voor inspraak. De reconstructie van het 24 Oktoberplein en de fly-over hebben tot doel de doorstroming van het autoverkeer te verbeteren tussen de aansluiting op de A2 bij Hooggelegen en het Stationsgebied.
Door de fly-over zal het verkeer van en naar het Stationsgebied het 24 Oktoberplein bovenlangs passeren. Het overige verkeer wordt onderlangs via het heringerichte verkeersplein afgewikkeld. Omdat de fly-over een beeldbepalend element voor de omgeving zal vormen, hebben de ontwerpers veel aandacht besteed aan de architectonische kwaliteit. Daarnaast is ernaar gestreefd de verblijfskwaliteit op maaiveldniveau te waarborgen. Zo is het ontwerp van de fly-over erop gericht veel licht op het verkeersplein toe te laten treden. Daarmee wordt voorkomen dat het verkeersplein op maaiveld niveau donker en onoverzichtelijk wordt. Verder zijn geluidswerende voorzieningen onderdeel van het ontwerp. Door de herinrichting van het verkeersplein op maaiveldniveau zal met name het fietsverkeer het plein sneller kunnen passeren dan nu het geval is. De start van de uitvoering van de herinrichting en de bouw van de fly-over staat gepland voor eind 2005.
Met het stedelijk bereikbaarheidsprogramma werkt Utrecht aan de verbetering van de toegankelijkheid van de bestaande stad en een goede ontsluiting van Leidsche Rijn. De invalsroute Hooggelegen - Stationsgebied vervult daarin al vele jaren een belangrijke rol en het 24 Oktoberplein is daarbij een cruciale schakel. De plannen voor de reconstructie van dit verkeersplein hebben dan ook tot doel de verkeersdoorstroming stad in- en uitwaarts te bevorderen. Om dit te bereiken, is gekozen voor een ongelijkvloerse kruising op het plein. Omdat de voorkeur van het college aanvankelijk uitging naar ondertunneling, zijn hiervoor aanvankelijk twee varianten onderzocht op haalbaarheid: een fietstunnel- en een autotunnel. Hieruit bleek dat ondertunneling voor langzaam verkeer niet haalbaar was, onder andere vanwege de sociale onveiligheid. Ondertunneling voor snelverkeer bleek financieel niet mogelijk. Vervolgens is onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een fly-over. Het college heeft deze fly-over vanaf Hooggelegen naar het centrum aangemerkt als voorkeursvariant en deze met het bijbehorend IPVE begin januari jl. vastgesteld. Beide zijn toen niet vrijgegeven voor inspraak, omdat nog enkele aspecten moesten worden uitgewerkt die nodig waren om een concreet beeld te geven van de fly-over in de bestaande situatie.
Naast de voordelen van de fly-over over het 24 Oktoberplein, voorziet het college ook dat de verbetering van de verkeersdoorstroming nadelige gevolgen kan hebben voor de omgeving. Om deze nadelige effecten zoveel mogelijk te verkleinen, wordt eraan gewerkt om de verkeersstromen gunstig te beïnvloeden. Zo zal op basis van de Bereikbaarheidsvisie Stationsgebied een deel van het verkeer dat nu gebruik maakt van de route Ds. M.L. Kinglaan - Graadt van Roggenweg, via de route Europalaan - Overste den Oudenlaan - Van Zijstweg worden geleid. Hiervoor moeten aan deze route de nodige aanpassingen worden verricht die op dit moment worden vastgelegd in een Integraal Programma van Eisen (IPVE).
Als onderdeel van het inspraaktraject dat van 7 juni tot en met 5 juli duurt, wordt woensdag 16 juni a.s. een inloopavond gehouden in het gebouw van de Bridgebond achter Zwembad Den Hommel. Deze inloopavond begint om 17.00 uur tot 20.30 uur. Er zal dan meer beeldmateriaal te zien zijn van het ontwerp van de fly-over en schetsen van de herinrichting van het plein. Inspraakreacties worden waar mogelijk meegenomen in het ontwerpproces waarover het college in het najaar van 2004 zal besluiten.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Casper van Riet, Bestuurscommunicatie, tel. (030) 286 11 48.
Utrecht, 1 juni 2004
---- --
---
| |Postbus 16200 | | |3500 CE UTRECHT | | |Telefoon: (030) 286 11 32 | | |Fax: (030) 286 11 43 | | |Internet: www.utrecht.nl |